ZWEDEN/NOORWEGEN 2002

Dit is het verslag van onze zomervakantie van 27 juni t/m 25 juli

We moeten alleen nog meer foto's scannen en toevoegen.

Klik hier voor een grote foto. Donderdag 27 juni
Om 7.15 uur vertrokken om via Bremen en Hamburg naar Puttgarden te rijden. In Puttgarden om 13.00 uur met de boot over (€ 46,-) naar Rødby, aangekomen om 14.00 uur en doorgereden naar Kopenhagen. Via de tolbrug ( DKK 220,-) bij Kopenhagen komen we om 16.00 uur aan in Malmö. We rijden verder via Lund, Höör en Hassleholm naar Vittsjö.
We komen om 18.15 uur aan op camping Vittsjö waar we de nacht doorbrengen (100 SEK). Dit was de eerste camping die we tegengekomen zijn met een afwasmachine!

Vrijdag 28 juni
Via Markaryd, Almhult, Diö, Liatorp, Alvesta en Lammhult richting Rörvik. Tussen Rörvik en Haggatorp gegeten aan het meer. 's Middags verder gereden via Sasjö, Nässjö en Husquarna naar Gränna. We overnachten op camping Getingaryds, 10 km boven Gränna. 's Avonds de omgeving een beetje bekeken.

Zaterdag 29 juni
We rijden via Ödeshög, Vadstena, Motala, Örebro, Börlange en Mora naar Vamhus. Tussen Gränna en Vadstena een wandeling gemaakt in natuurreservaat Tåkern. We staan een paar dagen op camping Vamhus. Dit is een, aan een meer gelegen, kleine, eenvoudige camping, heerlijk rustig!

Klik hier voor een grote foto.           Klik hier voor een grote foto.
    natuurreservaat Tåkern                                   camping Vamhus

Zondag 30 juni
UItgeslapen en later via binnenwegen van Orsa naar Mora gereden en over het schiereiland bij Mora.
Onderweg boodschappen gedaan, hier en daar rondgekeken en terug naar de camping om nog te zwemmen.

Maandag 1 juli
's Morgens zwemmen en 's middags gewandeld bij Boda naar de Stygenforsen (weg 301) en verder gereden,
via Furudal terug naar de camping.

Dinsdag 2 juli
Vandaag is de lucht grijs en het regent. We rijden naar Mora voor wat boodschappen en gaan verder richting Alvdalen, weg 70. De weg links van het water gevolgd en via Väsa naar Alvdalen. Onderweg o.a. gekeken bij een stenenslijper. Voorbij Alvdsalen bij Rot de weg naar Vamhus. Na het eten nog even weggeweest. Gewandeld naar Fryksas, een dorpje met zomerboerderijen, en Gronklitt en terug naar de camping.

Klik hier voor een grote foto. Woensdag 3 juli
's Middags naar Mora en daarna gewandeld naar Laxalman, vanaf de parkeerplaats aan weg 70 naar Alvdalen. Een mooie wandelroute o.a. langs een beverdam.

Donderdag 4 juli
's Morgens in de regen ingepakt en vertrokken uit Vamhus, richting Noorwegen. We rijden via Orsa, Sveg en Röros naar Tynset.
We overnachten op "Tynset camping", niet echt een bijzondere camping, maar wel met keurig sanitair (SEK 120,-).

Vrijdag 5 juli
's Morgens hevige regenbuien en slechts 9 graden C. We rijden via Alvdal, Folldsal, Dombas naar Otta en overnachten daar op "Otta camping". Eindelijk weer zon en 18 graden!

Klik hier voor een grote foto. Zaterdag 6 juli
Vanaf de camping de weg gevolgd naar Lalm, Bjölstad, Rindhovda, weg 51 tot voor Bygdin Hotel, daar de tolweg Jotunheimvegen (tol 80 NOK, zeer mooi weg!) naar Vinstra en via Kam, Sjoa terug naar Otta camping. Een nette en schone camping voor 100 NOK.

Klik hier voor een grote foto.

Jotunheimvegen                                                                                                                                         Otta camping

Zondag 7 juli
Van Otta weg 15 naar Lom en verder tot Grottli, daar de, mooie, oude weg 258 Videdalen (langs zomerskigebied) en veder naar Stryn. Bij de informatie op internet gekeken en teruggereden naar Mindresunde, waar we gaan staan op camping Miindresunde (110 NOK).
Een mooie schone camping aan het meer, 12 km ten oosten van Stryn, langs weg 15.

Maandag 8 juli
Via Loen rijden we naar de Kjenndalsbreen, voorbij Bödal. De laatste 8 km is een tolweg (30 NOK). Daarna terug naar het begin van de tolweg en daar de andere weg genomen naar Bödalsbreen tot parkeerplaats Bödalsseter en daar vandaan verder gelopen naar de gletsjer. Een zeer slechte weg, maar een prachtige, modderige, wandeling. Daarna via Loen en Stryn terug naar camping Mindresunde.
Aan de weg naar Loen naar Bödal ligt een mooie camping (camping Tjugen) die we onthouden voor een volgende keer.

Klik hier voor een grote foto.                         Klik hier voor een grote foto.                         Klik hier voor een grote foto.

Dinsdag 9 juli
Via Stryn, weg 15, Nordfjordeid, Aheim, weg 620 naar de Westkaap bij Vestkapphuset. Terug naar Aheim en verder gereden via weg 61 naar Koparnes, hier gaan we om 15.00 uur met de boot over naar Arvik (79,- NOK). We komen om 15.10 uur aan en vervolgen onze weg via Larsnes, Gurskebotn, Haugsbygda, Moltastranda naar het bekende vogeleiland Runde. De eerste keer dat we hier kwamen was het weer veel slechter en waren de kinderen veel kleiner waardoor we niet lang zijn gebleven.
Nu zetten we de tent op op camping Goksøyr aan het eind van de 'doorgaande' weg. We vinden nog een beetje een droog plekje en gaan vast eten, zodat we daarna rustig de berg op kunnen gaan om de papegaaduikers te bekijken. Het is een koddig gezicht om ze te zien landen. Ondanks toch weer de regen, vermaken we ons hier een hele tijd met het bekijken en fotograferen van deze vogels.

Vestkapp         papegaaiduiker         camping Goksøyr

Woensdag 10 juli
's Morgens in de stromende regen ingepakt, later klaarde het weer gelukkig weer op. In Fosnavåg kopen we nieuwe bergschoenen voor Mark. Zijn bergschoenen zijn nu echt op en absoluut niet meer waterdicht. Verder gereden naar Eiksund, hier gaan we met de boot (160 NOK) over naar Rjänes en rijden we verder via Örsta, Volda naar Austefjord. Hier nemen we de (gravel-) weg binnendoor naar Nordeidfjord en via deze mooie route naar Kalvatn en Osdal naar Stryn. We slaan ons kamp weer op op camping Mindresunde.

Donderdag 11 juli
Deze morgen hebben we tijdens het ontbijt eerst even zon maar daarna begint het te stormen. We rijden verder via Stryn, Olden, Byrkjelo, Skei, weg 5 naar Sogndal (tolweg 150 NOK) . Verder over Laerdal (142 NOK), vandaar weer de mooie " Auerlandsvegen" gereden en bij Auerland op camping Lunde (126 NOK). Een eenvoudige, nette camping aan de rivier.

Vrijdag 12 juli
We kijken even in Flåm, waar net de schepen "Europa" (lengte 198 m) en "Silver Cloud" (lengte 156 m) zijn binnen gekomen. Dit blijft een indrukwekkend gezicht. We zijn hier in 1999 al eens met het treintje de Flåmsbana naar boven gegaan en lopend terug. Een fantastische wandeling!
We rijden Flåm uit en slaan rechtsaf naar het dorpje Undredal. We kijken hier wat rond en vervolgen onze weg richting Voss. Onderweg bij Stalheimen bekijken we de waterval. Vanaf Voss weg 13 en bij Holven weg 572 (Espelandsdalen). Via Ulvik naar Brurovik, met de boot over naar Brimnes (79 NOK). We rijden door naar Eidfjord waar we op Saebo camping staan.

Zaterdag 13 juli
's Morgens eerst even boodschappen gedaan en daarna het kleine weggetje tegenover de camping ingereden naar Hjölmo. We lopen hier een deel van de wandelroute naar Hedlo en Hadlaskar. Een prachtige wandeling! We hadden al eerder gehoord van deze weg/wandeling, maar met de camper werd ons dit afgeraden. Nu we niet met de camper zijn, maar met de personenauto willen we deze weg toch een keer rijden en de wandeling maken.

Zondag 14 juli
We rijden via Eidfjord de weg naar Simadalen. Onderweg naar Simadalen lekker aan het water in de zon gezeten, lezen en vissen.

Maandag 15 juli
Het weer is wederom goed. We nemen de weg naar Geilo en verder via Hol, Ål, richting Torpo. Hier hebben we geluncht en heeft Mark een duik genomen in de koude rivier. Via Gol rijden we richting Leira, 25 km voorbij Gol komt Mark er achter dat hij zijn (nieuwe) schoenen, die naast de auto stonden, had laten staan. Dus zo'n 40 km terug gereden en... ze stonden er nog precies zo als hij ze had laten staan. Weer verder gereden naar Leira en daar een plek gevonden op "Strandheim Hyttetun camping" (120 NOK), een kleine, nette camping aan een meer .

Dinsdag 16 juli
Van Leira niet de E16 maar de weg aan de andere kant van het meer genomen en voorbij Vika kwamen we fokkerijen tegen van o.a. poolvossen. Verder gereden naar Auerland, via Laerdalsøry, Flåm en Voss naar de boot Bruravik-Brimnes (79 NOK). Daarna doorgereden naar Kinsarvik en daar op camping Hardangertun. Een vijf sterren camping voor 160 NOK, veel te druk en lawaaierig, absoluut geen camping voor ons, dus slapen en morgen snel weer weg.

Woensdag 17 juli
's Morgens werden we al vroeg gewekt door de baby van de achterburen. We hebben we onze spullen ingepakt en we zijn vertrokken van de camping. Via Odda richting Roldal, voor Roldal nemen we de oude weg naar Seljestadfjellet i.p.v. de lange tunnel. Voorbij Roldal de kleine weg naar Austmannli i.p.v. de tunnel en voor de volgende tunnel nemen we weer de (oude) weg naar Dyrskar i.p.v. de tunnel. Verder gereden naar Haukeligrend en weg 9 (39) tot Flateland voor Valle en daar op Flateland camping . Hier nog lekker gezwommen. Eenvoudige maar nette camping, weliswaar dicht langs een doorgaande weg maar geluidshinder hiervan valt mee.

Donderdag 18 juli
Verder gereden naar Evje en ten zuiden van Evje bij Hornnes op camping Hornnes aan een meer (105 NOK). 's Middags naar Flåt Gruven om in groeve 1 en 2 naar stenen te zoeken.

Vrijdag 19 juli
We gaan eerst naar Kristiansand om te kijken of we een boot kunnen bespreken, zodat we nog een paar dagen aan het strand in Denemarken kunnen doorbrengen. De eerste boot voor ons is de snelboot van 21.45 uur (2030 NOK). We gaan de stad in om brood te kopen en om in de bibliotheek onze mail na te kijken. Daarna bij Justvik even aan het strand gezeten. Verder de 252 gereden via Ryen naar Hamre. We nemen een kijkje bij de camping van de oud-schaatser Cees Verkerk, camping Hamresandre. Vervolgens winkelen we even In Sörlandsparken en via weg 401 rijden we langs kleine kustweggetjes via Hövag en Randesund terug naar Kristiansand. Onze boot vertrekt op tijd en komt om 00.15 uur aan in Hirtshals. Hier zetten we dus in het donker de tent op, op camping Hirtshals. Deze camping heeft een speciaal veldje naast de ingang van de camping voor 'laatkomers'. Voordat we de boot weer zagen vertrekken, hadden wij de tent al klaar (230 DK).

Zaterdag 20 juli
We gaan via Løkken, Thisted, weg 11 Holstebro, Ring Købing naar Hvide Sande op Nørre Lyngvig camping.

Zondag 21 juli
Geluierd en naar het strand geweest.

Maandag 22 juli
Vandaag stormachtig weer! We rijden weg 181 naar het noorden en bij Tosminde zijn we de pier op gelopen om de hoge golven te zien én te voelen. Verder via Fjaltring en Ferring naar Lemvig. Weg 28 naar Ulfborg en bij Tim de binnenweg via Tim Kirkeby en Søndervig terug naar de camping.

Dinsdag 23 juli
Boodschappen gedaan in Hvide Sande en terug naar de camping. Verder naar het strand geweest.

Woensdag 24 juli
Op en om de camping verbleven. Vandaag wel weer veel wind.

Donderdag 25 juli
Om 10.15 uur richting huis vertrokken, via Varde en via de snelweg Kolding, Flensbrug (12.30 uur), Hamburg, Bremen, Cloppenburg, en Meppen. In Emmen (NL) een patatje gehaald en om 19.00 uur zitten we al weer in Zwolle bij
(o)pa en (o)ma aan de koffie.

Links:
Nationale parken Zweden
Zweeds verkeersbureau
Vogeleiland Runde (Nederlandse site)