FINLAND 2003

Dit is het verslag van onze zomervakantie van 28 juni t/m 31 juli

Veel van de foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat. We zijn inmiddels verwend met onze digitale camera. Deze foto's zijn echter nog gemaakt met een analoge spiegelreflex camera en zijn daarna ingescand.

Zaterdag 28 juni
Klik hier voor een grote foto. Om 7.30 uur in de regen vanuit Zwolle vertrokken. We rijden via Oldenburg, Bremen, naar Puttgarden waar we om 14.30 uur aankomen en om 14.45 uur met de veerboot overvaren naar R¢dby. Daar komen we om 15.30 uur aan en rijden verder naar Kopenhagen.
Via de Tolbrug bij Kastrup naar Malmö (SEK 275,- voor een camper van 5.60 m. incl. 4 pers.). In Zweden zijn we om 17.45 uur op de eerste parkeerplaats gestopt, daar hebben we gegeten en overnacht.
Dit is de eerste parkeerplaats over de Öresundsbrug als je Zweden binnenkomt. Bij deze parkeerplaats is o.a. een informatiecentrum waar je een gratis 'rastplatskarta' kunt vragen. Dit is een kaart waarop alle grotere parkeerplaatsen in Zweden staan
aangegeven inclusief de voorzieningen.
Vandaag gereden: 757 km.

Zondag 29 juni
Via Trelleborg langs de kust naar Svarte. Even aan het strand gezeten en toen door naar
het aardige plaatsje Ystad, hier even rondgewandeld. Via Kristiansand, Värjo, Aseda,
Vimmerby, Kisa naar Rimforsa op camping Rimforsa Bad Camping (SEK 155,-)
We hebben met elektrisch genomen omdat de accu van de camper niet oplaadt.
Vandaag gereden: 494 km.

Maandag 30 juni
Klik hier voor een grote foto. In Linköping bij een garage langs, Herman denkt dat de dynamo van de camper niet goed meer is. Om 10.00 uur staan we bij een grote garage die geen tijd heeft.
Er komt toevallig een zelfstandig garagehouder (Amil) langs die zegt ons wel te kunnen helpen en ook nog snel, want we moeten de boot halen in Stockholm.
We rijden achter hem aan naar zijn werkplaats. Terwijl hij de boel bekijkt ga ik intussen met Mark op zoek gegaan naar en pinautomaat.
Amil haalt de dynamo eruit en rijdt samen met Herman naar een vriend/collega om er nieuwe koolborstels in te laten zetten, regelaar te vernieuwen en de rotor af te laten draaien.
Onderwijl blijft Marloes achter in de camper, als er iemand komt moet ze maar zeggen
dat Amil zo terug is. Om 11.50 wordt de dynamo teruggeplaatst en betalen we
1300 SEK, voor goed vakmanschap volgens Herman, Klik hier voor een grote foto. in Zwolle had men er gewoon
een nieuwe dynamo ingezet. Om 12.00 uur rijden we met een volle accu weg naar een winkelcentrum om een paar inkopen te doen.
Daarna rijden we door naar de haven van Stockholm, want we moeten op tijd bij de boot van de Siljaline zijn in Värtahamnen. We hebben een buitenhut gereserveerd, die bestaat uit 2 stapelbedden met wc en douche (camper + buitenhut incl. 4 pers. 400,-- euro enkele reis). We varen om 20.00 uur over van Stockholm naar Turku in Finland, waar we de volgende morgen om 8.00 uur aankomen. We hebben onderweg prachtig uitzicht over de talloze eilandenvoor de kust van Zweden en Finland.
Het lijkt ongelooflijk dat zo'n groot schip tussen die kleine eilandjes door kan varen.
Vandaag gereden: 277 km.

Dinsdag 1 juli
Om 8.00 uur aangekomen in Turku en via binnenwegen doorgereden naar Hanko. Een leuke plaats, maar de camperplek waarover we op internet gelezen hebben is niet te vinden zo ook het verzorgingspunt niet. Bij het informatiecentrum was hier ook niets over bekend. Doorgereden naar Helsinki en daar op camping Rastila.
Er zijn speciale plekken voor campers en caravans, zoals we eerder al in Canada gezien hebben, en er is een apart tentenveld. Naast de camping is een heel klein strandje waar gezwommen wordt. Het voordeel van deze camping is dat vlak voor de ingang een metrostation is waar je snel en goedkoop met de metro rechtstreeks naar het centrum gaat.
Vandaag gereden: 320 km.

Woensdag 2 juli
's Morgens met de metro naar Helsinki centrum. Eerst een internetcafé gezocht
maar omdat we die niet konden vinden zijn we naar de bibliotheek gegaan.
We vonden de bezienswaardige en, zowel van binnen als van buiten, bijzonder mooi in Jugendstil gedecoreerde universiteitsbibliotheek, waar we onze mail konden bekijken. Daarna hebben we de, er tegenover liggende, Tuomiokirkko of witte kathedraal bezocht en de markt. We zijn doorgelopen naar Nordic Jetline omdat we voor de volgende dag plaatsen wilden reserveren voor de overtocht van Helsinki naar Tallinn in Estland. Speciaal hiervoor hebben we voor Marloes een eigen paspoort aangeschaft. Voor Mark zou, volgens de Nederlandse Ambassade, bijschrijving in ons paspoort voldoende zijn. Helaas, geen enkele maatschappij wilde Mark vervoeren zonder eigen paspoort!
Volgens de Nederlandse Ambassade was dit een fout van de veerdiensten en zou het
wel toegestaan zijn. We besloten om het er maar bij te laten, Tallinn zien we misschien
een andere keer nog wel.
Teruggelopen naar de vismarkt om iets te eten en daarna verder naar Ouspenski de
Klik hier voor een grote foto. orthodoxe kathedraal. Ook deze bekeken en genoten van het uitzicht hier.
Via de winkelcentrum en de bibliotheek verder naar de Temppeliaukion Kirkko.
Dit is een kerk die in een rots gebouwd is.

Uiteindelijk terug naar het bijzondere in 1919
 voltooide stationsgebouw van Helsinki met Jugendstil interieur.
 Hier nemen we de metro weer terug naar de camping, waar
 Mark nog even gaat zwemmen.
 Hij heeft het de hele vakantie volgehouden om, waar dan ook,
 elke dag even te zwemmen.

Donderdag 3 juli
Klik hier voor een grote foto. Vertrokken uit Helsinki via Porvo en Kauvola richting Mikeli. Voorbij Ristiina de weg naar Parkkila, weg 62 verder naar Luukkomen, weg 334, 335 naar Kallislahti en bij Savonlinna op camping Vuohimäki ( € 16.50 zonder elektriciteit). Het is een mooie camping aan het meer, ongeveer 7 km. buiten Savonlinna.
Vandaag gereden 384 km.

Vrijdag 4 juli
Vandaag geluierd, gezwommen, gelezen en ons nieuwe spel Küb gespeeld.

Zaterdag 5 juli
Boodschappen gedaan in Savonlinna en het kasteel Olavolinna bezocht.
Savonlinna is vooral bekend vanwege haar jaarlijkse operafestival in het kasteel.

's Middags verder gereden via Enonkoski (weg 471) en bij Hanhivirta met de pont over richting Joensuu.
Bij Eno weg 518 naar Lieksas genomen. Hier op camping Timitraniemi (€ 12,00).
Het is nog steeds warm en broeierig.
Vandaag gereden 260 km.

Zondag 6 juli
Via Lieksa, weg 524 Nurajärvi, weg 5241 naar Kivivaara. Tot aan de Russische grens gereden en even rondgekeken, foto's gemaakt van de borden met Russische opschriften. Teruggereden en bij Änäkäinen de Luola grot bekeken en de loopgraven e.d. Dit zijn nog restanten uit de 2e Wereldoorlog. De weg teruggereden naar Lieksa en en door naar Ruuna waar we op camping Neitikosken Retkeilykeskus overnachten (€ 10,00 zonder elektriciteit)
Ook hier heeft Mark weer gezwommen.
Vandaag gereden 150 km.

Klik hier voor een grote foto.
 Dit is de ingang van de Luola grot die
 in oorlogstijd als verblijfsruimte
 dienst deed

Maandag 7 juli
Vandaag hebben we de hele dag gewandeld, Vanaf de camping hebben we de
wandelroute 'Koskieros' gelopen, hierbij moesten we twee keer met een roeiboot
een rivier oversteken.

Tijdens een wandeling kan men bij een rivier onderstaand bord tegenkomen.
Dit bord geeft aan hoe men de boten dient te gebruiken om aan de overkant van de rivier te komen.
Op deze wijze blijft aan beide zijden van de rivier een boot liggen voor achterop- of tegemoetkomende wandelaars. Dit bord hebben we gefotografeerd tijdens de 'Koskieros' wandeling bij Ruuna.

Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto.

Klik hier voor een grote foto.

Het was een prachtige wandeling en we hebben er mooi weer bij gehad. Het was weliswaar bewolkt maar toch zo'n 21 graden. Onderweg kwamen we enkele rustpunten tegen, zoals de blokhut rechts op de foto. Zoals gewoonlijk ligt ook hier hout om een vuurtje te maken en een bijl om eventueel het hout te kloven. We rusten hier even uit en eten en drinken wat. Achter de blokhut is ook nog een droogtoilet, voorzien van toiletpapier en enkele milieuvriendelijke schoonmaakatributen.

Dinsdag 8 juli
Klik hier voor een grote foto. Via Lieksa de binnenweg 5261 richting Nurmus. Bij Mätäsvaaran een mijn bezocht waar in de oorlog 1939-1947 de stof Mos2 gewonnen werd. Verder gereden via Nurmes, Kuhmo, weg 912 een paar kilometer en dan links naar Koskenlaskupaikka.
Daar op een parkeerplaats aan het meer overnacht. Herman en Mark zagen hier tijdens hun wandeling een eland met jong aan de waterkant. 's Avonds kunnen we weer genieten van een prachtige zonsondergang.
Vandaag gereden 244 km.

Zonsondergang rond middernacht

Woensdag 9 juli
Klik hier voor een grote foto. We vervolgen vandaag weg 912 richting Suomussalmi. Bij Lentira via weg 9133 en weg 89 naar de Russische grens bij Vartius. Daarna verder via weg 9127 naar de 912.
Vlak voor Suomussalmi nemen we weg 9125 naar Raate, waar we de monumenten en de expositie bekijken van de winteroorlog in januari 1940 tussen Finland en Rusland. We bekijken hier ook het grensmuseum en de loopgraven.

Klik hier voor een grote foto.  Weer verder gereden via Suomussalmi en aan weg
 nummer 5 The Silent People of Kainuu bezocht.
 Dit is een permanente expositie van zo'n 700 aangeklede  vogelverschrikkers, opgezet door Reijo Kela. Twee maal per  jaar worden ze van andere kleding voorzien. 's Winters in  winterkleed, 's zomers krijgen ze wat luchtigers aan.  In de  zomermaanden is er ook een klein cafe, waar men koffie kan  drinken en pannenkoeken kan eten, met uitzicht op het veld.

Klik hier voor een grote foto.

We rijden via binnenwegen richting Juntusramta en nemen daar weg 843 naar Hossa.
 Het is een heel rustige en schijnbaar eindeloze weg.
 In Hossa staan we op een soort Staatsbosbeheercamping, groot en schoon.
 Vandaag gereden 303 km.

Donderdag 10 juli
Klik hier voor een grote foto. Vannacht heeft het geregend en de dag begint miezerig.
Ongeveer 17 km voorbij Hossa gaan we naar Julma-Ölkky. Het is hier erg rustig, waarschijnlijk mede door het slechte weer. We maken een boottocht door deze smalle kloof. Het is jammer dat het zo miezerig is, bij mooi zonnig weer zal het er
hier vast nog veel mooier uitzien.
We vervolgen onze weg tot Murtovaara en rijden dan naar Kuusamo. Hier gaan we naar de supermarkt en kunnen we bij het informatiecentrum even internetten om onze mail te lezen. Doorgereden naar de net boven Kuusamo gelegen camping Kuusamon Tropiiki. Op de camping is een grote was- en drooggelegenheid en we konden (tegen gereduceerd tarief) gebruik maken van het subtropisch zwembad en
de sauna van het naast gelegen hotel. Deze camping is nu waarschijnlijk bekend onder
de naam Campsite Rantatropiikki.
Vandaag gereden 103 km.

Vrijdag 11 juli
Klik hier voor een grote foto. Vanmorgen eerst boodschappen gedaan in Kuusamo en daarna, in de inmiddels stromende regen, doorgereden naar Juuma. Vanaf Kuusamo kan men de zogenaamde Berenroute (Karhunkierros) van 80 km lopen dwars door het Oulanka Nationaal Park.
De kleine berenroute. (Pieni Karhunkierros) van 12 km begint bij Juuma. Het is langzamerhand weer wat droger geworden en we lopen een deel van de kleine berenroute. Het is een mooie wandeling over hangbruggen en stroomversnellingen. Verder gereden naar de Kiutaköngäs waterval. Eerst het bezoekerscentrum bezocht en een poster van het prachtige Oulanka park gekocht, daarna de wandeling gemaakt naar de stroomversnelling. Aan het eind van de middag weer teruggereden naar de camping in Kuusamo.
Vandaag gereden 145 km.

Zaterdag 12 juli
Klik hier voor een grote foto. We zijn eerst naar Ruka gereden en hebben daar wat gewinkeld en we hebben even bij de grote skischans van Ruka gekeken, waar enkele mensen aan het trainen waren.
Verder gereden weg 950 gereden naar Salla en onderweg naar de Oulanka Canyon. Hier hebben we een mooie wandeling gemaakt. We komen tijdens de wandeling weer langs een trekkershut, (zie foto hieronder) bijna helemaal verscholen in het groen.

Klik hier voor een grote foto.

Verder gereden via Kemijärvi, weg 5 richting Pelkoseniemi, maar bij Vuostimo de 962 naar Pyhäjärvi.
In Pyhäjärvi staan we op camping Lapin Orava. Het was een warme dag en natuurlijk gaat Mark
nog even zwemmen in het meer.
Herman gaat vissen in dit mooie meer en heeft al snel succes.
Vandaag gereden 274 km.

Klik hier voor een grote foto.       Klik hier voor een grote foto.

Zondag 13 juli
Klik hier voor een grote foto. 's Morgens eerst naar het Pyhätunturi bezoekerscentrum en daarna gewandeld naar de Isokuru kloof (foto rechts).
Daarna vervolgen we onze weg richting Ivalo en gaan voorbij Tankavaara op een parkeerplaats van een goudzoekersplaats overnachten.
Vandaag gereden 244 km.

Maandag 14 juli
Teruggereden naar Tankavaara voor een bezoek aan het goudmuseum.
Verder gereden naar de amethistmijn bij Leosto. Deze wilden we eigenlijk bezoeken,
maar met de informatie die we op dat moment hadden leek het ons toch niet zo
bijzonder en daarbij was de toegang behoorlijk prijzig. We hebben er een wandeling
gemaakt en zijn daarna doorgereden richting Rovaniemi, maar bij Korvala gaan we op
een camping staan aan een meertje. Het is een warme dag, Marloes en Mark zoeken
nog wat verkoeling op het water en maken gebruik van de boten om het meer te verkennen.
Vandaag gereden 212 km.

Dinsdag 15 juli
Klik hier voor een grote foto. We rijden verder zuidwaarts richting Rovaniemi. Zo´n 25 km boven Rovaniemi is een mooie parkeerplaats aan de rivier de Vikaköngas. Parkeerplaats Napapiirin Kunta ligt aan weg 4 naar Södankyla. Er staan hier ook informatieborden over wandelroutes die hier of aan de andere kant van de brug beginnen.
De commercie bij de poolcirkel is ook erg toegenomen. Was hier in 1981 een benzinepomp met een paar souvenirwinkeltjes, nu is hier een heus dorp van de kerstman gekomen. We hebben er wat rondgekeken, we hebben een paar kerstkaartjes gekocht en die in de speciale bus gedaan. De inhoud van die bus wordt in december verstuurd, zodat de kerstkaartjes op tijd voor de kerstdagen op hun bestemming aankomen. Verder is dit 'circus' niet aan ons besteed en gaan we verder
naar Rovaniemi, waar we onze boodschappen doen. Ook de stad is erg gegroeid sinds
wij hier in 1981 waren.
We rijden via kleine wegen langs de Kemijöki naar Kemi en bij Koskenranta, voor Törmä,
bij een klein strandje hebben we gezwommen in de Kemijöki.
Verder gereden naar Kemi om een plekje aan zee te zoeken waar we kunnen overnachten. Uiteindelijk vinden we een plekje aan het einde van een doodlopende weg (parkeerplaats Vasankari) in de buurt van Simo of Jokipaa (via afslag Simonkiyla). Na het eten nog lekker gezwommen tot half 10, ook hier is weer een klein strandje.
Vandaag gereden 202 km.

Klik hier voor een grote foto.       Klik hier voor een grote foto.       Klik hier voor een grote foto.

Woensdag 16 juli
's Morgens eerst weer even gezwommen, en daarna doorgereden naar Kemi om boodschappen te doen.
Verder gereden en via Tornio/Happaranda naar Zweden. Bij Luleå op camping Arcus, een grote camping, heel erg druk maar wel met lekker zwemwater.
's Avonds zijn we nog even het zwembad(je) ingeweest. Het was vandaag zonnig en 28 graden.
Vandaag gereden 246 km.

Donderdag 17 juli
We hebben eerst Gammelstad, het oude kerkdorp Luleå, bezocht. Het staat op de werelderfgoedlijst van de Unesco.
Rond de middag rijden we richting Umeå. Hier langs de E4 staan borden die de temperatuur van de lucht aangeven en die van de weg. Het is inmiddels 32,9 graden. Aan deze E4, voorbij Jävre, de auto geparkeerd en even lekker gezwommen en aan het strandje gelegen. We vervolgen onze weg en gaan in Umeå op camping Umeå staan (± 200 SEK zonder elektriciteit).
Vandaag gereden 404 km.

Vrijdag 18 juli
Vandaag brengen we de dag door op en rond de camping. Een lekkere luie dag met mooi zonnig weer en 30 graden.

Zaterdag 19 juli
Klik hier voor een grote foto. Op deze wederom warme dag gaan we via Umeå, Ornskoldsvik en Näske naar het Skuleskogen Nationaal Park. Aangekomen bij de parkeerplaats in Näske aan het Näskefjärden, hebben we eerst gegeten en zijn we gaan zwemmen en snorkelen.
We zijn naar de parkeerplaats van het park gereden, deze bleek slechts 2 km verder te zijn. Hier begint het wandelpad Höga Kustenleden dat ons ook naar de kloof Slåttdalsskrevan brengt, een 200 m lange, 7 m brede en 40 m diepekloof die de Slåttdalsberg doorsnijdt. Het is een prachtige wandeling naar de kloof, door een schitterend stuk natuur. We zijn door de kloof gelopen en aan de andere kant via een trap naar boven, waar we een prachtig uitzicht hadden op de kust.
Op de terugweg hebben Herman en Mark nog even een verfrissende duik genomen in
het Tärnättvattnen, één van de prachtige meertjes die we passeerden.
De auto weer opgehaald en teruggereden naar de parkeerplaats in het haventje van
Näske. Hier hebben we 's avonds nog even gezwommen en hebben we overnacht.
Vandaag gereden 157 km.

Klik hier voor een grote foto.      Klik hier voor een grote foto.      Klik hier voor een grote foto.

Zondag 20 juli
Klik hier voor een grote foto. We zijn naar de parkeerplaats aan de zuidkant van het Skuleskogen Nationaal Park gereden. Hier hebben we nog een stuk gewandeld o.a. naar de zee, waar we een tijdje op het strand gezeten hebben en Mark natuurlijk gezwommen heeft. Een prachtig strandje waar ook een tentje stond van mensen die daar hoogst-waarschijnlijk de nacht doorgebracht hebben, en nu aan de wandel zijn. Rond de middag werd het drukker en zijn wij verder gaan rijden via Ullänger naar Sundsvall en daar de E14 richting Stöde, Borgsjö. Hier hebben we nog weer even gezwommen in het meer bij de parkeerplaats en het benzinestation. Dan weg 83 Osletavall en bij de kruising 315/314 bij Kölsillre op parkeerplaats Strucken aan het water overnacht.
Vandaag gereden 326 km.

Maandag 21 juli
We hebben weg 314 vervolgd naar Ytterhogdal en via weg 45 naar Sveg, Orsa, Mora, 50/60 Röttvik, Bortänge, Ludvika naar Kopparberg (richting Karlstad). Bij Kopparberg hebben we overnacht op de parkeerplaats bij het strandje. Het water van dit meer is 25 graden en we hebben hier 's avonds weer heerlijk kunnen zwemmen.
Vandaag gereden 439 km.

Dinsdag 22 juli
Vanochtend vanuit de auto eerst maar weer het meer in, heerlijk. We rijden verder via Hallefors naar Långban en hebben daar de groeve en het museum bezocht. Verder via Filipstad, Karlstad, weg 45 naar Mellerud. Ze noemen dit de riviera van Zweden. De camping is Mellerud is dan ook vol maar we mogen tegen betaling van 100 SEK op de parkeerplaats overnachten. Om een uur of 8 's avonds komt er iemand van de receptie vertellen dat er toch een plekje vrijis op de camping, als we willen kunnen we die krijgen. We hebben de camping inmiddels beter bekeken en vinden dat we hier op de parkeerplaats aan de kant van het strand een beter plekje hebben dan op die volle, rumoerige camping. We blijven hier staan want morgen gaan we toch weer verder, dit vinden ook onze Duitse 'buren'. We stappen nu de auto uit en staan op een grasveldje waar we lekker kunnen zitten met uitzicht op het strand, dat krijgen we op de camping niet.
Vandaag gereden 311 km.

Woensdag 23 juli
Klik hier voor een grote foto. Om kwart voor acht 's morgens is Mark al weer, in de opkomende zon, het water in.
We zijn eerst een klein stukje teruggereden naar Haverud om het aquaduct/sluizencomplex te bekijken. Daarna zijn we doorgereden naar Göteborg. Om 14.00 uur komen we daar aan en er is nog een plekje op de boot van 16.00 uur. We gaan in de rij staan en maken en eten tijdens het wachten vast onze warme maaaltijd, zodat we dit als we van de boot afkomen niet meer hoeven te doen. Om 19.15 uur komen we aan in Frederikshaven. We rijden dan direct door via Alborg, Viborg naar Hvide Sande aan de westkunst van Denemarken, waar we op de parkeerplaats voor camping Nr.Lynveg overnachten.
Vandaag gereden 459 km.

Donderdag 24 juli Klik hier voor een grote foto.
We hebben ons 's ochtends aangemeld en blijven hier een paar dagen op de camping staan, zolang het mooi weer blijft tenminste. Dit is een grote, ruime camping die ons altijd een beetje doet denken aan camping Kogerstrand op Texel. We zijn hier vaker geweest, op onze terugreis uit Noorwegen. We vonden het altijd een aardige camping om, zo aan het eind van de vakantie, nog een paar dagen 'strandvakantie' te houden en de boeken uit te lezen. Je kunt hier zelf een plek uitzoeken en de duinen zijn hier in Denemarken gewoon toegankelijk, misschien ten onrechte, want zowel volwassenen als kinderen struinen hier naar hartelust doorheen. We brengen deze dagen ook een bezoek aan omliggende plaatsjes en maken avond- en strandwandelingen naar o.a. de nabijgelegen vuurtoren.

Dinsdag 29 juli
Vandaag om 14.15 uur vertrokken, om 17.30 uur zijn we bij Flensburg. We zijn doorgereden via Hamburg, Bremen,
afslag Wildehausen-West naar Alhorn. Om 22.00 uur gaan we bij Grossenkneten op de stellplatz van hotel Altes Posthaus, aan weg 213 (voor 3 euro).
Vandaag gereden 551 km.

Woensdag 30 juli
We rijden via Osnabrück, Münster, Oberhausen, Duisburg, Venlo en Tegelen. We gaan met de pont over naar Baarlo naar camping Berckt. Om 14.30 uur zijn we er en we kunnen hier nog een plekje krijgen voor één nacht. We gaan naar deze camping omdat Marloes hier nog een paar dagen vakantie gaat houden bij haar vriend Wilco die hier met ouders en familie op de camping staat. De rest van de dag doorgebracht bij Wilco en zijn familie.
Vandaag gereden 308 km.

Donderdag 31 juli
We vertrekken om 10.00 uur en rijden via Venlo, Nijmegen en Arnhem terug naar Zwolle, waar we om
11.45 uur aankomen.
Vandaag gereden 168 km.

Totaal gereden deze vakantie 7778 km.