SLOVENIE/KROATIE 2004

Dit is het verslag van onze zomervakantie van 18-7 t/m 11-8

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Zondag 18 juli
Om half 8 's morgens vertrekken we van huis samen met Wilco, de vriend van Marloes, en om 17.00 uur komen we aan in Füssen/Schwangau op camping Brunnen. Na een hele dag mooi weer en 32 graden krijgen we bij aankomst op de camping een flinke onweersbui, maar daarna klaart het weer op. We hebben geen mooie plek, we staan in een hoekje bij de slagboom. Maar we zijn blij dat we een plekje op een camping konden krijgen dicht bij Schloss Neuschwanstein.
Vandaag gereden 872 km.

Maandag 19 juli
Klik hier voor een grote foto. Na de regen van vannacht is het overdag weer mooi weer, 28 graden.
We brengen vandaag een bezoek aan Schloss Neuschwanstein. We kopen beneden bij de kassa de toegangkaarten en lopen naar boven, naar de ingang van het slot. We moeten binnen nog een half uurtje wachten, tot we mee kunnen met een rondleiding. Vanaf het slot hebben we uitzicht op slot Hohenschwangau en op de Marien Brücke (foto's rechtsonder).
Als we na de rondleiding naar de Marien Brücke wandelen hebben we, vanaf de brug (foto rechts), weer uitzicht op het slot. 's Middags zijn we de omgeving nog een
beetje gaan verkennen en hebben we gezwommen in het meer bij de camping.
Vandaag gereden 111 km.

Klik hier voor een grote foto.     Klik hier voor een grote foto.     Klik hier voor een grote foto.     Klik hier voor een grote foto.

Dinsdag 20 juli
Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto. We vertrekken deze ochtend met zon en 23 graden. We rijden via Reutte, Imst, Ötzdal, over de Timmelsjoch naar Italië.
Hier boven op de Timmelsjoch is het 11 graden en er ligt hier en daar nog sneeuw.

Via Merano naar Foiana di Lana. Ten zuiden van Lana staan we op camping Lido Kobaltbühel. Alls we om half 4 op de camping aankomen is het 30 graden. We zetten de tent op en duiken het zwembad in.
Vandaag gereden 209 km.

Klik hier voor een grote foto.     Klik hier voor een grote foto.

Woensdag 21 juli
We gaan verder via de Gampenpas, Trento (vanaf hier de snelweg), Verona, Venetië naar Fusina. In Fusina vinden we een plekje op camping Fusina. Het is een drukke, rumoerige camping met matig sanitair.
Het was vandaag een warme dag met een maximum temperatuur van 37 graden.
We zijn in 1977 voor het laatst in Venetië geweest en willen nu weer een keer deze stad bezoeken, dit keer samen met onze kinderen.
Vandaag gereden 209 km.

Donderdag 22 juli
Klik hier voor een grote foto. Na een warme nacht met 25 graden staan we vroeg op. We gaan met de eerste boot over naar Venetië. We komen al voor 9.30 uur aan, het is dan nog lekker rustig.
We bezoeken o.a.; Het San Marcoplein met de Baseliek en Salita al Campanile, de kerk Santa Maria della Salute bij het Dogen Paleis, de Rialto brug, winkeltjes en kraampjes. We hebben hier bijna 6 uur lang rondgelopen door allerlei straatjes en over leuke bruggetjes.
Het bezoek aan de Baseliek viel ons wat tegen, mede gezien de wachttijd van zeker drie kwartier en het vreemde 'rugzakbeleid'.
Rugzakken mogen niet mee naar binnen, terwijl er dames met 'handtassen' als boodschappentassen wel doogelaten worden. Herman besluit buiten te blijven wachten omdat zijn rugzak met fotoaparatuur niet mee naar binnen mag en hij deze niet ergens in bewaring wil geven, Als je dan eindelijk binnen bent is het zó druk dat je alleen maar met de stroom mee kunt lopen. Je hebt niet echt ruimte en gelegenheid om rustig rond te kijken. Herman zet tijdens het wachten buiten enkele dames op de foto.
Het was een ontzettend warme dag, we hebben onze flesjes water heel wat keren bij moeten vullen onderweg. We hebben veel gezien en we kunnen er nog wel dagen rondkijken, maar daar is het te druk en te warm voor. We gaan met de boot terug naar de camping.

Klik hier voor een grote foto.         Klik hier voor een grote foto.         Klik hier voor een grote foto.
        De overtocht                                              San Marcoplein                                             Zomaar een straatje

Klik hier voor een grote foto.            Klik hier voor een grote foto.             Klik hier voor een grote foto.
         Uitzicht vanaf de Campanile toren                  Een gondel                                                  Canal Grande

Vrijdag 23 juli
Na alweer een zeer warme nacht (29 gr.) vertrekken we rond 10.00 uur richting Slovenië. Vanwege de hitte, de temperatuur loopt weer op naar 38 graden, nemen we de snelweg naar Slovenië. Vanaf Nova Gorica weg 103 naar Kobarid, hier vinden we een plek voor 2 nachten op camping Kamp Koren in Kobarid. Een kleine, leuke camping. We hebben een plek aan de kant van de rivier, de Soča, die hier onderlangs de camping stroomt.
Vandaag gereden 213 km.

Klik hier voor een grote foto.                Klik hier voor een grote foto.

Zaterdag 24 juli
Klik hier voor een grote foto. Via Bovec naar Trenta, we volgen een slingerende weg met 26 haarspeldbochten die ons richting Vrsič pas brengt, deze naar boven gereden het Triglav Nationaal Park in.
Marloes en Wilco hebben hier boven nog een eindje gewandeld.
Je hebt hier ook een mooi uitzicht.
Op de terugweg hebben we onderweg aan het water gepicknickt. Daarna hebben we nog gewandeld, maar de brug op onderstaande foto hebben we maar niet geprobeerd. Als we aan het eind van de middag terug zijn op de camping, voelen we een heel lichte aardbeving. Dat was een vreemde gewaarwording. We hoorden later dat de beving in de hoofdstad Ljubljana lichte schade had veroorzaakt.
Vandaag gereden 124 km.

Klik hier voor een grote foto.

Zondag 25 juli
In de buurt van Kobarid, aan de andere kant van de Soča komen we in een vallei waar het hooi nog op de ouderwetse manier gedroogd wordt. Het wordt als wasgoed over het rek gehangen. Het dal doet hier wat Oostenrijks aan.

Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto.

We rijden verder via Ladra, Kamno, Volarje naar Tolmin, waar we rondkijken en boodschappen doen.
Terug bij Volarje 's middags een tijdje lekker aan het water gezeten en 'gezwommen' in de Soča . We bevinden ons in een prachtig deel van Slovenië.
's Avonds na het eten nog gewandeld naar de vlakbij de camping gelegen waterval 'Slap Kozjak'.
Vandaag gereden 44 km.

Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto.
  Onderweg naar...                              Slap Kozjak

Maandag 26 juli
Eerst in Tolmin wat boodschappen gedaan en daarna rijden we de weg door de Baçavallei en via Podbrdo naar Bohinjska Bistrica. Langs het grootste gletschermeer van Slovenië, het meer van Bohinje. Langs het meer van Bled met het veelvuldig gefotografeerde eilandje met de kerk.
Het is een mooie omgeving maar het is ook een stuk drukker en toeristischer aan deze kant van het gebergte. We rijden terug via Bled, waar we langs Hotel Villa Bled komen, de voormalige residentie van President Tito.
We vinden nog een plek op camping Sobec in Lesco vlakbij Bled. Dit is een, naar onze smaak, te grote en te volle camping. Maar omdat we in de omgeving wat willen bekijken, en de campings in Bled ook al boordevol zijn, blijven we hier 2 nachten.
Vandaag gereden 239 km.

Dinsdag 27 juli
Klik hier voor een grote foto. Na een nacht met onweer en veel regen, is het 's morgens gelukkig weer droog. We brengen een bezoek aan de mooie Vintgarkloof (600 SIT p.p.).
Op de terugweg in Bled boodschappen gedaan en er nog wat rondgekeken.
De rest van de middag gezwommen en geluierd op de camping.
Vandaag gereden 43 km.

Woensdag 28 juli
's Morgens eerst naar Ljubljana gereden en de stad bezocht.
Ljubljana vinden we leuker en bezienswaardiger dan we verwacht hadden.
We bezochten er o.a.de kleurrijke markt met alle soorten fruit en kruiden.
Ook staan er stalletjes vol met de bekende kaarsen. Op de markt staat ook nog een
weegschaal waar je kunt controleren of je wel het juiste gewicht ontvangen hebt.

Klik hier voor een grote foto.                Klik hier voor een grote foto.                Klik hier voor een grote foto.                                                                 De St. Nicolaas kathedraal

Op de deur aan de zuidzijde van de St. Nicolaas kathedraal zien we de hoofden van zes bisschoppen.
De foto rechts ervan is het uitzicht over de stad vanaf het kasteeltje. We rijden daarna via Grosulpje door naar Stična om het oude Cisterciënzerklooster te bezoeken, dit zou het oudste klooster van Slovenië zijn. Ze verkopen er o.a. lekkere kaas, honing, worst, wijn e.d. Bij de lunch nuttigen we de zojuist gekochte worst, kaas en honing.
We rijden via Smartno en Trbovlje door naar Prebold en staan daar twee nachten op camping Dolina.
Een keurige minicamping met een klein zwembad.
Vandaag gereden 197 km.

binnenplaats klooster                                  kloosterwinkel                                            camping Dolina

Donderdag 29 juli
Klik hier voor een grote foto. Vandaag trekken we de lange broeken aan omdat we de ijsgrot Snezna Jama willen bezoeken. We gaan via Mozirje naar Snezna Jama, voorbij Lubno. Daar aangekomen blijkt de toegangsweg naar de ijsgrot afgesloten door wegwerkzaamheden.
En om, 17 km bergopwaarts, 2 uur rondleiding in de grot en 17 km bergafwaarts, lopend te doen leek ons een beetje te veel. Aangezien er geen andere
toegangsweg is zijn we dus maar verder gereden op weg 428 naar natuurpark
Logarska Dolina (toegang 1200 SIT per auto). We hebben hier heerlijk gewandeld o.a. naar de waterval 'Slap Rinka', het is een prachtig natuurgebied.
's Middags zijn we weer teruggereden naar de camping in Prebold.
Het was vandaag de koudste dag tot nu toe met ± 20 gr.
Vandaag gereden 126 km.

Vrijdag 30 juli
's Morgens via Smarje en Pdjičane naar Ptuj gereden en daar op camping Terme Ptuj . We hebben een plek uitgezocht en de tent opgezet, daarna de boodschappen gedaan. Na het middageten naar het thermalbad dat naast de camping ligt, het is inmiddels 27°C.
Het blijkt dat er hier dit weekend een balonnenfiësta is. Een deel van de camping is dan ook gereserveerd voor de mensen die meedoen aan de balonnenfiësta. Aan het eind van de middag worden de balonnen opgelaten op het grasland naast de camping, we zitten eerste rang.
Vandaag gereden 95 km.
      Klik hier voor een grote foto.             Klik hier voor een grote foto.             Klik hier voor een grote foto.

Zaterdag 31 juli
Klik hier voor een grote foto. We waren vanmorgen al weer vroeg op doordat we wakker werden van de branders van de eerste balonnen die al om half zeven opstegen. Ze kwamen over de camping
en dat was toch wel een apart gezicht, zoveel balonnen zo dicht over jou en je tent heen.
Na het ontbijt gaan Mark, Marloes en Wilco naar het thermalbad om te fitnessen en daarna te zwemmen. Wij besluiten om naar Ptuj te gaan om het stadje te bekijken.
Het is een leuk plaatsje met veel mooie gebouwen. We kopen er nog wat fruit op de markt en keren daarna terug naar de camping. Het wordt weer een warme dag met zo'n 30 graden en we besluiten om 's middags ook maar een bezoek te brengen aan het thermalbad.                                                                                                 Ptuj
Het thermalbad heeft binnen twee zwembaden, twee bubbelbaden, een sauna, een
fitnessruimte, solaria. Buiten beschikt het over verschillende baden waaronder een
golfslagbad, het heeft een toren met verschillende glijbanen en een stroomversnelling.
Ook is Klik hier voor een grote foto. er buiten een snackbar/restaurant. Het zit ons weer mee, het is vandaag de
eerste dag dat alle glijbanen opengesteld zijn. We hebben ons hier prima vermaakt.
's Avonds kunnen we weer genieten van de balonnen die opstijgen. Als er bij ons zo'n balonnenfiësta is sta je achter hekken te kijken, maar hier mocht je gewoon op het veld tussen de balonnen doorlopen. Wat natuurlijk voor de fotografen veel mooie plaatjes heeft opgeleverd.

Klik hier voor een grote foto.         Klik hier voor een grote foto.

Zondag 1 augustus
Klik hier voor een grote foto. Via de snelweg terug richting Ljubljana en daarna verder gereden naar Postojna. Ongeveer 3 km voorbij Postojna gaan we op camping Pivka Jama. We komen rond 13.00 uur aan en zetten hier voor twee nachten de tent op. We eten even wat en gaan kaartjes kopen voor de rondleiding door de Pivka grot, waarvan de ingang op de camping ligt.
De Pivka grot is een onderdeel van het Postojna grottenstelsel. Om 15.00 uur gaan we met een klein groepje en gids Frans de grot in. We hebben voor deze grot gekozen omdat het hier wat kleinschaliger en dus rustiger is dan in Postojna, waar men zelfs met een treintje door kan!

Klik hier voor een grote foto.           Klik hier voor een grote foto.

Aan het eind van deze boeiende tocht komen we aan een andere kant van de camping weer boven de grond. Het is bovengronds niet alleen veel groener maar ook een stuk warmer.
Vandaag gereden 210 km.

Maandag 2 augustus
Klik hier voor een grote foto. Vanochtend gaan we eerst naar Predjamski grad (kasteel) en Predjamski jama (grot). We brengen aan beide een bezoek. Terwijl we staan te wachten tot het tijd is voor de rondleiding staan we bij het winkeltje even rond te kijken. We zien we een slang onder de koeling van de winkel verdwijnen maar daar kijkt men hier niet van op. Dat schijnt wel vaker te gebeuren.
Tot onze verbazing worden we ook hier rondgeleid door gids Frans. Hij herkent ons ook, geeft ons de betere lantaarns en we mogen vast naar beneden lopen tot de ingang van de grot. Van Frans krijgen we weer een boeiende rondleiding door de grot en horen we meer over het leven destijds in het kasteel en het gebruik van de grot.
's Middags brengen we een bezoek aan Piran. We kopen hier een nieuwe badlaken voor
Marloes, omdat iemand in Ptuj die van haar blijkbaar te mooi vond om te laten liggen.
Terwijl wij het stadje verder bekijken gaan Marloes, Wilco en Mark zwemmen in zee.
Vandaag gereden 187 km.

Dinsdag 3 augustus
Vandaag gaan we Kroatië in. We rijden via Rijeka, Senj, Otočac naar Plitvička Jezera, het Plitvicer merengebied. Het laatste stuk hierheen was indrukwekkend met nog veel huizen met tekenen van oorlogsgeweld, kapot geschoten, dichtgetimmerd met waarschuwingsborden erbij om ze toch vooral niet te betreden.
Behoorlijk onder de indruk van deze beelden, dit is toch anders dan wanneer je het op de televisie ziet, rijden we verder.
We vinden, voor twee nachten, een ruime plek op camping Korona, deze ligt 7 km ten noorden van ingang 1 van het Nationaal Park Plitvička Jezera. We zetten de tent op en doen nog wat boodschappen in de buurt.
Vandaag gereden 320 km.

Klik hier voor een grote foto.         Klik hier voor een grote foto.

Woensdag 4 augustus
We staan vroeg op en vertrekken op tijd naar het park. We lopen vandaag de hele dag in het park van de meren van Plitvice. Het is één van de natuurwonderen van Kroatië en staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. We hebben het hele park doorkruist, de boven- en de benedenmeren. We zijn het er allemaal over eens dat, ondanks de drukte en de aangelegde paden, het een prachtig stuk natuur is wat absoluut een bezoek waard is. We keren vermoeid, maar nog nagenietend terug naar de camping.
Vandaag gereden 15 km.

Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto.

Donderdag 5 augustus
We hebben Marloes beloofd in deze vakantie ook aan zee te gaan staan in Kroatië, dus rijden we via de snelweg naar Zadar en vandaar naar Zaton. We hadden in de gids bij Zaton een familiecamping gevonden aan zee. Net voor de ingang van de camping rijden we, gelukkig, verkeerd en komen uit bij een totaal andere camping.
Dit blijkt Autocamp Peros te zijn. Het is een, sinds drie weken geopende, kleine camping waar ons vriendelijk verteld wordt hoe we bij de door ons bedoelde camping kunnen komen, maar dat zij ook nog wel plek voor ons hebben. We kijken eens rond en besluiten dat het er hier wel goed uitziet, met een zwembad erbij, en maar 150 meter van zee. We blijven en zetten de tent op in de hoek bij het zwembad, aangezien er aan de andere kant onder de enige boompjes die al schaduw kunnen bieden al mensen zijn neergestreken. Doordat er nog niet veel mensen op deze camping zijn hebben we het zwembad en het sanitair bijna voor ons alleen.
In de omgeving van de camping komen veel cicaden voor, waarvan de mannetjes een hard doordringend geluid voortbrengen.
Vandaag gereden 176 km.

Klik hier voor een grote foto.                  Klik hier voor een grote foto.
                                                               Een cicade

Vrijdag 6 augustus
's Morgens eerst eerst naar Zadar gereden om boodschappen te doen. Op de heenweg hebben we in Zadar een grote supermarkt gezien. 's Middags gezwommen en aan het strand gelegen. 's Avonds zijn we de camping overgelopen waar we eerst wilden gaan staan, wat zijn we blij dat we daar niet naar toe gegaan zijn. Dan waren we hier de volgende dag al weer weg geweest, wat een vreselijke camping. Ontzettend vol, kleine plekken waar voor onze grote tent geen plek was geweest, het sanitair stonk. Het zwembad was maar enkele uren per dag toegankelijk. Het was een in onze ogen vreselijke, lelijke, dure, drukke camping met veel lawaai, die tot onze grote verbazing tot camping van het jaar 2005 verkozen is. Helemaal tevreden zijn we teruggewandeld naar 'onze' camping Peros.
Vandaag gereden 48 km.

Zaterdag 7 augustus
Klik hier voor een grote foto. Het is vandaag weer heet. We gaan naar het strand en/of luieren wat bij het zwembad. Herman wandelt naar het kapelletje wat we vanaf de camping kunnen zien, met de bergen mooi op de achtergrond.. 's Avonds bezoeken we het dorpje Nin. Het is een leuk dorpje met gezellige restaurantjes en terrasjes.

Klik hier voor een grote foto.                    Klik hier voor een grote foto.

Zondag 8 augustus
Als we 's morgens wakker worden zien we, door het gaas van de hordeur, op het op het tafeltje voor onze tent een verrassing staan. Als cadeautje voor onze trouwdag staat er een bordje met een felicitatiekaart, fruit, nootjes en een fles wijn. Marloes, Mark en Wilco blijken gisteren, terwijl wij even aan het wandelen waren, snel en heel stiekem deze inkopen te hebben gedaan. Verder hebben we deze dag geluierd, het is ook nog steeds behoorlijk warm.
's Avonds gaan we lekker uit eten in Nin.

Klik hier voor een grote foto.                   Klik hier voor een grote foto.

Maandag 9 augustus
We vertrekken 's morgens op tijd en rijden via Zadar en Sebenik naar het Krka nationaal Park. De weersvoorspelling voor vandaag is dat het wat minder warm zal zijn, maar het wordt toch nog 32 graden.

Klik hier voor een grote foto.               Klik hier voor een grote foto.               Klik hier voor een grote foto.

Klik hier voor een grote foto. Ook dit is weer een mooi park, maar we vinden Plitvice mooier. Het leuke van dit park is
dat je er op sommige plekken wel in het water mag, en daar wordt dan ook volop gebruik
van gemaakt. Het zal de natuur hoogstwaarschijnlijk niet ten goede komen.
Op de terugweg zien we een jongeman van bovenaf de waterval naar beneden duiken,
plateau voor plateau tot hij uiteindelijk heelhuids beneden is. Op de foto rechts is te zien
hoe hij vanaf het laatste plateau duikt.
Vandaag gereden 225 km.

Dinsdag 10 augustus
Vandaag is weer een dag van zwemmen, lezen en luieren. We sluiten deze dag af met nog een etentje in Nin, het restaurantje daar was ons goed bevallen.

Woensdag 11 augustus
Vandaag is de laatste dag van zwemmen, lezen en luieren.

Donderdag 12 augustus
Via Nin rijden we naar de snelweg tot Senj, verder volgen we de kustweg naar Rijeka. Slovenië in en via Postojna, Nova Gorica, gaan we verder naar Kobarid waar we weer een plekje vinden op camping Kamp Koren. Het is nu een stuk drukker op de camping, maar er is nog wel plek op het bovenste veld. We willen hier nog een dagje blijven om te wandelen in de omgeving.
Vandaag gereden 480 km.

Vrijdag 13 augustus
Klik hier voor een grote foto. Om 00.45 uur 's nachts krijgen we een vreselijke onweersbui en later die nacht weer een verschrikkelijke hoosbui. Onze koepeltent is niet meer wat het geweest is en heeft last van lekkage na deze hevige regenval.
Tegen 6 uur 's morgens worden we wakker en blijken onze slaapzakken nat te zijn en besluiten we op te staan. We maken Mark wakker, hij is overal doorheen geslapen en heeft nog niet gemerkt dat ook zijn slaapzak nat is.
Het blijkt dat de tent van Marloes en Wilco niet meer tegen dit noodweer bestand is en ze hebben dan ook echt alles nat in de tent. Nadat we ons aangekleed hebben en alles ingepakt is, lopen we naar de receptie om te vertellen dat we eerder vertrekken en rekenen af. Er blijken er veel meer te zijn die het niet droog gehouden hebben vannacht.
Wij besluiten om vandaag naar huis te rijden in plaats van morgen, om nu nog in een hotel te gaan, hebben we geen zin meer in. Eerst rijden we nog naar Tolmin om nog wat Sloveens bier en Sloveense wijn mee te nemen. Onderweg kopen we broodjes en als het even droog is gaan we ontbijten.
In grote lijnen rijden we via Bovec, Travisio, Villach, Salzburg, München, Köln en Venlo terug naar Zwolle.                                                                                                                de Soča