Engeland voorjaar 2006

Dit is het verslag van onze voorjaarsvakantie van 30-4-06 t/m 7-5-06

De meeste foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Klik hier voor een grote foto. Zondag 30 april
Om 6.15 uur vertrokken richting Duinkerken, bij een temperatuur van 0,5 °C. Om 9.30 uur zijn we al bij Nieuwpoort en omdat we nog tijd overhebben besluiten we om van de snelweg af te gaan en langs zee te rijden. Bij Panne lopen we even het strand op en kijken even naar de sportiviteiten op het strand. Men is hier bezig met strandzeilen (misschien is er een andere naam voor, maar dat weet ik niet).
De zon schijnt nu even maar het is nog wel erg fris.

Klik hier voor een grote foto.        Klik hier voor een grote foto.        Klik hier voor een grote foto.

Om 10.15 gaan we weer op weg naar Duinkerken, waar we om 10.45 uur inchecken voor de boot naar Dover. Keurig op tijd om 12.00 uur vertrekt onze boot, het is rustiger aan boord dan we verwacht hadden. We krijgen de krijtrotsen in zicht en om 14.00 uur (13.00 uur Engelse tijd) komen we aan in Dover.

We nemen de kustweg richting het zuiden. Voorbij Worthing gaan we in het dorpje Ford op Ship & Anchor Marina camping ( £ 15, -). Een eenvoudige camping aan de rivier Arun. 's Avonds hebben we nog een wandeling gemaakt in de omgeving, over een mooi voetpad dwars door de koolzaadvelden. Het was hier vandaag een droge dag met een max. temperatuur van 14°C.

Maandag 1 mei
Na een nacht met hevige regen wordt het rond 10.00 uur eindelijk droog. We hebben besloten nog een nacht op deze camping te blijven, mede omdat we geen zin hebben om de tenten nat in te pakken. Tegen de middag zijn wel de meeste Engelsen vertrokken. De Engelsen hebben een lang weekend gehad doordat het vandaag Bank Holiday is, een nationale feestdag in Engeland. Er blijft niet veel over op de camping, wat wij wel lekker rustig vinden.

Klik hier voor een grote foto.         Klik hier voor een grote foto.
  camping in Ford                                        roodborstje tussen bloesem

We rijden via een omweg, via kleine binnenweggetjes, naar Arundel en brengen een bezoek aan het stadje, wat dichter bij Ford blijkt te liggen dan wij dachten. We nemen een kijkje bij het kasteel, maar we vinden een toegangsprijs van £ 12.00 p.p. wel erg hoog. We houden het op de bezichtiging van de buitenkant en nemen wel een kijkje in de er naast gelegen St. Nicholas Parish Church.

Klik hier voor een grote foto.          Klik hier voor een grote foto.          Klik hier voor een grote foto.
  Arundel                                                    St. Nicholas Parish Church                           Lawn Bowling

Het is beter weer geworden en, op een bankje gezeten, nemen we even de tijd om bij de Bowling Green naar het spel Lawn Bowling te kijken. In de loop van de middag keren we terug naar de camping. Aan het einde van de middag besluiten wij nog een uurtje langs de rivier te gaan wandelen, Mark blijft bij de tent. Herman zet de batterij-oplader van zijn camera in het toiletgebouw aan de lading, er is toch bijna niemand op de camping. Mark zal zo nu en dan kijken of de oplader gereed is. We volgen de rivier tot bijna in Arundel en lopen langs de weg weer terug. Bij terugkomst vraagt Mark ons vertwijfelt of wij de oplader al weggehaald hebben. Ons vertrouwen in de medemens blijkt weer eens geschonden. De oplader is gestolen en navraag op de camping levert niets op. Hadden we het toch maar niet gedaan. Een flinke domper op deze dag…

Dinsdag 2 mei
Via binnenwegen naar Chinchester. Hier kopen we een universele oplader voor de camera, zodat Herman in ieder geval in de vakantie weer kan fotograferen. Ook kopen we een kaartje voor Sander zijn verjaardag a.s. zondag. We rijden verder naar Brockenhurst in New Forest en zetten de tent op, op camping Hollands Wood (£ 15,50) net buiten het dorp. Een ruime, keurige, soort Staatsbosbeheercamping.

Klik hier voor een grote foto.          Klik hier voor een grote foto.

We wandelen eerst een poosje en pakken daarna de auto om nog even naar zee te rijden bij Milford-on-Sea en
Barton-on-Sea. Via binnenwegen rijden we naar de Rhinefeld Drive en rijden daarna terug naar de camping.

Woensdag 3 mei
We rijden de Rhinefeld Drive nog een keer en hebben gewandeld bij Puttles Bridges (mooi) en naar Knight Wood Oak, een 350 jaar oude eik, die niet zo bijzonder is als wij verwacht hadden. We rijden via kleine wegen door dit mooie gebied naar Dowton en verder naar Salisbury.

Klik hier voor een grote foto.          Klik hier voor een grote foto.

Omdat we nu zo dicht bij Stonehenge zijn, besluiten we om toch maar te gaan kijken. We parkeren de auto en kopen een kaartje, dat hadden we net zo goed niet kunnen doen. Vanaf de weg hadden we het ook kunnen zien, je mag er enkel op afstand omheen lopen en je ziet niet veel meer dan wanneer je vanaf de weg door het gaas naar de stenen kijkt.

Klik hier voor een grote foto.
We gaan snel verder, doen onderweg boodschappen in Amesbury en rijden via de A345 naar Marlborough. In Pewsey nemen we een kijkje bij de kanaalboten die er liggen. We rijden verder richting Oxford. Het valt niet mee om hier een camping te vinden, we komen uiteindelijk terecht op de, in de Trotter vermeldde, Diamond Farm Camping, bij Bletchingdon ten noorden van Oxford. Een kleine, keurige en schone camping met zwembad (£ 15,00). Na het eten met Mark nog een eindje gewandeld.

Donderdag 4 mei Klik hier voor een grote foto.
We doen onderweg boodschappen in Aylesbury. We volgen de A41 naar Londen en nemen de M25 tot afslag 27, dan naar Harlow en de A414 naar Chelmsford. We willen naar Chelmsford omdat Mark hier volgend jaar heen gaat als deelnemer van de World Jamboree 2007. Chelmsford blijkt een redelijk grote en drukke stad. Bij de bibliotheek vertellen ze ons waar we de informatie kunnen vinden en daar wordt ons aangeraden een camping in Maldon te zoeken. We gaan die richting op maar de dichtst bijzijnde camping is niet voor tenten en de anderen vinden we te ver weg (40-60 km). We gaan terug en vinden op de kaart van Londen een camping dichter bij Hylands Park. We komen terecht op een keurige en rustige camping in Kelvedon Hatch (£ 11,50) op slechts 15 km van Hylands Park. Na het eten rijden we terug naar Hylands Park en maken daar een wandeling. Het is een geweldig groot park met mooie gazons. Dat zal volgend jaar wel anders zijn als hier 40.000 scouts 10 dagen gebivakkeerd hebben.

Hylands House                                           Hylands Park

Onderweg naar onze camping moesten we bij onderstaand bord linksaf slaan richting Brentwood. We vonden de vermelding van de Secret Nuclear Bunker wel enigzins vreemd overkomen. Het bleek echter om een voormalig geheime bunker te gaan, welke sinds 1996 voor het publiek geopend is.

Klik hier voor een grote foto.          Klik hier voor een grote foto.        Klik hier voor een grote foto.
                                                                                                      camping Kelvedon Hatch

Vrijdag 5 mei
Klik hier voor een grote foto. Vandaag gaan we naar het Gilwell Park. Via Brentwood rijden we naar de M25, we nemen
afslag 26 naar Chilford. Hier volgen we de bordjes naar Gilwell Park. We missen één bordje en
komen uit in Epping Forest, een prachtig natuurgebied maar niet wat wij nu zoeken.
Bij het bezoekerscentrum worden we doorverwezen naar Gilwell Park. Een prachtig groot park! Bij de receptie in het hoofdgebouw worden we weer doorverwezen naar de informatiebalie.
We krijgen een plattegrond van het park en kopen hier twee badges en een soort dasring
met het logo van WJ2007. We spenderen hier de nodige uren, tussen de middag gaan we
terug naar auto om wat te eten en te drinken. Daarna gaan we weer verder met het bekijken van het park, er zijn ook schoolklassen die er allerlei activiteiten uitvoeren. Mark (en Herman) proberen ook het één en ander uit. Het was vandaag een prachtige dag in een prachtig park, zo dicht bij Londen en grenzend aan het Epping Forest.

toegangsweg tot...                                   ...Gilwell Park

Gilwell Park                                             zicht over Londen vanaf Gilwell Park            ook dit is Gilwell Park

Op de terugweg in Brentwood boodschappen gedaan en gegeten. We rijden terug naar de camping en eten daar, het in Brentwood gekochte, verse fruit op. Daarna gaan Herman en ik nog wandelen, we hebben weer een mooi public footpath gezien. Een mooi pad tussen grote tuinen met vijvers door en tot onze verbazing uitkomen op de golfbaan! We steken de golfbaan over en vervolgen onze wandeling langs boerderijen en weilanden. We steken vervolgens nog een cricketveld over, en keren terug naar de camping. Mark wil het pad naar de Golfbaan ook wel zien en gaat er, snel voor het donker is, samen met Herman nog een kijkje nemen.

Klik hier voor een grote foto.        Klik hier voor een grote foto.

Zaterdag 6 mei
We nemen de snelweg naar Dover en zetten de tent op op camping Hawthorn Farm, Martin Mill bij Dover (£ 14,00). De camping ligt slechts 5 km van de boot af. We eten even een boterham en gaan dan een bezoekje brengen aan Dover. Aan de boulevard treffen we schreeuwende en dronken jongeren. Het begint te regenen en we hebben de stad wel gezien, onderweg naar de auto komen we een protestactie tegen, tegen diertransporten in Europa.

De fotograaf wordt gefilmd

We rijden Dover uit en rijden via Kingsdown naar Deal. Hier kijken we naar de landing van een reddingshelicopter,
het blijkt enkel een oefening te zijn.

Daarna keren we terug naar de camping. Het wordt vandaag amper een uurtje droog, welke tijd we benutten om eten te koken en te eten. Eigenlijk hadden we in de omgeving willen wandelen maar het regende zo hard, dat we daar geen zin meer in hadden. 's Avonds zitten kaarten in de tent. De regen zou aanhouden tot de volgende ochtend 7 uur.

Zondag 7 mei
Klik hier voor een grote foto. We dachten een mooi plekje op de camping te hebben, weliswaar aan de spoorlijn,
maar daar kwam alleen overdag 1 keer per uur een boemeltje langs.
Herman had al gezien dat er voorbereidingen getroffen waren voor werkzaamheden aan
het spoor (tijdens de nacht?). Hij had helaas gelijk, 's nachts om 2 uur schrokken
we wakker van een aggregaat die aangezet werd en die aan bleef tot 's morgens 6 uur. De mensen werkten wel rustig, we hebben ze verder nauwelijks gehoord, alleen dat apparaat maakte een vreselijk lawaai! Als het om 7 uur eindelijk droog is, staan we op en gaan we de boel weer inpakken. We kunnen wel buiten ontbijten, al is het onder onze voeten nogal drassig. We vertrekken en zijn om 8.45 uur bij de boot, we gaan als 3e de boot op en het is heerlijk rustig.
Om 10 uur vertrekt de boot en om 11.50 (12.50 Ned. tijd) komen we aan in Duinkerken, het is droog en 13 graden!
We rijden via Brugge, Gent, Antwerpen en Breda naar huis. Bij Gent om 14.00 uur nog een patatje gegeten, het regent hier weer. Bij Antwerpen wordt het droog en wordt het ook warmer. Rond 16.00 uur zijn we bij Breda en is het 26 graden! Om 17.10 uur zijn we thuis, het is hier ook nog mooi weer, dus we zetten meteen de tent op in de tuin zodat deze kan drogen.