Frankrijk 2006

Dit is het verslag van het eerste deel onze zomervakantie van 22 juli t/m 29 juli

De meeste foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Zaterdag 22 juli
Vanochtend om 6.30 uur hebben we eerst Mark naar het scoutinglokaal gebracht. Samen met de andere sherrows van zijn groep vertrekt hij om 7 uur voor een week naar Burg Rieneck in Duitsland. Nadat we hen uitgezwaaid hebben, vertrekken we zelf voor een weekje naar Bretagne in Frankrijk. We gaan voor het eerst sinds 20 jaar weer met zijn tweeën op vakantie, dat is wel even wennen. Om 7.15 uur vertrekken we bij een temperatuur van 20 graden, en om 8.45 uur rijden we België binnen. Voorbij Gent krijgen we een stevige regenbui. Maar als we om 10.20 uur de Franse grens over gaan is het weer droog. We rijden via Arras, Rouen, Caen en voorbij Mt. St. Michel volgen we de N176-E401 tot de D2 naar Ploubalay, daar gaan we naar Notre Dame Du Guildo en komen om 18.30 uur aan op camping Quatre Vaux. We zetten de tent op en gaan eten maken. Om 19.30 uur gaan we aan tafel. Na het eten wandelen we nog een uurtje door de omgeving en om 10 uur houden we het voor gezien voor vandaag.
Vandaag gereden: 931 km.

Klik hier voor een grote foto.           Klik hier voor een grote foto.

Zondag 23 juli
Na een heerlijke koele nacht staan we tegen 8 uur uitgerust op. Net terug van de douche en met de koffie klaar, zien we de bakker de camping oprijden. We gaan voor verse Franse broodjes i.p.v. het meegebracht Hollandse brood. We hebben vakantie! Tijdens het ontbijt krijgen we een regenbuitje, we gaan snel onder onze luifel zitten. Tegen 10 uur gaan we op pad en rijden St. Cast le Guildo binnen. We doen hier een paar boodschappen en rijden door naar de parkeerplaats bij Pointe de St. Cast. Hier wandelen we naar beneden naar de haven en weer terug.

We rijden door en gaan voor Matignon op een parkeerplaats even lunchen. Volgens plan rijden we verder naar Cap Fréhel. We maken hier een wandeling en nemen regelmatig de tijd om van het uitzicht te genieten. Het is hier mooi en we hebben een aangename temperatuur van 23 gr. aan zee.

Klik hier voor een grote foto.           Klik hier voor een grote foto.           Klik hier voor een grote foto.

Om half 4 rijden we verder langs de kust via Pleherel Plage en nemen daarna de 786 terug naar Matignon.
Via Pointe le Bay rijden we terug naar de camping.
Vandaag gereden: 93 km

Maandag 24 juli
Tegen 8 uur opgestaan, het is nog behoorlijk mistig. Net terug van het douchen kwam de bakkerswagen er al weer aan. We hebben wederom lekkere verse broodjes en de zon komt er weer door, het is lekker weer. Ik zie een vreemde (vocht)bult met een rode kring er omheen op mijn arm, gestoken door een beest? We besluiten vandaag een bezoek te brengen aan St. Malo. We lopen en rondje over de oude verdedigingsmuur met mooi uitzicht. Maar het oude centrum oogt toch wat minder oud en bijzonder dan wij verwacht hadden en het is wel erg toeristisch.

We rijden terug en kijken nog even bij de sluis met uitzicht op St. Malo. We gaan bij Ploubalay op een parkeerplaats even eten, en rijden dan door naar het schiereiland van St. Jacut-de-la-Mer en we gaan bij Plage du Rougeret het uitgestrekte strand op. We zwemmen en zonnen wat en als het vloed wordt gaan we terug naar de auto. We nemen nog een kijkje bij Pointe du Chevet en zijn om 6 uur terug op de camping. Het is hier ook nog warm en het is een stuk drukker geworden.
Vandaag gereden: 67 km

Dinsdag 25 juli
Vandaag eerst boodschappen gedaan bij de Super U in Matignon, daarna doorgereden naar St. Jacut-de-la-Mer. Daar aan zee gelegen en gezwommen, toen het eb was hebben we een tijdje rondgelopen door of over de drooggevallen baai. Tegen 5 uur begint het iets te regenen en onweert het in de verte, we gaan terug naar de camping. Onze diepvriesmaaltijd valt enigszins tegen, er zit enkel groente in, in een sausje en we hadden er graag nog wat bij gehad. Na het eten, om 7 uur lopen we nog een stukje van de GR, en zijn om 9 uur terug op de camping.
Vandaag gereden: 34 km.

Klik hier voor een grote foto.           Klik hier voor een grote foto.

Woensdag 26 juli
Er is vandaag veel bewolking en we besluiten de weg langs de kust te gaan rijden. Als we bij Erguy zijn, gaan we ook een kijkje op het strand nemen. Er is hier een tweedaags beachvolleybaltoernooi (± 80 velden) aan de gang, waar ook enkele Nederlanders die bij ons op de camping staan aan mee doen.

We doen onderweg nog wat boodschappen en dan is het alweer middag. We gaan toch maar terug naar de camping omdat we nog over de drooggevallen baai willen lopen, en het is nu eb. We gaan eerst even eten en net als we weg willen begint het te onweren. Als dat eindelijk voorbij lijkt te zijn gaan we er toch nog maar een kijkje nemen. We lopen tussen de , nu drooggevallen, mosselbanken door.

Als we er een uurtje rondgelopen hebben begint het weer te onweren. Net voor de bui zijn we binnen. Als Herman zijn foto's wil bekijken, blijkt zijn camera niet meer te werken.
Vandaag gereden: 72 km.

Donderdag 27 juli
's Morgens eerst maar weer boodschappen gedaan, het is helemaal bewolkt en het ziet er niet mooi uit. We wilden vandaag naar de overkant lopen en we wagen het er toch maar op.
Om 11 uur vertrekken we, we volgen de Grande Randonnée volgens onze kaart de GR34 naar St. Jacut-de-la-Mer.
We komen o.a. langs de ruine van Chateau Le Guildo (?) en een openluchttheater. We doen er 3 uur over maar het was dan ook een mooie, afwisselende wandeling met mooie uitzichten onderweg. Hiervan hebben we helaas geen foto's doordat Herman zijn toestel defect is en mijn toestel in de tent is blijven liggen.
We blijven tot 16.30 uur op het strand, dan lopen we in een half uur, over de drooggevallen baai, terug naar de camping. We gaan douchen en eten. Daarna gaan we onze tent inpakken en onze Amerikaanse tent opzetten. Omdat we morgen weer naar huis gaan, willen we de katoenen tent (papegaaiduiker) graag droog houden. Als we klaar zijn lopen we nog een keer naar het strand om naar de zonsondergang te kijken.
Vandaag gereden: 29 km.

Klik hier voor een grote foto.

Vrijdag 28 juli
We op tijd opgestaan en we hebben de spullen ingepakt, de tent is van buiten behoorlijk nat.
We vertrekken om 7.20 uur. We rijden via Caen, Port de Normandi, Calais, Duinkerken, Gent, Antwerpen terug naar huis. Alles gaat voorspoedig tot dat we voorbij Breda in de file terecht komen, dat houdt ontzettend op. De volgende file kregen we bij Arnhem, we zouden over Utrecht rijden maar daar was de weg afgesloten, en dus komen we uiteindelijk om 18.15 uur aan. Thuis werd al op ons gewacht met de warme maaltijd. Na het eten zetten we de tent nog even op in de tuin zodat ook deze weer droog ingepakt kan worden.
Vandaag gereden: ± 950 km.