ZWEDEN/NOORWEGEN 2006

Dit is het verslag van het tweede deel van onze zomervakantie
van 31 juli t/m 24 augustus.

Nadat de Canon EOS 300D het in juli in Frankrijk begeven heeft, hebben we, naast het gebruik van de Ixus 55, noodgewongen weer gebruik gemaakt van onze 'oude' spiegelreflex camera de Pentax ME Super.
De meeste foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Wij hoefden nooit zo nodig naar de Noordkaap, maar onze zoon Mark wilde dit jaar wel mee naar Noorwegen als we dan ook naar de Noordkaap zouden gaan. Wij hebben dus water bij de wijn gedaan en we hebben er in het geheel geen spijt van gehad, het is een heel bijzonder landschap.
We hebben onderweg wisselend gebruik gemaakt van 3 tenten; de duinpieper voor Mark, voor ons de papegaaiduiker en het vorig jaar in Amerika gekochte tentje. De laatste is, door het vele gaas rondom, zeer geschikt bij droog en warm weer, maar bij vochtige of koelere nachten voldoet hij minder goed.

Maandag 31 juli
Klik hier voor een grote foto. Om 10.45 uur vertrekken we bij een temperatuur van 23 gr. We rijden via Hoogeveen, Emmen, Meppen, Bremen, Hamburg naar Kiel. Rond 13.00 uur gaan we voorbij Cloppenburg even eten. Om 14.30 gaan we door de Elbetunnel en om 15.50 uur zijn we bij de boot voor de overtocht Kiel-Göteborg. We hebben gereserveerd en kunnen direct aan boord. We brengen onze spullen naar de hut, we hebben een 4-persoons buitenhut met wc/douche. We kijken wat rond en kunnen om 18.00 uur aan het, eveneens vooraf gereserveerde, Scandinavisch buffet deelnemen. Om half acht varen we uit en, aangezien we toch al uitgegeten zijn, gaan we buiten kijken. Om half 11 houden we het voor gezien en gaan naar onze hut.
Vandaag gereden: 423 km.

Dinsdag 1 augustus
Klik hier voor een grote foto. We zijn op tijd wakker en gaan allemaal douchen. Ik vind het altijd ongelooflijk wat een watervoorraad een dergelijke boot moet hebben met zoveel mensen aan boord. Als we klaar zijn gaan we aan dek kijken totdat we naar de auto moeten. Ontbijten doen we straks wel op mooie parkeerplaats, 27 euro voor ons drieën voor dat beetje brood dat we eten 's morgens vinden we wat veel. Om 9.10 uur rijden we de boot af en nemen we weg 45 richting Karlstad. Daar doen even een boodschap in zo'n groot winkelcentrum. We rijden verder via weg 63 en gaan voorbij voorbij Hällefors op camping Sörälgen aan een meer in natuurreservaat "Hökhöjden". Na het eten gaan Herman en Mark nog een duik nemen in het meer. Daarna maken wij nog een wandeling. Het is een mooi rustige camping waar we 130 SEK ofwel ± 13 euro, douche 1 €.
Vandaag gereden: 348 km.                                                                                                                                          Aankomst in Göteborg

Camping Sörälgen...                                   aan het meer Norr Älgen

Woensdag 2 augustus
Klik hier voor een grote foto. Ontbeten in de zon bij 20 gr. Om 9 uur zijn we vertrokken en in Kopparberg halen we snel nog wat melk en brood. We vervolgen onze weg richting Falun via weg 50 (op onze kaart weg nr. 60). In Börlange nemen we een kijkje in het grote winkelcentrum (het köpsenter, met de koepel). Mark koopt een nieuwe lange broek en ik koop een shirt. We rijden verder via weg 50/294 naar Söderhamn en onderweg gaan we bij een meertje lunchen. Bij Bergsö gaan we binnendoor naar Gnarr, dan verder naar Sundsvall. We willen een camping zoeken voorbij Sundsvall en vinden er een bij Söråker. Camping Bye Rast, aan het water. De camping oogt in eerste instantie niet zo bijzonder, maar blijkt weliswaar eenvoudig, maar keurig schoon, en rustig te zijn en kost incl. Douche 100 SEK (± 10 €). Na het eten lopen we nog wat rond.
Vandaag gereden 462 km.

Donderdag 3 augustus
Vanmorgen om 8.15 uur vertrokken, het is 19,5 gr. We rijden verder op de E14 richting Umeå. Onderweg doen we boodschappen in Örnsköldsvik. We rijden door tot Luleå en gaan daar op camping Arcus of zoals het nu heet First Camp Luleå. Een grote en ongezellige camping, morgen zoeken we een betere camping. We hebben hier bij de receptie wel even onze mail kunnen lezen en we hebben Marloes en Wilco een berichtje gestuurd. Vandaag gereden: 494 km.

Vrijdag 4 augustus
Vanochtend was ik even een beetje in paniek. Toen ik terug kwam van de douche miste ik mijn portemonnee. Ik was al aan het bedenken welke (bank-)passen er geblokkeerd zouden moeten worden. Gelukkig bleek hij toch in de tent te liggen. We hebben weer lekker in de zon ontbeten bij 20 gr. Om 8.15 uur zijn we weer vertrokken van deze lawaaierige camping. In Haparanda doen we weer boodschappen en nemen van daar weg 99/400 naar het noorden. Voor Övertorneå gaan we naar het uitzichtpunt Luppioberget. Een eindje verder hebben we aan het water gegeten. Bij Juoksengi passeren we de poolcirkel en kijken we even aan het water. Bij Pello steken we de rivier de Torneälven (Finse grens) over en gaan Via de E78 in Finland verder noordwaarts. Voor Muonio zijn we even gaan kijken bij stroomversnelling Äijäkoski. We rijden verder tot Palojoensuu, een stukje voorbij Muonio en gaan daar op camping Jokiharju staan. De camping kost 15 € voor twee tenten incl. douche, is keurig schoon, ligt aan de rivier en het is er heerlijk rustig.
Vandaag gereden: 448 km.

Klik hier voor een grote foto.           Klik hier voor een grote foto.           Klik hier voor een grote foto.
  De wandeling naar...                                   Luppio Tomten en aan de ...                          overkant van de rivier ligt Finland

Poolcirkel bij Juoksengi                               Stroomversnelling Äijäkoski.

Camping Jokiharju...                                   ...aan de rivier

Zaterdag 5 augustus
We vertrekken om 8.15 uur, dat is 7.15 uur Finse tijd en het is 11 gr. De zon breekt door het wolkendek en het zal wel snel warmer worden nu. We werden gisteravond en vanochtend opgegeten door de muggen. We houden vandaag dan ook de lange broek maar aan. Voor de zekerheid tanken we toch maar in Enontekiö, dat was wel duur 1,52 €/l. Het lijkt hier wel wat op Amerika, zo leeg en verlaten als het hier is. Onderweg kwamen we een soort café tegen, wat ons ook aan Amerika deed denken. De eigenaar zat buiten, schijnbaar, te wachten op klandizie en je voelt je bijna schuldig om zo maar voorbij te rijden.

Klik hier voor een grote foto.           Klik hier voor een grote foto.

Dan zien we even later in de verte een gebouwtje en een heleboel borden, we komen bij Kivilompolo, de grensovergang naar Noorwegen. Zagen we gisteren heel veel rendieren, vandaag zagen we ze pas weer op de Noordkaaproute. Onderweg aan de rivier Eibyelva aan het water hebben we soep gegeten, 20 km voor Alta.

In Alta doen we boodschappen en we volgen de E6 naar de Noordkaap. We komen in totaal door 4 tunnels. We betalen NOK 232 voor de Nordkapptunneln, het is een route met vaak prachtig uitzicht. Het is hier bij de tunnels wel uitkijken voor de vele rendieren die er vaak voor de ingang liggen.

We vinden een plekje op camping Kirkeporten in Skarsvåg op Magerøya, naar het schijnt de meest noordelijke camping ter wereld.

Klik hier voor een grote foto.           Klik hier voor een grote foto.
 Camping Kirkeporten...                                 ...bij het dorpje Skarsvåg

Kirkeporten                                               op de terugweg om 21.15 uur

Na het eten wandelen we naar het dorpje en lopen door naar, het als bezienswaardig aangegeven, Kirkeporten. Een Nederlandse vrouw op de camping kwam 's avonds bij ons vragen of wij al naar de Noordkaap geweest waren. Zij gaan nu nog, wij vinden het eigenlijk wel een goed idee en gaan ook. Het was bedoeling om het pad naar Knivskjelodden, de echte, niet-commerciële, Noordkaap te lopen, maar dat is 2 tot 3 uur lopen over de berg en dat is teveel voor mijn knieën. Om half 11 vertrekken ook wij dus naar de Noordkaap en moeten intree betalen bij de parkeerplaats, 390 NOK voor 2 volwassenen en 1 kind (schandalig duur!). Het is er ontzettend druk, er staan heel veel campers en ook motoren. Erg veel Nederlanders zien we niet, wel veel Italianen en Spanjaarden. We zijn nog op tijd om de zon te zien ondergaan. We lopen wat rond in het gebouw, we bekijken exposities en de souvenirwinkel en sturen een kaartje naar huis. Rond 00.15 uur komt de zon weer op, helaas is de accu van mijn digitale camera leeg en de reserve ook, die heb ik nog niet op kunnen laden. Herman, die de hele tijd zuur was omdat zijn digitale camera in reparatie is, gniffelt nu omdat hij nu geen probleem heeft met zijn gewone spiegelreflex camera. Het is hier behoorlijk koud, we hebben een vest aangetrokken en daar de jas nog overheen. Het is hierboven een graad of 10 maar dan met een harde koude wind, dat zijn we niet meer gewend! Om 00.30 zijn we terug bij de tent en gaan we naar bed, het blijft vreemd om, terwijl het nog licht, is naar bed te gaan.
Vandaag gereden: 470 km.

Klik hier voor een grote foto.           Klik hier voor een grote foto.
De noordkaap voor zonsondergang               en weer rust na zonsondergang.

Zondag 6 augustus
Klik hier voor een grote foto. Om 9.15 uur vertrokken. Het waait nog wel, maar de zon schijnt en het is 18 gr.
Het zit ons wel mee, ze hebben op de Noordkaap de laatste tijd alleen maar
slecht weer gehad! We rijden richting tunnel/vasteland, maar slaan eerst nog af naar het dorpje Gjensvaer. Dit ligt 21 km verder aan de westkust van Magerøya. Daarna vervolgen we onze route. Hadden we op de heenweg al last van rendieren voor de ingang van de tunnel, nu blokkeren ze de hele ingang en zijn ze er zelfs bij gaan liggen. Een eindje voorbij Honningsvåg gaan we op een parkeerplaats eten. Als we in Alta aankomen en een boodschap willen doen, blijkt alles gesloten te zijn en besluiten we maar een patatje te halen. Intussen begint het te spetteren en gaan we een camping zoeken. Het wordt camping Alta River, 150 NOK voor 2 tenten en 5 NOK voor de douche. Het sanitair is hier beduidend beter dan op de vorige camping. Nadat we ons geïnstalleerd hebben en de koffie op hebben, rijden we naar de Sautsokloof en gaan daar nog een eindje wandelen. Als we terugkomen, begint het net weer te miezeren. We hebben weer mazzel gehad want we hadden geen jassen mee. 's Avonds in de tent nog een spelletje kaarten gedaan.
Vandaag gereden: 320 km.

Maandag 7 augustus
Klik hier voor een grote foto. Was de tent mooi droog vanochtend, begon het om half 7 te regenen, we hebben even gewacht, maar besloten toen het droger werd de boel snel in te pakken.
De tent droogt wel verder op de volgende camping. Vanmorgen om 9.15 vertrokken en eerst maar weer boodschappen gedaan. Daarna de kustweg E6 verder gereden naar het zuiden. Onderweg aan zee brood gegeten, het was bewolkt. 18 gr. en droog.
Een eind verder zijn we nog naar een kleine gletsjer gereden. We zijn doorgereden naar Skibotn, het weer was onderweg ook niet zo goed. We staan nu op camping Olderelv in Skibotn, een grote maar nette camping voor 130 NOK. Net op het moment dat wij de tent gingen opzetten, begon het te stortregenen. We hadden het water in de tent staan. Op de foto hiernaast, die de volgende ochtend gemaakt is, is aan de deuren nog te zien hoe nat de tent was. Voor morgen is de verwachting gelukkig weer droog.
We zitten in het 'restaurant' van de camping, we hebben hier wat gegeten en drogen inmiddels weer wat op.
De stortbui is overgegaan in miezeren en het lijkt nu droog.
De route hierheen is wel mooi, maar doordat je alleen maar de kustweg kunt rijden en het vanmiddag zwaar bewolkt was en regenachtig, vonden we het wel wat eentonig.
Vandaag gereden: 401 km

Dinsdag 8 augustus
Klik hier voor een grote foto. We hebben, voor onze 26e trouwdag vandaag, een leuke kaart gekregen van Mark, Marloes en Wilco. Mark verraste ons ook op een eitje bij het ontbijt. We hebben vanmorgen de boel eerst maar een beetje laten drogen en vertrekken pas om 9.45 uur. Gisteravond zat alles potdicht, zodat we vanmorgen pas goed de bergen om ons heen konden zien (met sneeuw). We volgen de E6 verder richting zuiden. Bij Øvergård nemen we weg 87. Langs deze weg door het Tomokdalen nemen we een kijkje bij een watervalletje. We rijden verder, halen onderweg nog verse broodjes, en net voor Malselvfossen gaan we op een open plek in het bos de broodjes eten. Ook leggen we hier onze koepeltent even uit om te drogen. We kijken even bij de waterval en gaan verder de E6 weer op. Voorbij Seutermoen zitten we te kletsen en rijden we wat te hard. En ja hoor, daar staat de politie met een lasergun! We reden 61 i.p.v. 50 bij het verlaten van het dorp, we hoorden 11 km te hard en dachten dat het nog wel mee zou vallen, maar oh wat viel dat tegen! Een echte domper op deze dag, een boete van 2900 NOK binnen 14 dagen te voldoen op een Noors postkantoor. Omgerekend is dat ongeveer 400 euro! Onze vierde bekeuring samen in 30 jaar. Voor vandaag hebben we het gehad en als we bij Blervik zijn, gaan een camping zoeken. We moeten nu beslissen of we met dit weer en de huidige voorspellingen, wel naar de Lofoten gaan. We kunnen ook direct naar het zuiden, de Lofoten hebben we al vaker bezocht met heel mooi weer. De dichtst bijzijnde camping blijkt camping Narvik te zijn, dat moet dan maar. Net voor Narvik, geen mooie camping maar wel goedkoop, 100 NOK en 3 douche munten kregen we cadeau. De maximale temperatuur van vandaag was 17 graden, zon, afgewisseld met motregen.
Vandaag gereden: 255 km.

Woensdag 9 augustus
De zon begint te schijnen dus we hebben, na een regenachtige nacht, de tent een beetje laten drogen. We hebben in Narvik boodschappen gedaan en wat rondgekeken. Om 11 uur vertrekken we uit Narvik, we besluiten om toch naar het zuiden te rijden en hopen daar beter weer te treffen. Onderweg stoppen we, zoals gebruikelijk, hier en daar even om een foto te maken.

Klik hier voor een grote foto.           Klik hier voor een grote foto.

Tussen de bruggen over het Efjorden hebben we op een parkeerplaats gegeten en aan het water gezeten. Herman gleed hier van een steen en haalde zo een natte sok en schoen, gelukkig is het hier nu mooi weer. Bij Skarberget gaan we met de pont over naar Bognes 135 NOK (auto 79 + 2 volwassenen 56).
De boot ging net voor onze neus weg en we moeten 40 minuten wachten, wel met mooi uitzicht op de Lofoten.

Om 14.00 uur varen we over en daarna rijden we verder tot camping Mörsvikbotn, 135 NOK voor twee tenten en 10 NOK voor 5 minuten douchen. Een eenvoudige camping aan het eind van het Mörsvikfjörden net voorbij Kråkmo. De zon schijnt weer volop, het is ongeveer 20 graden, de tenten drogen, de was draait en wij staan met de tent pal aan het fjord.
Vandaag gereden: 166 km.

Klik hier voor een grote foto.           Klik hier voor een grote foto.
  Ons plekje op...                                                               camping Mörsvikbotn

Donderdag 10 augustus
Klik hier voor een grote foto. We hebben vanmorgen wat uitgeslapen. Het is mooi weer dus we blijven hier nog een dag. We gaan op pad om een winkel te zoeken voor onze dagelijkse boodschappen. Bij Koblev nemen we de kleine en doodlopende weg langs de kust naar Styrkvik. Herman en Mark gaan hier vissen en ik zoek een mooi plekje aan het water met mijn boek, heerlijk. Via Bornå en Horndal rijden we later terug naar de E6 en naar de camping. Herman en Mark blazen een luchtbed op en gaan dobberen op het water. Het is vandaag ongeveer 24 gr. Net als we gaan eten belt Marloes met de mededeling dat het slecht gaat met ons konijn, en met de vraag wat ze moet doen omdat zij zelf maandag op vakantie gaan. Ze gaat morgenmiddag met haar naar de dierenarts en we wachten af...

Vrijdag 11 augustus
Klik hier voor een grote foto. Vanmorgen om 8.45 uur vertrokken richting Fauske, hier doen we boodschappen. We nemen weg 80 richting Bodø, maar slaan voor Bodø af naar weg 17 de bekende kystriksveien. Het is alweer een paar jaar geleden dat we deze weg gereden hebben.
Bij Salstraumen kijken we even, en rijden verder om bij Skålsvik op een parkeerplaats te gaan eten. Onderweg aan het Nordfjorden (tussen Glomfjord en Foröy zien we een zeearend. Aangekomen in het haventje van Foröy, moeten we tot half 4 wachten op de volgende boot naar Agskaret. We rijden direct door naar Jetvik voor de boot naar Kilboghamn. Daar om 16.20 uur aangekomen, blijkt de boot pas om 18.00 uur te vertrekken. Om 16.00 uur belt Marloes dat ze ons konijn, Knabbeltje, bij de dierenarts heeft achtergelaten. Ze was oud en ziek en had waarschijnlijk een tumor. We hadden dit natuurlijk liever zelf gedaan, dan dat zij dit nu moet doen, maar ja... We rijden om 19.10 uur de boot af, onderweg zijn we de poolcirkel gepasseerd, en nemen de eerste camping die we tegenkomen. Zoveel campings zijn er hier trouwens ook niet. We komen terecht op camping Flo & Fjaere Turistenanlegg in Haugland/Aldersundet, Bratland voor 60 NOK incl. douche. Heel eenvoudig, maar schoon en met een prachtig uitzicht op de bergen en het fjord.
Vandaag gereden: 318 km.

Klik hier voor een grote foto.           Klik hier voor een grote foto.
  Eten bij Skålsvik                                                        De Poolcirkel

Ons plekje op de camping...                                    ...en het uitzicht

Zaterdag 12 augustus Klik hier voor een grote foto.
Vanmorgen om 8.30 uur vertrokken bij een temperatuur van 20 gr., we boffen weer.
We rijden naar Nesna en merken onderweg in een tunnel dat er iets aan onze
verlichting mankeert. Op een parkeerplaats gestopt om het te controleren,
blijken beide koplampen (dimlicht) stuk te zijn. Als we een tankstation tegenkomen moeten we dus twee nieuwe lampen kopen. Aangekomen in Nesna vaart de boot voor onze neus weg, we hadden net twee minuten eerder moeten zijn. We moeten een uur wachten tot 11.10 uur en we gebruiken deze tijd om boodschappen te doen en nieuwe lampen te kopen. Terwijl we wachten op onze boot, komt de Nordkapp aanmeren.
De overtocht naar Levang kost ons 128 NOK, auto 74 + 2 volwassenen 54.
Om ± 11.30 uur rijden we de boot af en bij Leirosen buigen we af naar weg 78, naar Mosjöen. Voorbij Mosjöen hebben we op een parkeerplaats aan een meertje gegeten.
We rijden door en komen langs het mooie Svenningvatn in het mooie Svenningdal. We nemen er even een kijkje, we hebben hier een paar keer met de camper een paar dagen gestaan en hebben het hier erg naar ons zin gehad. We kijken of we de tent hier op zullen zetten, maar het begint echter te onweren en we rijden maar verder. Tussen de hoosbuien door schijnt ook af en toe de zon. We rijden nog door tot Grong.

Klik hier voor een grote foto.    Het is hier mooi weer en we vinden een ruime plek op camping Langnes, 2 km van de    doorgaande weg af en heerlijk rustig. Een ruime, nette camping waar we 120 NOK       betalen, douche 10 NOK/5 minuten. We hebben de kleine tent opgezet, maar als we    klaar zijn met eten, komt er hier net zo'n donkere lucht aan als we vanmiddag gezien    hebben. Snel ruimen we de kleine tent op en zetten we de Papegaaiduiker op.
   Als het nu hard gaat waaien en hard gaat regenen, dan zitten we lekker droog.
   Daarna gaat Mark nog even snel zwemmen. Later krijgt Mark Herman zo gek om met    hem een keer midgetgolf te gaan spelen. We hebben de grote tent voor niets
   opgezet, het is droog gebleven en we hebben de hele avond buiten gezeten.
   Vandaag gereden 335 km.

Zondag 13 augustus
Klik hier voor een grote foto. Vanmorgen om 9.15 uur vertrokken, zon en 17 gr. Gisteravond op de camping nog een langzame wifi verbinding gehad. We rijden richting Trondheim, maar nemen bij het Snåsnavatnet de 763 langs de andere kant van het water. Bij Grønøra Friluftsomrade zijn we naar het strand geweest. Een heel strand voor ons alleen! Een strand met, zoals op veel plaatsen in Zweden, een gebouwtje met toilet- en kleedruimte. Om 12 uur rijden we verder naar de E6. We eten op een parkeerplaats voorbij Steinkjer. Het is inmiddels alweer 25 gr. Bij Stjördal slaan we af naar de
E14 naar Hegra. Daar gaan we om 15.30 uur op camping Torpet. Na het eten zien we tegenover onze tent, aan de andere kant van de rivier, een eland grazen.
Vandaag gereden: 221 km.

Grønøra Friluftsomrade                                          Toilet- en kleedruimte                                 Camping Torpet

Maandag 14 augustus
Vanmorgen om 8.45 vertrokken, het is zwaar bewolkt en 15 graden. We gaan hier
eerst nog Hegra vesting bekijken. Als we boven bij de vesting aankomen, schijnt daar de zon en is het 18 graden, we zitten boven de bewolking en zijn blij dat we de korte broek aangehouden hebben. Om 10 uur hebben we het gezien en rijden we weer naar beneden, het museum gaat pas om 11 uur open en daar wachten we maar niet op.

Bij Trondheim gaan we winkelen in een groot winkelcentrum (kjøpesenter) en eten daar ook wat. Om 13.00 uur gaan we verder via Orkanjer naar Skei en bij Kvanne nemen we de boot naar Rökkum 93 NOK (auto 51 + 2 volw. 42). We kwamen aanrijden en konden direct doorrijden de boot op en achter ons ging de klep dicht. 10 minuten later, om 15.15 uur zijn we aan de overkant en rijden we door naar Alvund. We vinden een mooie plek op Fugelvåg Camping aan het Alvundfjord. 100 NOK VOOR 1 tent en 50 voor de bijzettent, douche 10 NOK. Om 16.15 uur staat de tent en nemen Herman en Mark een frisse duik. Het blijft de hele dag wisselend bewolkt en zonnig, max. 24 graden. 's Avonds kregen we een berichtje van Marloes en Wilco dat ze goed aangekomen zijn in Bulgarije.
Vandaag gereden: 200 km.

Dinsdag 15 augustus
Om 10.00 uur vertrokken van de camping naar Sunndalsöra om boodschappen te doen. Het is 19 gr. en bewolkt, het spetterde vanochtend licht. We blijven nog een nacht op deze camping, dus voor de tent maakt het niet uit. In Sunndalsöra proberen we wifi verbinding te krijgen, wat lukt. We rijden de weg terug maar slaan onderweg af naar Innerdalen. Aan het eind van de weg parkeren we de auto, gaan eten en wandelen daarna naar boven. Op de terugweg krijgen we een flinke bui over ons heen. Om 16.00 uur gaan we terug naar onze camping 16 km verder, hier schijnt de zon en heeft het niet geregend. We kunnen nog mooi even de was doen en hebben alles nog droog gekregen. 's Avonds nog naar het baken en het haventje gewandeld.
Vandaag gereden: 78 km.

Een oude hangbrug in het dal                               Onze hardloper wacht op de rest                    De haven van Alvund

Woensdag 16 augustus
Vanmorgen om 8.30 uur vertrokken, zon en 19 graden. Onderweg in Sunndalsöra boodschappen gedaan. In Oppdal even een wifi verbinding gemaakt. Voorbij Oppdal de tolweg (40 NOK) Vinsterdalen gereden. Onderweg aan deze weg hebben we gegeten en wat rondgekeken. De weg wordt steeds slechter, van gravel naar karrenspoor, de omgeving is wel heel mooi. Dan blijkt na 20 km dat de weg doodlopend is, dat stond nergens aangegeven.
We zagen hier onderweg o.a. een goudplevier, een boomvalk, en tapuiten.

Klik hier voor een grote foto.           Klik hier voor een grote foto.

Om ± 13.00 uur keren we terug naar de E6. Bij Hjerkium nemen we weg 29 richting Alvdal, maar bij Folldal gaan we even van de weg af naar het, als bezienswaardig aangegeven, Vassaga. Dit blijkt een oude houtzagerij met watermolen te zijn. We rijden verder uitkijkend naar een camping, die in Grimsund is niet voor tenten en de camping in Alvdal sluit 15 augustus! We gaan naar Tynset, volgens het campinggidsje is die wel open èn voor tenten. Aangekomen op de camping herkennen we het, we zijn hier in 2002 ook geweest. Eenvoudige camping dicht bij de doorgaande weg, 130 NOK. Goed voor een overnachting, meer ook niet. We staan er samen met een caravan, een ander tentje en een paar huisjes zijn bezet. Het wordt hier al aardig rustiger op de campings. Na het eten lopen we nog even rond om te kijken of we wifi verbinding hebben dat lukt niet, het is waarschijnlijk een betaalde wifi verbinding die hier op de camping is. Vandaag gereden: 277 km.

Vassaga                                                                     camping in Tynset

Donderdag 17 augustus
Klik hier voor een grote foto. We zijn vanochtend opgestaan bij dikke mist en een temperatuur van waarschijnlijk 9 graden. We vertrekken pas om 9.15 uur en gaan eerst boodschappen doen. Rond 10 uur is de mist een beetje opgetrokken en probeert de zon door te breken, het wordt al snel weer 21 graden. Vanuit Tynset nemen we weg 30 naar Åkreströmmen. Bij Brua nemen we het weggetje naar de/het 5,5 km verder gelegen bezienswaardige Jutulhogget. Het blijkt een, steeds slechter wordende vaak steile, onverharde (gravel) weg te zijn, naar een kloof in een natuurgebied. Aangekomen op de parkeerplaats blijkt deze slechts 500 meter van de E6 af te liggen, en bleek van die kant af een tolweg te zijn. We zijn dus de berg over gehobbeld naar de andere kant. We besluiten dan de E6 maar verder te volgen tot er een betere weg komt terug naar weg 30.                                                                            Jutulhogget

Bij Hanestad gaan we richting Övre Rendal, terug naar onze weg 30. Ook dit blijkt een deels onverharde weg (gravel) te zijn maar veel beter en breder. Boven staat een gedenkteken uit 1879 en heb je een mooi uitzicht over het dal. Bij Åkreströmmen, over de brug richting Idre, gegeten en de korte broek weer aangetrokken. We rijden verder en zien een campingbordje. We besluiten om naar deze camping met strand te gaan, om nog lekker te kunnen zwemmen. Receptie blijkt gesloten, dus maar gebeld naar het tel.nr. dat op de deur staat. We mogen de tent wel opzetten en ons later komen melden, als de campingeigenaar terug is. Om 14.00 uur zetten we de tent op en gaan naar het strandje. Weer zijn we de enige badgasten. Camping Åkreströmmen, 100 NOK, douche 20 NOK/5 minuten. Grote, rustige camping met caravans, maar met keurig sanitair. Wij zijn vannacht de enigen met een tent.
Vandaag gereden: 121 km.

Vrijdag 18 augustus
Klik hier voor een grote foto. Om half 9 vertrokken bij 12 graden. We vervolgen onze weg naar Zweden.
Onderweg bij Elvbrua even gestopt en foto's gemaakt van de rivier. Even verder weer gestopt bij een van de vele mooie meertjes. Het is een mooi bosgebied met overal rendiermos, bosbessen en lage heide. In Drevsjø nog boodschappen gedaan en getankt. Om 11 uur rijden we de grens over naar Zweden, daar op de parkeerplaats
Fløtningssjøn nog foto's gemaakt. Onderweg voorbij Idre aan het water gegeten. Onderweg hier en daar rondgekeken. Om half 4 zijn we in Mora en gaan we naar Mora Parken camping. Het is een grote, rustige, amper half volle camping bij het centrum van Mora, 110 SEK voor 2 tenten incl. douche. Na het eten zijn we gaan zwemmen in het naast gelegen zwembad.
Vandaag gereden: 268 km.

Zaterdag 19 augustus
Klik hier voor een grote foto. We zijn vandaag laat vertrokken doordat alles erg nat was van de dauw.
Het wordt een zonnige dag met een temperatuur van 23 graden. We maken in Mora eerst een wifi verbinding en doen daarna de dagelijkse boodschappen. We vertrekken uit Mora en zijn eigenlijk op zoek naar een rustige camping aan een meer. We strijken uiteindelijk neer op Leksand camping & Stugby. Een grote maar toch redelijk rustige camping aan het meer met strandje en een naastgelegen zwembad(je).
We betalen hier 110 SEK voor 2 tenten inclusief douche, dat valt mee. De rest van de dag luieren we wat. 's Avonds op verzoek van Mark zijn we wezen midgetgolfen op de camping, 20 SEK p.p. Om 22.00 uur is het weer echt donker. Helaas zijn er twee groepjes jongeren op de camping aangekomen en het is met de rust gedaan tot na twaalf uur.
Vandaag gereden: 115 Km.

Zondag 20 augustus
Klik hier voor een grote foto. Na een nacht met onweer en flinke regenbuien, is het om 7 uur droog. We staan op
en gaan op ons gemak douchen en ontbijten, de tent is toch nog kletsnat.
Net als we gaan inpakken begint het weer te regenen. Alles dus razendsnel in de auto gepakt. Om 9.15 uur vertrekken we in de regen bij 16 graden. Tegen 11 uur werd het weer droog.We rijden richting Borlänge, maar daarvóór nemen we weg 71 en nemen bij Bjiorbo weg 247 tot Nyhannar. Daar nemen we de kleinere weg naar Sunnansjö.
Verder weg 245 naar Fredriksberg en vlak daarvoor gaan we op een plekje met mooi uitzicht zitten eten. Bij Fredriksberg slaan we af naar Gäsborn. We wilden eigenlijk doorrijden naar Karlstad, maar besluten toch om naar camping Söralgens te gaan bij Hällefors. Een heerlijk rustige camping aan een meer bij natuurreservaat Hökhojden ,waar we op de heenweg ook hebben gestaan.
Klik hier voor een grote foto. We betalen nu nog maar 115 SEK voor 2 tenten omdat het laagseizoen is.
Het is hier droog, de zon schjnt en het is 20 graden. We zetten de drijfnatte tenten
op en laten de boel weer drogen. Om 4 uur gaan Herman en Mark kanoën op het meer 'Norr Älgen' (?). Er is alleen een tweepersoons kano, dus blijf ik bij de tent. Ik kan zo rustig mijn dagboek bijwerken op mijn mda vario, wat lezen en het eten voorbereiden.
Vandaag gereden: 222 km.

Maandag 21 augustus
We blijven hier nog een dag en hebben lang geslapen. Vannacht wakker geweest van de roep van een lynx dicht bij onze tent. Een heel vreemd geluid zo midden in de stille nacht. Om 10 uur gaan we naar Hällefors om boodschappen te doen, bij de bibliotheek even geinternet omdat hier nergens wifi is. We hebben even het nummer opgezocht van Stena Line en gekeken wat de overtocht nu kost van Göteborg naar Kiel. Daarna buiten in een telefooncel gebeld met Stenaline Zweden en een reservering gedaan voor woensdagavond. We krijgen 10% korting met onze Scandinavische Camping Card. We vragen een 4 persoons buitenhut wat nu ongeveer 263 euro gaat kosten met ons drieën en de auto. We betalen met de creditcard, daarna krijgen we ons reserveringsnummer en dan is het geregeld. We rijden Hällefors uit richting Gäsborn. We kijken onderweg bij de oude zilvermijn. We herkennen het al snel weer, we zijn hier al eens geweest. Bij één van de vele meertjes gaan we eten en Herman neemt daarna nog een duik in het meer. We rijden verder naar Fredriksberg en gaan daar een wandeling maken. We willen terugrijden via een klein weggetje (gravel) naar Gravendal. Op een splitsing zonder borden blijken we de verkeerde keuze te maken en komen weer uit in Fredriksberg. Daarna dus de gewone weg maar weer teruggereden naar de camping. We zouden gaan barbequen vanavond. Net terug op de camping begint het te regenen, we spannen snel onze tarp voor de tent. Het blijkt een flinke, langdurige onweersbui te zijn, maar als het ergste voorbij is kunnen we onder de luifel en de tarp prima zitten eten.
Vandaag gereden: 153 km.

Ons wandelpad...                                                       ...werd wel erg modderig

Herman en bosbessen...                                                                                                              onze barbeque

Dinsdag 22 augustus
Na de toch wel hevige regen van gisteravond, scheen vanmorgen de zon. Om 9 uur vertrekken we richting Karlstad, het is 17 graden. Voorbij Filipstad nemen we de weg naar Brattforsheden, we komen langs een vliegveldje (uit de 2e Wereld Oorlog), het blijkt het Kulturreservatet Krigsflygfålt 16 ofwel Flåkt 16 te zijn. We lopen er helemaal alleen rond, tot er toevallig iemand aankomt die lid is van deze vereniging om het zo maar te noemen, of vrijwilliger van het museum. Deze alleraardigste man heeft ons één van de barakken van binnen laten zien en veel verteld over hoe het er hier in de oorlog geweest moet zijn en wat de bedoeling van de vereniging is. Het speet hem dat hij niet meer sleutels bij zich had, anders had hij ons de oude hangar ook kunnen laten zien. We rijden verder naar Karlstad en doen daar onze boodschappen. Bij Ed nemen we het weggetje naar Liljedal en vervolgens naar Massvik. In Massvik vinden we een mooi plekje om te eten, Herman ziet hier nog een zwarte specht. We gaan verder via weg 45 naar Vånersberg. We vinden hier nog een mooi, ruime en droge plek op Ursande camping voor 120 SEK, douche 7 SEK/4 minuten en er is wifi. Er is hier blijkbaar erg veel regen gevallen de laatste dagen, want het is hier overal erg drassig. Als de tenten staan gaan Herman en Mark even zwemmen in het meer. Er dreigt onweer, maar meer dan rommelen is het niet gelukkig. We hopen morgen de tenten een beetje droog in te kunnen pakken. Morgenavond slapen en eten we weer op de boot. Het was vandaag zonnig en 22 graden met een enkele pittige regenbui.
Vandaag gereden: 279 km.

Ursande camping                                                       met veel wateroverlast                                       Flåkt 16

Woensdag 23 augustus
Klik hier voor een grote foto. Na een droge nacht begint het om 7 uur te regenen! Zo nu en dan schijnt de zon, maar droog wordt het pas om 11 uur. Het was onze bedoeling om de tent in de loop van de morgen droog in te kunnen pakken, maar helaas...het is wel al 18 graden. Om 11.30 uur vertrekken we richting Göteborg. Bij Trollhättan gaan we winkelen in een groot (köpsenter). Verder gereden richting Göteborg maar bij Kungälv nog even naar de veerboot naar Tjuvkil gereden en daar rondgekeken. Daarna Göteborg ingereden op zoek naar de boot. Dat viel niet mee in het spitsuur en van de kant waar wij vandaan kwamen stond het ook slecht aangegeven. We zijn de boot opgereden en hebben onze spullen naar de hut gebacht. We hadden daarna nog 1,5 uur de tijd om Göteborg te bezoeken. Om 18.00 uur gaan we aan boord aan, onze gereserveerde, tafel.
Vandaag gereden: 141 km.

Donderdag 24 augustus
Vannacht om half 5 werden we wakker en net op dat moment voeren we onder de Øresundbrug door, dat was een apart gezicht. We hadden dit eigenlijk wel vanaf het dek willen zien. Om 9.15 uur zijn we van de boot af. We rijden via Hamburg en Bremen richting huis. Om half 11 zijn we bij Hollenstedt even van de snelweg afgegaan om verse broodjes te halen bij een bakker. De broodjes vervolgens op een parkeerplaats opgegeten en weer teruggereden naar de snelweg. Verder via Bremen, Cloppenburg, Meppen en Hoogeveen naar huis. Aankomst 14.30 uur.
Vandaag gereden: 452 km.

Tijdens onze vakantie was:
100 SEK gelijk aan € 10,80 en
100 NOK gelijk aan € 12,42.

Enkele links
Zweedse natuurbehoud
Zweedse Nationale parken

Terug naar voorpagina.

Klik hier voor een grote foto.
                                                      Haven van Alvund

Een step-rollator                                                     Ook hier bosbessen!