Frankrijk 2009

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Dinsdag 19 mei

Er moest vandaag nog gewerkt worden waardoor we pas om 14.15 uur vertrekken. We rijden via Maastricht België binnen rijden Luik voorbij tot Houffalize. We overnachten op camping Du Viaduc in Houffalize, een rustige en schone camping. Het was vanmiddag nog 24 gr.

Camping Du Viaduc Camping Du Viaduc

Woensdag 20 mei

Vanmorgen zijn we weer op tijd wakker en we kunnen al lekker in de zon ontbijten, ook al is het nog maar een graad of negen. Tegen acht uur we richting Luxemburgse grens. Net voor de grens liggen twee geocaches die we doen willen. Om kwart voor negen vinden we de een en om tien minuten later de andere. Dan rijden we door naar Luxemburg om de tank vol te gooien en gaat de reis verder naar Frankrijk. We komen zuidelijker en de temperatuur gaat al snel omhoog.
Via Nancy en Dijon rijden we naar Baume-Les-Messieurs, een klein dorpje waar we op de gelijknamige camping staan. Een kleine nette camping in een dalletje. We hadden de camping al wel een keer gezien, maar dit is de eerste keer dat we hier staan. We zetten de tent op en gaan daarna de geocache zoeken die tegen de tegenover liggende 'berg' ligt. Het laatste stuk is nog een hele klim die Herman alleen verder maakt. We hebben onderweg wel een mooi uitzicht op het dorp en op de camping. Daarna gaan we terug naar de camping om te eten en na het eten gaan we weer op pad.

Camping Baume-Les-Messieurs Uitzicht op camping Baume-Les-Messieurs Uitzicht op Baume-Les-Messieurs Onderweg naar cache Baume-Les-Messieurs

Het koelt nu iets af, het was hier vandaag 28 graden en daar zijn we nog niet aan gewend.
We willen nog een multicache doen hier in de buurt bij het dorpje Bornay. Een multicache is een cache waarbij je niet alleen een wandeling maakt rechtstreeks naar de cache, maar vragen moet beantwoorden, informatie moet verzamelen of problemen moet oplossen, om het eindcoördinaat te weten te kunnen komen. Deze tekst is in het Frans, een extra uitdaging dus én we hebben hem gevonden. We werden er beloond met een prachtig uitzicht. Daarna wilden we nog een doen, maar het pad liep dood, dachten we, en we besloten om er mee te stoppen omdat we deze te onduidelijk vinden. We gaan terug naar de camping, het is mooi geweest voor vandaag.

Uitzicht op Baume-Les-Messieurs Uitzicht op Baume-Les-Messieurs Onderweg naar cache Bornay Tour #1: <<Sur Le Château>> Uitzicht vanaf cache Bornay Tour #1: <<Sur Le Château>>

Donderdag 21 mei

Vanmorgen weer op tijd op, we willen de serie geocaches waar we gisteravond de eerste van gedaan hebben, vandaag afmaken. Het zijn nog drie caches ( Bornay Tour #2,#3 en #4) van in totaal acht km heuvel af en daarna de heuvel weer op. Het was een prachtige wandeling, de eerste twee caches lagen in een grot waarvan er in één zelfs nog stalactieten te zien waren.
Net als op veel andere plaatsen, ruiken we ook hier weer de sterke geur van daslook. Het lijkt wel of iemand hier in het bos geen teentjes, maar hele voeten knoflook heeft staan persen, wat een lucht!

Onderweg naar de cache bij Bornay Op zoek naar de cache in de grot Buiten de cache Bornay Tour #3 loggen

De derde en tevens laatste cache vonden we bij een watervalletje, voor deze laatste moesten we echt door de jungle naar beneden klauteren en glijden tot we bij het water kwamen. Het was een prachtige plek, maar om er te komen had wel wat voeten in de aarde. De cache hebben we snel kunnen vinden en loggen.
Het volgende probleem was om weer een weg terug naar boven te vinden en naar het dorpje Bornay waar we de auto geparkeerd hadden. Na een korte klim door de brandnetels e.d. komen we uit op een bospad en een eindje verder zien we een konijntje op het landweggetje liggen in het kleine strookje schaduw dat hier is. Als we onderweg iemand tegenkomen vragen we voor de zekerheid of we het juiste pad hebben richting Bornay. De man beaamt het, maar zegt erbij dat het wel minstens nog twee km is en dat het klimmen wordt. Daar waren we ons al van bewust en vol goede moed gaan we verder. Onderweg horen we op een gegeven moment 'boven' ons een auto rijden, we klauteren omhoog en gaan via de weg verder naar Bornay, via de weg is wel iets verder lopen maar het loopt wel gemakkelijker. We komen langs een plek waar kleine bosaardbeien groeien en natuurlijk moeten we daar even van genieten, ze smaken ons erg goed. Als we dan eindelijk terug bij de auto terug zijn is het bijna één uur, het spettert even, maar daarna houden we toch mooi weer, 28 gr.

Bij cache Bornay Tour #4 Bij cache Bornay Tour #4 Grot van de cache Bornay Tour #4

Bij cache Bornay Tour #4 Bij cache Bornay Tour #4 Een schaduwplekje met uitzicht gevonden

We rijden verder om te kijken voor een mooi plekje om te eten en na het eten gaan we verder naar het zuiden voor de geocache `Le Templiers`, van de Nederlander Barney, bij het dorpje Dramelay. Het blijkt toch een langere en zwaardere tocht te zijn dan we verwacht hadden, maar we volbrengen hem wel. We lopen eerst naar de top van de berg/heuvel om daar de restanten van een middeleeuws kasteel te bekijken en het kerkje wat er nog staat. Vanaf de toren hebben we een mooi uitzicht. Vanaf hier moeten we nog 2 km lopen naar een ander punt, we besluiten om er met de auto heen te rijden aangezien we ook al die acht zware km van vanmorgen in de benen hebben zitten.

Daslook Wandeling naar cache Le Templiers

Ter plekke aangekomen hoeven we nog maar een klein stukje te lopen, maar wel weer een eind naar beneden! We komen beneden uit bij een mooie waterval in een prachtige omgeving, het lijkt de blue Lagoon wel. Net als ik Barney bel om te zeggen dat we zijn cache niet kunnen vinden, vindt Herman hem toch nog zelf. Voldaan maar erg vermoeid van zo'n 16 km lopen , heuvel op en heuvel af bij een temperatuur van 28 gr., gaan we terug naar de camping in Baume-Les-Messieurs.
De camping is aardig voller geworden, stonden we hier gisteren helemaal alleen achteraan op de camping, nu staat het overal aardig vol. We betaalden hier slechts € 7,50 per nacht incl. douche en keurig schoon!

Herman achter de waterval bij cache Le Templiers Waterval bij cache Le Templiers Waterval bij cache Le Templiers Eugeni logt cache Le Templiers

Vrijdag 22 mei

Om half negen vertrokken van de camping richting Nozeroy. Onderweg doen we boodschappen, we bezoeken een paar supermarkten op zoek naar ijs. We dachten in Frankrijk ook wel gezien te hebben dat in supermarkten zakken ijs verkocht werden voor de koelbox, net zoals we dat in Amerika hadden. Onze koelelementen zijn ontdooid en warm en we willen er dus ijs in doen. Maar nergens kunnen we zakken ijs krijgen, dan maar niet, we moeten dus iets anders inkopen doen. We rijden naar Nozeroy voor een bezoek aan het middeleeuwse plaatsje en om er een geocache te zoeken. Tegen de middag hebben we hem gevonden en rijden we verder om een mooi lunchplekje te zoeken.
Daarna rijden we richting Zwitserse grens, naar de bron van de Doubs bij Mouthe. Het is een leuke wandeling er naar toe en de cache laat zich ook snel vinden.
Terug bij de auto besluiten we om eerst een camping te zoeken en dan verder te kijken. We vinden ruim plek op camping La Favieres in Lac-des-Rouges-Truites vlakbij Morbier in de Haut Jura. Een eenvoudige kleine camping (max 30 plekken) waar maar 4 plekken bezet zijn. Het moet ook niet drukker worden want er is slechts 1 toilet voor iedereen, maar in het hoogseizoen is waarschijnlijk het andere gebouwtje ook open. Een rustige plek voor € 9,40. We zetten de tent op en gaan eten.

Uitzicht op Mouthe Uitzicht op de Doubs De Doubs Camping La Favieres

Na het eten gaan we nog een paar geocaches doen hier in de omgeving. Mooie wandelingen langs enkele meertjes, Lac de petit Maclu, Lac de grand Maclu en Lac de Bonlieu. Om 21.00 uur zijn we terug op de camping en werken we het dagboek nog bij.

Lac de petit Maclu Lac de grand Maclu Lac de Bonlieu

Zaterdag 23 mei

We vertrekken om 8 uur van de camping en rijden via Mouthe richting Zwitserland om daar te wandelen en te geocachen. Bij Valorbe komt een auto tegemoet die ons maant aan de kant te gaan, er blijkt een kudde koeien aan te komen die naar een verderop gelegen weiland worden gebracht. De koeien dragen erg grote bellen om hun nek en enkele hebben zelfs een bloementooi op hun kop. Wij denken dat het een traditionele manier is om de koeien op deze wijze voor het eerst in het voorjaar naar de wei te brengen.

Koeien door Vallorbe Koeien door Vallorbe Koeien door Vallorbe

De eerste cache die we doen is bij Vallorbe, "la cache de'l'Epoisats"is een mooie maar erg moeilijke wandeling doordat het pad bezaaid ligt met omgevallen bomen. Het is dus óf er overheen óf er onderdoor, soms er omheen terwijl het 'pad' stijgt. We zoeken ons hier wezenloos naar de cache, maar vinden hem niet. Eenmaal weer terug bij de auto gaan we eten en daarna wandelen we naar de grotten van Vallorbe. Het is hier erg mooi, maar ook druk en toeristisch. De grotten bezoeken we niet, we zoeken hier een cache, maar daarvoor moeten we hier eerst een paar antwoorden op vragen vinden en daar wringt hem de schoen. We kunnen de juiste antwoorden niet vinden en met gokken lukt het ook niet, we laten deze voor was het is. Ook een andere waarvan we thuis de puzzel al hadden opgelost kunnen we niet vinden of beter gezegd we kunnen niet eens de juiste toegangsweg vinden.

Onderweg naar la cache de l'Epoisats Onderweg naar la cache de l'Epoisats Onderweg naar la cache de l'Epoisats Onderweg naar la cache de l'Epoisats

We zijn inmiddels aardig moe van het lopen en klimmen en dat bij een zomerse temperatuur van 28 gr. Inmiddels hebben we ook al weer aardig wat kilometers afgelegd en we gaan met de auto verder naar een volgende cache waar we een mooi uitzicht op Lac de Joux hebben. Gelukkig vinden we deze wel en we kunnen onze eerste Zwitserse geocache noteren. We rijden verder richting Frankrijk en wandelen onderweg nog naar een cache bij het meer, een leuke wandeling door een stukje bos. Op de terugweg naar de camping in Frankrijk doen we nog een laatste cache, die ligt in een mooi bos. Om 18.30 uur zijn we terug op de camping en moeten we eerst nog een nacht bijboeken, dat hadden we vanmorgen nog niet gedaan.

Zwitsers huis Uitzicht op Lac de Joux Wandeling naar La cache des contrebandiers

Zondag 24 mei

Vandaag pakken we de boel weer in, we vertrekken om 8.15 uur van de camping, waar vannacht slechts 3 plekken bezet waren. We rijden weer naar Zwitserland en halen onderweg nog even brood en melk. In Zwitserland rijden we de Col du Marchairuz over en slaan dan een bergweggetje in op weg naar de geocache-wandeling die we hier willen lopen. Het is ook hier weer een prachtige omgeving. We parkeren de auto en gaan op weg naar de ijsgrot waar de cache La Glaciére de Saint-George bij zou liggen. Een leuke wandeling van een kleine 6 km heen en terug in 2 uur. We vinden de cache bij de ijsgrot op bijna 1300 m hoogte en er ligt inderdaad nog ijs in.

La Glaciére de Saint-George La Glaciére de Saint-George La Glaciére de Saint-George La Glaciére de Saint-George

Hierna rijden we verder naar het noorden en doen we, voor we Zwitserland verlaten, nog één wandeling naar de cache 'Via Romana, la Hougnenaz'. Een wandeling over een oude Romeinse weg. Ook hier moesten we weer de hulp inroepen van Franse voorbijgangers, we moesten namelijk, om te beginnen, een soort postcode van deze straat te weten zien te komen. Gelukkig was het eerste stel dat langs kwam direct bereid om ons op weg te helpen. Doordat we nadien dingen niet goed gelezen of ingevuld hadden, kostte deze cache ons meer moeite en tijd dan we verwacht hadden. Uiteindelijk vinden we de cache net voorbij een oude grenspaal, zijn we nu nog in Zwitserland of toch al in Frankrijk? We lopen terug naar de auto die nu meer wegheeft van een bakoven en rijden verder Frankrijk in. We gaan 20 km boven Epinal op camping Chalet du Mossele in het gelijknamige plaatsje (€ 9,-). Een erg rustige camping met hoofdzakelijk 55 plussers met caravans, wij zijn weer de enigen met een tent.

Over de oude Romeinse weg naar Via Romana, la Hougnenaz Onderweg naar Via Romana, la Hougnenaz camping Chalet du Mossele camping Chalet du Mossele

Na het eten werken we het dagboek bij en kijken we of er nog een cache in de buurt ligt. Jawel en die gaan we nog even doen. We moeten hiervoor naar een herdenkingsmonument met een mooi uitzicht. Nadat we de cache gevonden hebben, gaan we terug naar de camping. Het was vandaag een uitzonderlijk warme dag met een maximum van 34,5 gr.

Cache Monument de Lorraine Cache Monument de Lorraine

Maandag 25 mei

We hadden gisteren tegen de campingbaas al gezegd dat we direct betalen wilden en 's morgens niet willen wachten op de bakker die pas om half negen komt. Om 8 uur hebben we de koffie op en vertrekken we. We rijden richting Nancy en gaan daarvoor nog Bainville-aux-Mroirs nog een cache zoeken die bij de ruïne van het kasteeltje moet liggen. Het blijkt een erg oude ruïne te zijn. Daarna verder richting Nancy.We willen onderweg nog een cache doen bij de sluis van Custine, maar kunnen hier niet de juiste toegangsweg vinden en besluiten maar verder te gaan omdat we vandaag ook nog huis moeten rijden. Via Luxemburg en België rijden we naar Nederland.

Ruines du château de Bainville-aux-Miroirs Ruines du château de Bainville-aux-Miroirs

Witte rapunzel Een nog onbekende vlinder Kleine bosaardbei Mooie nog onbekende bloem

Hier staat het overzicht van alle caches die we deze dagen gevonden hebben.