Weekend Texel 2009

Een weekendje weg om te wandelen en te geocachen.

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Vrijdag 1 mei

Camping Kogerstrand Camping Kogerstrand Camping Kogerstrand We zijn vanmorgen door werk en afspraken wat later vertrokken dan we gewild hadden. Even na 13.00 uur zijn we bij de boot en de eerstvolgende kunnen we al mee. We rijden direct door naar camping Het Kogerstrand. Zoals verwacht is er nog ruimte genoeg en kunnen we nog uitkiezen waar we willen staan. Onze voorkeur gaat uit naar het D vak, redelijk achteraan, maar rustig. Nadat we de tent opgezet hebben gaan we eerst even met de auto op pad, voordat we hem op de parkeerplaats zetten.
We rijden naar het zuiden om paar geocaches te doen, o.a. bij Hors. Een prachtige natuurgebied dat we 2 jaar geleden voor het eerst gezien hebben, de cache hier stond nu dus hoog op ons lijstje. Twee jaar geleden hoorde Eugeni hier voor het eerst het geluid van de Roerdomp en nu weer ook tijdens het loggen van de cache, een heel bijzonder geluid. Ook zat er een Fitis vlak voor ons tijdens het loggen. Twee jaar geleden zagen we hier ook de prooioverdracht van een Blauwe Kiekedief in de lucht, heel bijzonder om te zien.
's Avonds gaan we eten bij Strandpaviljoen Beach Inn bij Paal 21. Er blijkt hier vlakbij ook een geocache te liggen, die gaan we na het eten nog even zoeken. We wandelen nog een stukje over het strand en over de camping en zijn om 22 uur terug bij de tent.

Geocache Tuinwallen Tuinwallen Doorkijkje bij geocache Zeemeeuw Zicht op Den Hoorn

Doorkijkje bij Hors, geocache Horsmeertjes Groentje Bunker, geocache Rondom uitzicht Bunker, geocache Rondom uitzicht

Zaterdag 2 mei

Onbekend bloemetje Zoals gewoonlijk zijn we vroeg wakker. Als we de rits van de tent open doen zien we niet alleen dat de zon al weer schijnt, ook zien we heel veel konijnen die er snel, als een haas, vandoor gaan. We ontbijten lekker in het zonnetje en gaan om 8.15 uur op pad. We willen vandaag in ieder geval naar en door het natuurgebied De Muy naar De Slufter wandelen in de hoop veel vogels te zien en een paar geocaches te kunnen doen. We hebben vandaag geluk met het weer, het wordt een prachtige dag. Onderweg, bij Bertusnol, horen we een nachtegaal zingen, een geweldig geluid. Wat een volume voor zo'n klein vogeltje.

Op het terras van het restaurant bij De Slufter drinken we koffie en hier blijkt ook een collega van Eugeni op het terras te zitten. We maken even een praatje met Glen en Silvia, die vandaag weer naar huis gaan, en we besluiten om nu, i.p.v. door te lopen naar de vuurtoren, terug te lopen naar de camping (is heen en terug 13 km) en daar de auto te pakken om naar de vuurtoren te rijden. We kunnen dan daar nog een wandeling maken.

Onderweg naar De Slufter Uitzichtpunt Bertusnol Onderweg naar De Slufter Grutto

Krakeend Tureluur Kluut Kleine Plevier

Onderweg naar De Slufter Onderweg naar De Slufter Onderweg naar De Slufter De Slufter

Bij de vuurtoren lopen we een stukje over het, toch al redelijk drukke, strand en lopen vervolgens een wat kortere wandeling door het mooie duinengebied. Het is een mooie wandeling en we vinden hier ook de geocache TXL.
De langere wandelingen zijn genoeg geweest voor vandaag, we rijden nog langs wat bijzondere plaatsen op het eiland om wat geocaches te zoeken. Om half zeven zijn we weer terug op de camping en lopen we direct door naar Paal 21 om te eten. Na het eten blijven we nog een tijdje zitten, we werken de geocache administratie bij en drinken nog een kop koffie. Om half negen lopen we terug naar de tent en zitten we nog buiten tot ongeveer 22 uur buiten.

Vuurtoren bij Cocksdorp Vuurtoren bij Cocksdorp Waddenzee bij Cocksdorp Onderweg naar Vogelkijkhut Westerkolk

Zondag 3 mei

Toen we vanochtend de rits open deden bleek het mistig te zijn en hoorden we de misthoorns van schepen op zee. Na het ontbijt pakken we de tent in en net als we het laatste in de auto leggen begint het te regenen. Om 9 uur checken we uit en gaan we nog een paar geocaches doen.
We komen hierbij op bijzondere, voor ons vaak onbekende, plekjes. Zo komen we bij een mooi klein bos, bij het Fort De Schans, dat in de zestiende eeuw is aangelegd i.o.v. Willem van Oranje om Texel te beschermen tegen Spaanse aanvallen, en langs een leuk oud sluisje 'Havensluis'.

Bijzonder bosje bij geocache Doolhof Fort De Schans Fort De Schans Bij Havensluis

Rond de middag willen we nog een cache doen in de omgeving van paal 12. Daar aangekomen staan we bijeen ingang die afgesloten is i.v.m. het broedseizoen. We gaan eerst maar wat eten bij Strandpaviljoen 12, deze komt kwalitatief niet overeen met paal 21. Na het eten komen we langs een andere ingang tot dit natuurgebied Bollekamer waar we wel in mogen. Het is inmiddels weer droog en onderweg begint laat zelfs de zon zich zo nu en dan weer zien. Deze prachtige wandeling doen we als afsluiting van dit mooie weekend. Even na tweeën komen we bij de boot. Het is er redelijk druk en om 15 uur zijn we aan boord en varen we de haven uit...

Grasmus Rotganzen Rietzanger Groenling

Schotse Hooglander Herman fotografeert een... ...kikker Exmoorpony

Exmoorpony's Grauwe Ganzen met jongen Bollekamer Bollekamer

Grote Mantelmeeuw Onderweg naar...