Frankrijk 2011

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Zaterdag 23 april

Picknickplek bij Rouette in België We vertrekken om goed 7 uur van huis. Bij Venlo gaan we even van de snelweg om verse broodjes te kopen voor tussen de middag. We rijden door België en gaan net voor Bastogne van de snelweg af om in de buurt van Longchamps een mooi plekje te zoeken om te eten en even de benen te strekken.
Er liggen hier 2 caches vlakbij bij kleine kapelletjes en die pakken we mee. Iets verder langs het weggetje komen we bij een mooi lieflijk picknickplekje aan een klein riviertje net buiten het dorpje Rouette (gps N 50 03.160 E 005 39.578), tijd voor onze lekkere broodjes!
Na deze pauze verder richting Luxemburg om daar bij Bettembourg eraf te gaan om de tank voordeliger te vullen (€ 1,35). We zien dat er op 150 meter van het tankstation een cache ligt. Het blijkt een grote draak te zijn van 1m x 1m verstopt onder een brug. We rijden verder Frankrijk in, via Metz en Nancy naar Julié ten zuidwesten van Macon.
Even voorbij Nancy worden we bij een temperatuur van 27 graden verrast door een korte onweersbui met hagel. Met wat stops onderweg komen we om 19 uur aan op de camping a la ferme Les Chanoriers (Domaine Besson) bij Jullié ten zuidwesten van Macon (gps N 46 13.862 E 004 41.306). We hopen dat het er niet te druk zal zijn en dat we op hetzelfde plekje kunnen staan als vorig jaar. Wel, er is helemaal niemand op de camping, we hebben het rijk voor ons alleen. We gaan eten en na de afwas lopen we even het huis binnen om een fles wijn te kopen, Terra de Granit Prestige van Domaine Franck Besson, een lichtzure droge rode wijn.
De krekels tjsirpen luid vlakkbij de tent. Als we in bed liggen horen we het licht tikken op de tent en niet veel later regent het harder.

Zondag 24 april

Ingezoomd op de tent Uitzicht op de camping vanaf de top    We blijven hier 2 nachten, dus de tent kan blijven staan vanmorgen. We gaan hier wat in de buurt kijken en caches doen. Bij het opstaan vanmorgen was het gelukkig weer droog en konden we heerlijk buiten ontbijten. We hoorden vanmorgen vroeg al een ezel balken i.p.v. een haan kraaien. We beginnen met een wandeling naar de cache op de top van de heuvel/bergje tegenover de camping. Deze cache was vorig jaar verdwenen en nu vinden we hem direct op een zonovergoten stil plekje bovenop de heuvel met uitzicht op de camping.

Dan rijden we verder richting Mâcon en halen onderweg in een dorp vers brood. Er was een bakkertje open en de rij stond tot buiten op straat. Dus aansluiten maar, in de rij voor een baquette. Ondanks dat het 1e paasdag is, is er ook een groente- en fruitkraam op het pleintje aanwezig.
Wij gaan verder naar Sancé bij Mâcon voor een de cache "Les lavoirs de Sancé", een wandeling langs 3 lavoirs met als afsluiting een wandeling over een mooi bospad tussen de velden door om de cache te vinden. Tegen 1 uur hebben we die gevonden en gaan we terug naar de auto, eten onze verse baguette op en gaan weer verder.
Als we langs een MacDonalds komen stoppen we even op de parkeerplaats om via hun wifi de mail te kijken. We hebben nog wat caches bij wijngaarden die we kunnen doen en de eerste die we doen is "Les crus du Beaujolais #9 : St. Amour", dit was de enige puzzel en die hadden we thuis al opgelost dus we kunnen er nu zo heen rijden. We komen uit op een klein dorpsplein en het lukt om ongezien de cache te loggen. Als we weer in de auto zitten komen er ineens een aantal mensen het plein op, pffhh dat was ècht op tijd. De mensen gaan er paaseieren verstoppen, dan zal het voorlopig wel niet meer rustig zijn op het pleintje. We rijden door naar de andere caches bij wijngaarden en dat zorgt hier en daar voor een mooie wandeling met prachtige vergezichten. Ook zien we vandaag hel veel hagedissen. Tegen half 7 rijden we terug naar de camping en gaan we eten. We hebben een prachtige dag gehad, we hebben onderweg 3 keer gezien dat het ergens hard geregend heeft, maar wij hebben het droog gehad en zonnig, 22 graden. Tegen 10 uur horen we vlakbij een uil, verder horen we alleen de krekels.

omgeving Morgon   Camping in Jullié

Maandag 25 april

Het is wederom prachtig weer en we hebben weer lekker in het zonnetje kunnen ontbijten en vertrekken om goed 8 uur van onze 'privécamping'. We gaan zuidelijker, richting Lyon en daarna Balazuc aan de Ardeche. Onderweg brood gekocht en bij een klein supermarktje die wel open was op 2e paasdag een paar boodschappen gedaan voor het avondeten. We rijden via de gewone snelweg door/langs Lyon, is een keer anders dan de tolweg. Bij Montélimar nemen we de N102 richting Aubenas. Voor Villeneuve-de Berg willen we de cache "De Tunnel"doen. Deze bijzondere cache ligt 300 meter een oude spoortunnel in. Op de terugweg naar de auto fotografeert Herman nog een enkele mooie vlinders. We kwamen hier ook veel kikkers tegen in het stroompje waar we langs en over moesten.

Oude spoortunnel bij Villeneuve-de Berg    Oude spoortunnel bij Villeneuve-de Berg    Oude spoortunnel bij Villeneuve-de Berg    Oude spoortunnel bij Villeneuve-de Berg

Groene kikker     Groene kikker   Groene kikker     Groene kikker
We rijden verder richting Balazuc, maar bekijken onderweg in Alba de Romeinse opgravingen waarbij we ook 2 caches vinden. We blijven er een poosje bij het watertje kijken naar de kikkers die hier zitten en zich ook luid laten horen.

Verderop bij Villeneuve-de-berg bekijken we midden in het mooie plaatsje het monument waar we de gegevens vinden voor een cache hier vlakbij. Dan besluiten we om eerst door te rijden naar Balazuc en de tent op te zetten op camping de la Falaise. De camping is wel wat veranderd sinds we hier 10 jaar geleden waren, maar de kikkers zijn er nog wel en de bevers ook nog vertelde de campingeigenaar ons. We zetten de tent op en het inmiddels tegen half vijf dus we gaan eerst eten maken, daarna zien we wel weer. Het was vandaag 27 graden en het begint te rommelen, we krijgen een kort regenbuitje waardoor het iets afkoelt. Na het eten rijden we naar Vogüé, een pittoresk dorpje niet ver van de camping. We maken een wandeling door het dorp en naar het uitzichttorentje. Dat we de bijbehorende cache niet vinden, vinden we niet zo erg, het bezoek aan het dorpje was de moeite waard. Op de terugweg bekijken we nog het dorpje Sauveplantade, door het cachen kom je zo nog eens op plaatsen waar je anders aan voorbij gaat. Terug op de camping slaan we de koffie over want we willen nog naar de rivier om te kijken of we de bevers kunnen spotten. Na 40 minuten stil zitten kijken hebben we er een gezien die echter de andere kant op zwom en een naderend onweer doet ons besluiten eerder terug te gaan naar de tent.

Camping de la Falaise bij Balazuc  De Ardèche bij Vogüé   Vogüé    Straatje in Vogüé

Dinsdag 26 april

Uiterst rechts de kano-afvaart  De tent kan weer blijven staan want we blijven hier twee nachten. We hebben uitgeslapen en rustig ontbeten en gaan daarna richting Ruoms voor een grote supermarkt. Deze Super U is aan het verbouwen en heeft nu niet alles, o.a. geen ijs voor de koelbox, we nemen het meest noodzakelijke mee en kunnen eerst even vooruit. We rijden Ruoms door de brug over, over de rivier waar we de plek herkennen waar we al eens eerder met de kano langsgekomen zijn. Over de brug bij Ruoms ligt een cache die Herman alleen vindt, hij ligt onderaan een steil helling. Dan nog een cache er niet ver vandaan en dan rijden we door naar Pradons en gaan daar een mooie wandeling maken naar een grot. De cache blijkt zo'n 50 meter diep in de grot te liggen, maar we waren hierop voorbereid en hebben zaklampen bij ons. Het is een mooie wandeling met mooi uitzicht op de Ardèche.

Ardèche bij Ruoms   Uitzicht op Ardèche vanaf grot   De grot waarin we de cache gingen zoeken    Onderweg in de grot

Eenmaal terug bij de auto is het al één uur en eten we eerst ons brood. Weer aangesterkt gaan we verder naar een ander uitzichtpunt, Belvédère des Aulagniers. Een korte wandeling naar een plek met een prachtig uitzicht met een cache erbij. We zitten een beetje in de schaduw en blijven hier een tijdje zitten genieten van het uitzicht. Als er andere mensen aankomen stappen wij weer op, we willen nog een laatste wandeling doen voor vandaag.

De Ardèche vanaf uitzichtpunt    De Ardèche vanaf uitzichtpunt   De Ardèche vanaf uitzichtpunt

Een wandeling langs de rivier in combinatie met 2 caches. Alweer een prachtige wandeling dit keer over bekend terrein. We hebben hier zo'n 10 jaar geleden ook al eens gewandeld, toen nog samen met Marloes en Mark. Het is inmiddels tegen zeven uur als we terugkomen op de camping en we gaan eten. Na het eten blijven we lekker rustig bij de tent zitten lezen. Het was een zonnige, warme dag met een max. temperatuur van 28 graden.

Fossiele afdruk langs de rivier    Wandelpad langs rivier    De Ardèche vlakbij de camping  Mooi muurtje

Woensdag 27 april

We zijn vanmorgen tegen onze gewoonte in laat opgestaan en waren pas laat klaar om op pad te gaan. We zijn als eerste naar het dorp Balazuc gegaan en we hebben op ons gemak alle kleine straatjes weer eens bekeken. Het was er nu heerlijk rustig. Daarna zijn we naar kleine en oude dorp Rochecolombe gereden. Nadat we de auto geparkeerd hadden zijn we eerst gaan brood eten. We lopen het oude dorpje door met de smalle straatjes en klimmen naar de oude Donjon voor een mooi uitzicht. We dachten dat hier een cache zou liggen maar die blijkt een 200 meter de andere kant op de liggen. Als we die gevonden hebben lopen we door naar de waterval voor de volgende cache. Het is een heel mooi plekje, maar we zijn niet de enigen die dat vinden en het is dan ook te druk om hier de cache te zoeken. Deze laten we dus maar zitten.

De brug bij Balazuc     De rivier  bij Balazuc

We gaan terug naar de auto en rijden door richting Lagorce en maken daar de wandeling naar Le Gour de la Sompe, een erg mooi uitzicht op een kloof met kleine waterval. De cache vinden we hier ook, dit is weer zo'n plekje waar je anders niet zo snel zou komen. We rijden via St. Maurice d'Ibie (een mooie weg) verder naar Aubenas voor een grote supermarkt. We internetten weer even via de wifi van MacDonalds en gaan dan naar de supermarkt. We besluiten in Balazuc te gaan eten zoals we 10 jaar geleden ook gedaan hebben, maar dat valt tegen. Alles in gesloten op de pizzeria na, daar hebben we dus geen zin in. We gaan terug naar de camping en maken daar zelf wat te eten. Daarna lekker bij de tent zitten lezen.

Lagorce    Le Gour de la Sompe  Le Gour de la Sompe

Donderdag 28 april

We vertrekken vandaag uit de Ardèche en gaan richting Vaucluse/Provence. We nemen de weg langs de Pont d'Arc en hebben het uitzichtpunt nog voor ons alleen. Onderweg vinden we bij verschillende uitzichtpunten een cache; Route des Gorges, Serre de Tourre, een paar km verder vinden we ' Autridge' en het daarop volgende uitzichtpunt 'Route des Gorges: Les abeillères' en dan 'Balcon des Templiers', 'Le grand belvédére' en Ranc Pointu. We rijden verder en kopen in het mooi dorpje Mornas brood en eten het er ook.
In Orange bekijken we l'Arc d'Orange en rijden door het stadje heen richting Carpentras, dan Venasque en via de gorges en col de Murs naar Apt. Onderweg zagen we nog Abbey de Senanque, maar die hebben we niet bezocht. We rijden verder naar Cucuron, in de Luberon, voor een camping. We komen onderweg niets tegen of het is nog gesloten.
Net buiten Cucuron staan we op een kleine eenvoudige doch schone camping met een zwembad gevuld met bronwater. Camping Lou Badareu voor 13,50 (N 43 46.089 E 005 26.917). We zetten de tent op, maken eten en gaan daarna nog even Cucuron bekijken, een aardig oud dorp. Dan is het rust bij de tent.

l'Arc d'Orange  Camping Lou Badareu bij Cucuron    Camping Lou Badareu bij Cucuron    Koud bronwaterzwembad bij camping

Vrijdag 29 april

Tegen vijf uur begon het vannacht hevig te onweren, maar gelukkig is het rond half 7 weer droog. Toen we uit de douche kwamen, kwam de campingeigenaar nog even vragen of we het wel droog gehouden hadden vannacht met de tent, geen probleem. Om 8 uur vertrekken we met een waterig zonnetje en slechts 10 graden richting Gorges du Verdon. Binnendoor via Pertuis en Gréoux-les-Bains. In Mirabeau doen de 2 caches, een in het oude dorp en een bij de restanten van de oude brug. In Gréoux-les-Bains bekijken we het kasteel. We rijden door het drukke toeristisch plaatsje en gaan verder naar Riez om boodschappen te doen.
Verder naar de Gorges du Verdon via de D957 en we eten aan het Lac de Sainte Croix. We rijden verder de D19, oftewel de linkerkant van de Gorges du Verdon, naar het kleine dorpje Aiguines en vinden daar bij het kasteel een cache. Het begint inmiddels flink te regenen, we rijden langzaam verder maar vanaf hier is er geen uitzicht helaas. Het is vandaag erg wisselend, droog en zonnig en dan begint het weer te regenen, de min. temperatuur was 4,5 en max. 16 graden. Het is desondanks een mooie route en later hebben we toch nog mooi uitzicht. Bij de brug, Pont de l'Artubi, stoppen we voor een cache. Als we er aan het zoeken zijn komt er een ouder Frans echtpaar aan (Max en Marie France) ook op zoek naar de cache, we maken kennis en samen zoeken we verder en het is Marie die uiteindelijk de cache weet te vinden. We maken nog kort een praatje en gaan dan weer verder. We rijden verder via Comps-sur-Artuby, D21 richting Castellane, maar slaan af naar de D2 en D3 via de mooie Gorges du Loup naar 'Camping La Camassade' in Tourrettes-sur-Loup (€ 20,- incl. wifi). Hoewel een 3 sterrencamping is het eenvoudig en nog niet klaar voor het hoogseizoen, maar de plek is ruim (we blijken echter 2 plekken in gebruik te hebben) en het sanitair blinkt. De camping is rustig gelegen en er staan slechts 2 campers, 1 busje met daktent en wij met de tent.

Lac de Sainte Croix   Gorges du Loup    Camping La Camassade in Tourrettes-sur-Loup

Zaterdag 30 april

De Middellandse zee Vandaag gaan we Monaco bekijken. We laten de tent hier nog een nachtje staan en vertrekken rond 8 uur van de camping, we nemen geen tolweg maar de gewone wegen en rijden vanaf Nice langs zee en helemaal door tot aan Monaco. In Monaco zetten we de auto in een parkeergarage en gaan lopend op zoek naar de cache die hier nog maar 500 meter vanaf ligt. We moeten hiervoor wel eerst naar beneden en dan aan de andere kant weer naar boven. Gelukkig heeft men in Monaco publieke liften, dus we nemen een lift 2 verdiepingen naar beneden, lopen een stukje en pakken de volgende lift een paar verdiepingen naar beneden, hier en daar een trap en zo komen we redelijk snel op zeeniveau.
We bekijken hier de opbouw van de tribunes voor de races van 26 mei en vergapen ons aan de boten die hier liggen. De een nog groter en mooier dan de ander, met 'deurbel' aan de loopplank en bordjes met de mededeling dat ze geen personeel meer nodig hebben voor deze zomer.
Wat een overdaad aan luxe. We vinden onze eerste cache in Monaco langs het circuit, lopen dan verder de heuvel op naar het paleis van Reinier en zijn tegen 12 uur boven. De cache hier voor het paleis vinden we niet omdat het er ook veel te druk is.
Om 12 uur begint de wisseling van de wacht waar we even naar kijken, daarna lopen we nog door de winkelstraatjes in dit oude deel van stad en bekijken de kathedraal. Daarna gaan we terug naar de auto, heuvel af en via trappen en liften de heuvel weer op. Hier hadden we ook gemak van de gps, want we hadden afgezien van de parkeergarage ook de liften gemarkeerd en konden zo gemakkelijk onze weg terugvinden zonder het via allemaal trappen te moeten doen.

Monaco    Monaco   Sint Nicolaas-kathedraal     Sint Nicolaas-kathedraal interieur

Eenmaal terug in de auto gaan we verder richting Italië, wat slechts op een paar km afstand ligt. We moeten nog boodschappen doen omdat morgen de winkels gesloten zijn (zondag en 1 mei).  Kerktoren in Ventimiglia  De supermarkt vinden we in het laatste plaatsje voor de grens en we gaan aan zee ons brood eten op ongeveer 400 meter van de grens.
Daarna rijden we door Italië in en bekijken het oude deel van het plaatsje Ventimiglia en vinden daar ons eerste Italiaanse cache. We rijden terug naar de grens en vlak ervoor vinden we nog een cache met een mooi uitzicht op Monte Carlo.
Via allerlei kleine en mooie binnenweggetjes rijden we terug richting camping la Camassade' in Tourrettes-sur-Loup, maar bij Monaco rijden we nog de berg op voor een prachtig uitzicht over Monaco. We stoppen onderweg nog even bij een grote supermarkt om er ijs voor de koelbox te kopen. Er is een soort snelbuffet bij en we eten hier maar een hapje dan hoeven we dat straks op de camping niet meer te doen, lekker gemakkelijk. De spaghetti schuiven we dan maar door naar morgen. Het was leuk zo'n dagje, maar we hebben het met die drukte al wel weer gehad en we zijn blij als we weer in een rustiger omgeving zijn. Om 8 uur zijn we terug op de camping en is het tijd om het verslag bij te werken te lezen en even te internetten want we hebben hier gratis wifi op de camping. We horen hier 's avonds de dwergooruil en brulkikkers.

Zondag 1 mei

We zijn laat weg van de camping, pas om 8.45. We rijden via de Gorges du Loup richting Castellane en gaan daarvoor via Comps-sur-Artubie de Gorges du Verdon door, de rechterkant richting Moustiers Sainte Marie. Voor La Bastide gaan we de col du Lachens op om daar een cache te zoeken (Sur le toit du Var..). We hebben er een spectaculair uitzicht en zien onze eerste vale gier in Frankrijk, zien een paraglider vertrekken terwijl er ook 2 zweefvliegtuigjes vlak over ons heen komen, een bijzonder gezicht. De cache vinden we op 1684 meter hoogte met een prachtig uitzicht op de besneeuwde bergtoppen.
We rijden verder naar Bargeme en gaan vlak ervoor op een mooie picknickplek eten. Bargeme blijkt een heel klein mooi oud dorpje te zijn boven tegen de berg aan. Langs de Gorges du Verdon zagen we een gele kwikstaart. We kijken bij bijna alle uitzichtpunten en nemen in La-Palud-du-Verdon de ‘routes dus crêtes’, met erg mooie uitzichten op de Verdon. Daarna vervolgen we de route langs de Verdon en rijden verder via Gréoux-les-Bains naar Camping Lou Baradeu in Cucuron. We gaan eten en lekker lezen bij de tent.

Uitzicht vanaf de col du Lachens   Vale gier   Paraglider   Zweefvliegtuig

Uitzicht op de Franse Alpen  Bargeme     Bargeme   Ruine van Bargeme

Met hoogtevrees op het randje of...    Uitzicht op de Verdon   Uitzicht op de Verdon  Verdon

Maandag 2 mei

Vannacht de nachtegaal horen fluiten en natuurlijk de uilen gehoord. Na vanmorgen gewekt te zijn door allerlei zangvogels, vertrekken we om 7.45 uur van de camping richting Apt. Om 8.50 uur vinden we onze eerste cache van vandaag onderweg bij een mooi oud stenen bruggetje. We rijden naar Auribeau, daar zou een mooie wandeling gaan naar een kapel met een mooi uitzicht. Het wordt een warme wandeling de bergop, maar we hebben er mooi uitzicht, we vinden als eersten de nieuwe cache die hier ligt en zien mooie vlinders die we nog niet kenden. Daarna rijden we naar Apt om boodschappen te doen, we komen onderweg weer langs het schilderachtig gelegen dorpje Saignon. Van Apt rijden we door naar Roussillon. Het is een toeristisch dorpje en dat merk je ook meteen aan de drukte en het betaald parkeren buiten het dorp. De rood/gele oker kleur kennen we uit Canada, daar heeft men 'paint pots', de Blackfeet indianen gebruikten de aarde om hun lichaam mee te beschilderen.

Oude brug omgeving Bonnieux   Libelgaasvlieg of Libelloides coccajus     Oude schuilhut   Rode aarde bij Roussillon

We laten het dorp verder voor wat het is en rijden door naar Gordes, een bijna net zo toeristisch dorpje, maar ondanks de drukte wel heel leuk om te zien (we moeten er niet aan denken hoe druk het hier zomers wel niet zal zijn). Net voor Gordes vinden we een schaduwplekje om te eten met uitzicht op het dorp in de verte, het is ook vandaag weer 24 graden.   Oude eik
We vervolgen onze weg naar de Abdij van Senanque. Het lijkt er nu niet zo druk en we willen het bekijken, maar het blijkt alleen op bepaalde tijden met een gids te bezichtigen te zijn. We bekijken in het winkeltje de boekjes over de abdij en we besluiten niet op de rondleiding te wachten. We bekijken het kapelletje, wat wel vrij te bekijken is en lopen een stukje verder over het wandelpad. De puzzelcache die hier ligt hebben we nog niet opgelost, maar als we er lopen kijken we toch naar mogelijke 'cache-plekken'. Laat Herman hem nu op goed geluk vinden!
We rijden door naar Fontaine-de-Vaucluse en bekijken het dorpje en de waterval en nemen er één van de caches mee die er liggen. We blijven er een poosje aan de waterkant zitten kijken naar een waterspreeuw die druk is met het voeren van de 3 jongen, prachtig om te zien hoe hij zo nu en dan onderduikt om eten te zoeken. De andere caches slaan we over, we willen naar een camping maar niet hier in het toeristische dorp. We komen uit op camping municipal Coucourelle aan de rand van Pernes Les Fontaines (€ 12,- incl. wifi). (N 43.49.881 E 005.04.174) De camping ligt achter de tennisbaan en het zwembad, maar is erg rustig en schoon. Toen wij om half 10 's avonds naar het toiletgebouw liepen was het overal al donker.

Gordes  Waterspreeuw   Waterspreeuw met jongen     Camping municipal Coucourelle

Dinsdag 3 mei

Vanmorgen om 8 uur van de camping vertrokken richting Pernce Les Fontaines. We willen hier de cache nog doen en boodschappen doen.
De eerste cache vinden we snel boven op de oude toren. De tweede cache waarvoor we een aantal vragen moeten beantwoorden vinden we niet, maar leidt ons wel langs alle fonteinen van het plaatsje. Het was leuk om gezien te hebben en rond de middag rijden we via kleine weggetjes verder richting Gorges de la Nesque. Het is een mooie route door de Gorges.
 Langs de Gorges de la Nesque   We komen uit in het middeleeuwse dorpje Monieux. We bekijken het dorpje en proberen de cache op te lossen die hier ligt. Het oplossen lijkt wel te lukken maar het vinden niet, jammer.
We besluiten om een paar km terug te rijden om een wandeling te maken naar een andere cache. Deze maken we niet af, doordat het pad erg steil is en voor Eugeni moeilijk te lopen is, de cache ligt 600 meter onder ons langs de rivier. Hierna rijden we de weg verder, nemen de D1 terug richting Villers-sur-Auzon We slaan halverwege af en gaan via de D217 naar Flassan, de municpal camping hier blijkt nog gesloten te zijn en we rijden verder naar de D974 richting Mont Ventoux. Bij Flassan vinden we nog wel de cache bij de oorsprong van de Auzon. We komen hier verder geen campings meer tegen, we keren om en gaan bij Bédoin op Camping Le Pastory staan voor € 10,10 (excl. douchemunt à € 0,80 gps: N 44 07.862 E 005.10.221). Het blijkt een nette twee sterren camping te zijn en we hebben een rustige ruime plek aan de rand van een wijngaard met uitzicht op het dal en de Mont Ventoux.

Uitzicht op Mt. Ventoux vanaf camping    Ingezoomd op Mt. Ventoux vanaf camping    Camping Le Pastory  bij Bédoin   Uitzicht vanuit de tent

Woensdag 4 mei

Om 8 uur vertrekken we van de camping en gaan, alvorens we de Mont Ventoux opgaan, eerst in Bédoin boodschappen doen en tanken. Om half negen rijden we naar boven net als heel veel fietsers en zelfs een hardloper. Zaten we vanmorgen lekker in het zonnetje te ontbijten buiten, hier op de top met een hoogte van bijna 2000 meter is het allesbehalve warm, het is slechts vijf graden en er staat een harde koude wind. We zijn blij als we weer in de auto zitten en vanachter het raam verder van het uitzicht genieten.

Bijna op de top van de Mt. Ventoux     De laatste restjes sneeuw op 1600m

We rijden verder en doen halverwege de afdeling bij een uitzichtpunt nog een cache en rijden dan verder naar Le Baroux. We gaan hierheen voor een cache en die brengt ons weer bij een mooi rustig dorpje met een kasteeltje en de cache vinden we uiteindelijk bij een kapelletje. Als we terug zijn bij de auto krijgen we een berichtje van Aloys en Femma dat zij in nog in Nyons zijn. We zouden elkaar vandaag ontmoeten en samen overnachten op de camping Le Chambron in Condorcet, een eenvoudige rustige en schone camping voor € 11 per nacht (gps N 44 24.919 E 005 11.681). We rijden naar de plek waar Aloys en Femma zouden gaan picknicken en cachen en treffen ze daar. Wij loggen ook de cache en samen gaan we verder naar een cache bij een mooi watervalletje bij Aurbres, een in een klein dorpje en een bij een leuk kerkje. Daarna rijden we naar de camping en gaan we samen eten maken.

Le Baroux    Le Baroux   Le Baroux  Uitzicht op Le Baroux

Waterval bij Aubres Waterval bij Aubres    Waterval bij Aubres    Kerkje bij  Arpavon  Camping Le Chambron in Condorcet

Donderdag 5 mei

Na vanmorgen eerst samen met Aloys en Femma ontbeten te hebben, vertrekken we tegen 9 uur naar Nyons. We willen hier samen de markt bezoeken waar ook veel regionale producten verkocht worden. Aangezien zowel van Herman als van Aloys het horloge in de vakantie kapot gegaan is kopen ze er allebei een nieuw horloge voor vijf euro! We kijken overal rond en kopen hier en daar wat zoals worst, peper, aardbeien, kersen en druiven. Halverwege drinken we op een terrasje koffie en op de terugweg naar de auto kopen we nog wat brood. We hebben de auto bij Coöperatie van Nyons (gps N 44 21.630 E 005 07.930) geparkeerd en als we de boodschappen in de auto geladen hebben gaan we daar nog wat wijninkopen doen.
We rijden dan samen de mooie weg langs de rivier de Eygues naar Remuzat. In Remuzat trakteren Aloys en Femma ons op een lunch in een restaurantje en na lekker op het terras gegeten te hebben en nog even rondgekeken te hebben, nemen we afscheid. Aloys en Femma rijden vast een stuk naar het noorden en wij blijven nog een nachtje op de camping in Cordorcet en gaan hier nog een cache doen. De cache vinden we op een plekje met mooi uitzicht, ook vinden we vast een deel van de antwoorden voor een cache die we morgenochtend wilen doen. Deze cache ligt namelijk boven op een berg, bij St.May, waar vandaan je meestal een goed uitzicht op de gieren hebt die hier rondvliegen.
Terug in het dorp bezoeken we de informatie en daarna gaan we verder naar La Motte-chalancon. We bekijken hier het dorp en vinden alle antwoorden maar de cache helaas niet. We rijden terug richting camping maar maken eerst nog een ommetje naar Col de la Croix. Een mooi weggetje naar een cache bij het kerkje Saint-Michel bove Chateauneuf de Bordette. Dan gaan we terug naar de camping, genieten van onder andere het fruit dat we vanmorgen op de markt gekocht hebben.

Kruiden en specerijen    Broer en zus op de markt    Aloys en Femma bij favoriete worstkraam  Kleurrijke markt

Vrijdag 6 mei

Klik hier voor een grote foto  Nadat het gisteravond geregend heeft is het vanmorgen gelukkig weer droog. Het is hier wel weer koud geweest vannacht want vanmorgen bij het ontbijt was het nog maar 6,5 graad. We vertrekken en gaan eerst het oude, tot ruïnes vervallen, Condorcet boven op de berg bekijken, we hebben er een prachtig uitzicht. Daarna rijden we naar naar St.May bij Remuzat om de multicache af te maken en naar de gieren te kijken. We parkeren de auto en lopen de laatste 1,5 km omhoog. We hebben er een prachtig uitzicht en zien enkele gieren, maar de cache vinden we jammer genoeg niet.
Om 12 uur zijn we terug bij de auto en gaan we richting Die. In Remuzat kopen we brood onderweg langs de Col de Premol eten we het op met mooi uitzicht. We rijden vanaf die verder over de Col de Rousset, naar Chapelle-en Vercors. Hier vinden we een cache die boven op een heuvel ligt bij een oude ruïne. We gaan verder en via de tunnel Grds Goulets, Pont-en-Royans. Een wandeling naar een cache brengt ons hier bij een mooie waterval. In St. Marcellin kopen we een fles water want het is na die 6.5 graad van vanmorgen toch nog 28 graden geworden vanmiddag. We nemen de snelweg richting Dijon. We overnachten weer bij wijnboer Franck Besson in Julié net onder Mâcon. Aangekomen op de camping blijken we weer de hele camping voor ons alleen te hebben. Heerlijk we horen hier slechts de vogels en de krekels e.d.

Boven de wolken...     Op weg naar het oude Condorcet   Uitzicht vanaf het oue Condorcet  Het oude Condorcet

Begraafplaats bij het oude Condorcet    De oude waterpomp werkt nog steeds    Waterval bij Pont-en-Royans      Vale gier

Zaterdag 7 mei
 Zonsopgang
We zijn vanmorgen, vroeg vertrokken, bij een mooie zonsopkomst, omdat we onderweg nog wat caches willen doen. We vinden er een bij een bijzonder kenmerk in het landschap 'Roche de la Solutre' met een mooi uitzicht, we waren hier al eens geweest maar hadden toen niet de wandeling naar boven gemaakt omdat het er te druk was. Nu, om 8 uur inde morgen, waren we er helemaal alleen.
Verder vinden we er een bij een 'lavoir', bij een mooi monumentaal gebouw, een na een korte wandeling in het bos, een bij een mooi kerkje.

Le lavoir de Satonnay   Le lavoir de Satonnay   Roche de la Solutre

Dan wordt het tijd om verder naar het noorden te rijden aangezien we vanavond thuis willen zijn, we nemen de tolweg. Bij Dijon gaan we van de snelweg af om melk en fruit te halen voor onderweg.
Inmiddels hebben de wijngaarden en lavendelvelden plaatsgemaakt voor gele koolzaadvelden. Ter hoogte van Rolampont tussen Nancy en Dijon is bij gps N 47° 56.467 E 005° 17.532 (Le Pont Romain) een mooi rustig picknickplekje aan een riviertje een klein stukje van de snelweg af. We eten hier lekker rustig onder de bomen en proberen daarna de cache te vinden, maar die lijkt verdwenen te zijn.

Picknickplek bij Le Pont Romain  Bij  Le Pont Romain   Le Pont Romain    Bij  Le Pont Romain

We rijden verder en bij Bassigny vinden we bij het eerste windpark in de Haute-Marne een cache. We dachten eerst dat men er aan het werk was, maar er bleek een soort open dag te zijn en we mochten in de molen om de installatie binnen te bekijken. Het leek zelfs even of je de 80 meter naar boven mocht klimmen, maar helaas voor Herman mocht dat toch niet.
We rijden verder en vinden bij het kerkje in Fissy ook de cache. Het werd even een probleem om de cache terug te leggen doordat een man bleef staan kijken, even later kwam hij vragen of we de sleutel wilden om de kerk van binnen te bekijken. Vervolgens rijden we nog naar een laatste cache bij een monument en daarna rijden we definitief naar de snelweg. We moeten naar huis en het is nog 29 graden…
Bij Nancy gaan we om vijf uur een snelle hap eten en weer verder op weg naar Luxemburg om voordeliger te tanken en verder België door, rond 9 uur rijden we de Nederlandse grens over. Niet veel later, even voorbij Maastricht staan we in de file, om half een zijn we thuis.

Windmolen bij Bassigny   Open dag bij de windmolen   80 meter hoge schacht van onderaf gezien

Overzicht van de geocaches die we deze dagen gevonden hebben.

Nog wat foto's van flora en fauna.

Muurhagedis  Muurhagedis   Muurhagedis  Nog onbekende spin

Zilveren maan     Bont zandoogje    Oranjetip  Libelgaasvlieg of Libelloides coccajus

Koningspage    Parende Ooievaarsbekblauwtjes     Klik hier voor een grote foto     Klik hier voor een grote foto