Texel 2011

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Woensdag 1 juni

Vanmiddag zijn we allebei vrij en kunnen we al op weg naar Texel. Om 14.15 vertrekken we en om 16.00 uur komen we bij de boot die net vertrekt. Wij kunnen met de boot van half 5 mee. Aangekomen op camping Kogerstrand in De Koog blijkt het dit keer toch drukker dan verwacht. De plekjes waar we eerder hebben gestaan zijn allemaal bezet en alleen van de kleinere plekken zijn er nog wat vrij. Met de plattegrond erbij kiezen we er een uit waarvan we denken dat hij rustig gelegen is en niet te dicht aan het pad.
De plek valt mee en we zetten de tent op en brengen de auto naar de parkeerplaats.
Dan lopen we door naar Beach Inn paal 21 om een hapje te eten. Als we het terras oplopen zien we Corien, collega van Eugeni, en haar man Warner al aan een tafeltje zitten. We wisten van elkaar dat we hierheen zouden en praten even gezellig bij. Dan is het tijd om eten te bestellen en onder het eten genieten we van het uitzicht op zee. Heerlijk.
Na het eten besluiten we nog even het dorp door te lopen naar de cache die hier ligt en wandelen door het dorp terug naar de tent. Als we voor de tent nog lekker in de zon zitten komen er mensen langs die kijken en zeggen dat we het mooiste plekje van de camping hebben en inderdaad het is niet verkeerd. Zij hadden hier graag weer willen staan. We zitten met uitzicht over de camping en op zee buiten tot de zon ondergaat om 22.00 uur en we vinden het even later mooi geweest voor vandaag.

Uitzicht over camping en zee  Plek D40

Donderdag 2 juni

Picknickplek omg. Den Hoorn Vanmorgen laat opgestaan, Eugeni kon maar niet wakker worden. Van zeelucht slaap je goed blijkbaar. Heerlijk rustig ontbeten in de zon. We hebben op deze plek de hele dag zon tot hij rond 22 uur ondergaat en we de zon in de zee zien zakken.
We gaan vandaag op pad om wat geocaches op het eiland te doen. We komen op vaak mooie plekjes en ontmoeten onderweg ook nog geocachers uit Den Helder waar we gezellig een tijdje mee praten en die we in de loop van de dag nog een paar keer tegenkomen. Op een leuke picknickplek in de omgeving van Den Hoorn gaan we onze onderweg vers gekochte broodjes eten en daarna weer op pad.
Tegen half zes zijn we terug op camping en gaan we op weg naar paal 21 waar we vanavond weer gaan eten. Daarna lopen we naar de receptie om nog een nacht bij te boeken aangezien we een mailtje kregen dat Herman zijn nachtdienst zaterdag niet doorgaat en we dus tot zondag kunnen blijven. Dan lopen we langzaam terug naar de tent en gaan lekker in het avondzonnetje bij de tent zitten tot zonsondergang.

Kiekendief  Jac. P. Thijsse in het duingebied   Mooi natuurgebied   Mooi gebied met schotse hooglanders

Mooi gebied met schotse hooglanders  Beatle    Uitzicht vanaf De Hoge Berg  2 Kluten en een kokmeeuw

Vrijdag 3 juni

Deze ochtend was het Herman die moeite had om wakker te worden. We ontbijten lekker in de zon naast de tent en blijven de hele morgen lekker in het zonnetje zitten lezen.
Na de lunch pakken we de auto om nog wat caches in het noorden van Texel te doen. Een paar caches en een mooie wandeling in de buurt van Cocksdorp en een paar caches aan de oostkant van het eiland.
Voor één cache konden we met een zelf bedienbaar pontje over en de laatste cache was een wandeling naar de Schorren. We zijn hierheen gelopen langs Utopia, het nieuwe natuurgebied dat nog in ontwikkeling is, maar vast heel mooi gaat worden. Het is al aan de late kant als we teruggaan en we besluiten om maar een frietje te halen i.p.v. nog uit eten te gaan. We vinden met moeite nog een parkeerplaats voor de auto en lopen naar de tent om koffie te zetten. We lezen wat bij de tent en gaan op tijd slapen.

Cocksdorp   Leuk pontje  Leuk pontje    Pontje ophalen

Lepelaar  Kluut   Tureluur   Lepelaars

klik hier voor een grote foto    De Schorren  Jongen van de scholekster    Scholekster

Zaterdag 4 juni

Vanmorgen allebei vroeg wakker en redelijk op tijd eruit. We willen vandaag naar/door de Slufter wandelen, het is tegen half negen als we vertrekken. We lopen via de Muy naar de Slufter en het valt ons op dat de poeltjes allemaal droog staan. We zien ook veel minder vogels dan bij eerdere bezoeken. Het is overal nog heerlijk rustig en in de buurt van de Slufter gaan we een uurtje in de zon liggen.
Om half 12 lopen we langs het strand terug richting camping, maar gaan eerst naar de parkeerplaats, we hebben we dan bijna 12 km opzitten.
We gaan met de auto naar de supermarkt en zetten onderweg even de telefoon aan de lading. We doen een paar boodschappen en gaan dan terug naar de tent om brood te eten. De rest van de middag luieren we bij de tent en lezen wat.
Tegen de avond gaan we weer eten bij Beach Inn bij paal 21. Als we net eten besteld hebben merkt Herman dat onze telefoon niet in de rugzak zit. Na het eten via het strand naar paal 20 gelopen en naar de auto op de centrale parkeerplaats maar we zien hem niet liggen in de auto. Herman zet nogmaals de rugzak op de kop, ook niets, maar dan moet hij in de tent liggen. Tien minuten later zijn we bij de tent, maar geen telefoon te vinden. Herman is zo wakker om aan de oude telefoon te denken de we bij ons hebben en we bellen naar onze 'gewone' mobiele telefoon, niets… Dan nog een keer terug naar de auto en bellen...jaaa! We horen het bekende deuntje en hij blijkt tussen de voorstoelen gegleden te zijn. Blij dat we hem terug hebben lopen we terug naar de tent.
Het is een stuk kouder geworden door de harde en koude wind en na nog een half uurtje buiten gelezen te hebben kruipen we er vroeg in.

Duin bij De Slufter    De Slufter   Strand bij De Slufter

Strand bij De Slufter   'Ons plekje'   'Ons plekje'

Zondag 5 juni

We zijn op tijd op en staan om 7 uur bij het sanitairgebouw, maar onze passen werken niet meer. Bij de receptie hebben ze er niet aan gedacht dat, nadat wij een nacht bijgeboekt hadden, onze passen voor het sanitairgebouw en de douche verlengd moesten worden. Gelukkig kwam er vlak na ons een andere campinggast die naar het sanitairgebouw moest zodat wij mee naar binnen konden.
Na het ontbijt wil Herman de auto ophalen van de centrale parkeerplaats Maar ook de autopas werkt niet meer en we kunnen het terrein niet op en de parkeerplaats niet af. We moeten wachten tot om half negen de receptie open gaat en de passen opnieuw geactiveerd kunnen worden.
Om kwart voor negen komt Herman de camping oprijden en kunnen we de auto gaan inpakken Daarna opnieuw naar de receptie, nu om uit te checken. Dan kunnen we eindelijk op weg naar De Waal voor onze laatste geocache, een Multi van 12 km. We kijken of we in De Waal of Den Burg nog een fiets kunnen huren, maar alles lijkt gesloten, dus moeten we het maar lopend doen. We vertrekken tegen 10 uur in korte broek/bermuda en shirt maar met, voor de zekerheid, een jas mee tegen de koude wind. Een klein stukje hebben we even de jas aan, maar de laatste 4 km begint het steeds harder te regenen en zijn we blij dat we jassen i.p.v. vesten meegenomen hebben. Eenmaal terug bij de auto om 13.00 uur verruilen we de natte broeken snel voor een droge lange broek en rijden we naar de boot. Er staat al een lange file, maar met een beetje mazzel kunnen we toch met de boot van half drie mee. Bij Joure staan we weer in de file en om half zes zijn we weer thuis.