Frankrijk 2012

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Vrijdag 27 april

Gisteravond rond 22 uur de resterende spullen klaargezet en vanmorgen om 8.10 uur vertrokken richting België. We willen naar het noorden van Frankrijk en hebben besloten om dat via Orval (zuiden van België) te doen en vandaar richting Verdun in Frankrijk. In de buurt van Venlo missen we een afslag en daardoor komen we net over de Duitse grens. Bij het dorpje bij de eerste afslag doen we gelijk maar een cache. Dat is het voordeel van de hobby geocachen, dat is ook uitstekend te doen in de vakantie, of juíst dan. De cache blijkt bij een klein leuk kasteeltje te liggen.
 Uitzicht vanuit vogelhut     We tanken in Duitsland, dat scheelt hier 20 cent op een liter, en keren weer terug naar Nederlands grondgebied om vanaf daar onze weg naar het zuiden te vervolgen. Bij Maastricht hebben we een uur oponthoud door wegwerkzaamheden, we rijden daarna België binnen en gaan 10 km voor Luik de snelweg af bij de afslag naar Cheratte. We rijden door tot bovenop de heuvel waar toevallig ook een cache ligt bij een arboretum. We gaan hier lekker rustig op een bankje in de zon onze broodjes eten. Daarna rijden we de heuvel weer af en rijden Luik binnen. Door Luik is toch een stuk korter en nu daardoor ook sneller dan de nieuwe rondweg.
We rijden verder richting Luxemburg, doen daar twee caches en gooien er tank nog weer vol, voor 1,48 euro /l. Een van die caches daar ligt in een vogelhut op een mooi plekje, we genieten er een poosje van het uitzicht voordat we weer onze oorspronkelijke route richting Orval oppakken.
We weten nog geen camping in de buurt van Orval. Er zijn er wel enkele in de buurt bij Florenville. Bij de eerste camping die we tegenkomen zien we alleen maar vaste plekken, stacaravans. We gaan snel verder op zoek naar iets anders. We komen uiteindelijk terecht op camping de la Semois , net buiten Ste Cécile vlakbij Florenville ( N49 43.434 E 005 15.303). Een, naar ons idee, dure camping (27,- ), maar wel met erg grote plekken en het is er lekker rustig. Wat ons vooral opvalt is dat het overal zo nat in en dat het water in de rivieren zo hoog staat. Men blijkt hier de laatste weken erg veel regen te hebben gehad, horen we op de camping. Het waterpeil van de Semois is, in tegenstelling tot andere jaren wanneer het waterpeil juist te laag is, nu zo hoog dat men nu niet met de kano’s de rivier op mag en dat is niet gunstig met de meivakantie voor de boeg. We zetten de tent op en gaan eten. Na het eten lopen we eerst nog een rondje over de camping, kijken een poosje bij de rivier waar we een muskusrat aan de waterkant zien en rijden daarna nog naar een cache bij een erg mooi dorpje. Als we terug zijn op de camping begint het te regenen, we zitten nog even voor de tent, nog net droog onder het luifeltje.

Camping de la Semois     Muskusrat

Zaterdag 28 april

Waren we gisteren blij met een rustig plekje achteraan de camping, komen er om 22.30 uur als wij net slapen nog 2 campers bij. Nu is het grootste deel van de camping leeg, maar ze komen precies naast onze tent staan. Dieselmotor blijft nog een tijdje aan, elektrisch moet nog uitgerold worden en de schuifdeuren gaan nog een paar keer open en dicht en na het nodige gestommel in de camper is het dan weer rust. 60 plekken en slechts een stuk of 8 bezet en dan naast ons komen staan. Waarom zulke mensen niet gewoon ergens midden op het veld gaan staan i.p.v. pal naast een tent is ons een raadsel.
Na een nacht met veel regen is het vanochtend weer droog en komt de zon er weer door. We vertrekken om 7.45 uur van de camping en rijden eerst naar een cache hier in de buurt, die we na een korte wandeling vinden op een rustig plekje. We rijden door naar Orval voor een langere cache-wandeling, een mooie route, we zagen onderweg nog een hermelijntje, leuk. In het midden van het dorp Villers-devant-Orval, staat een openbare wasplaats: deze zeer oude constructie werd in 1847 weer opgetrokken; in een nis bevindt zich het beeld van de heilige patroon van de parochie en titularis van de kerk. In het dorp kopen we een broodje en om 12 uur zijn we terug bij de auto.

Onderweg tijdens een wandeling    Villers-devant-Orval       Openbare wasplaats in Villers-devant-Orval   De heilige patroon van de parochie     Hermelijn

We rijden door naar de abdij van Orval, maar het is er erg druk en we hebben de abdij in het verleden al eens bezocht, dus we laten het bij een bezoek aan de abdijwinkel voor een stuk oude Orvalkaas.
Dan rijden we Frankrijk in richting Verdun. In Montmedy halen we wat te eten voor vanavond. Onderweg doen we bij Ornes een cache bij een leuk kerkje. We rijden verder naar de cache tunnel de Tavannes, maar komen onderweg langs een oorlogsmonument waar we even gaan kijken. Uiteindelijk de wandeling naar de Tunnel nog gedaan en dan rijden we het laatste stukje naar Verdun om een camping te zoeken.
We hebben niet veel puf meer en het wordt dan ook de eerste beste camping die we tegenkomen, Camping des Breuils bij Verdun. Een grote camping met vakjes, maar wel schoon sanitair en voor slechts 14.40 euro. Het was onze bedoeling om na het eten nog de stad in te gaan, maar we blijven lekker bij de tent zitten lezen. Het was vandaag een mooie dag met zon en bewolking, maximale temperatuur was 24 graden.

Abdij van Orval       Camping des Breuils       Camping des Breuils

Zondag 29 april
  Venitiaans Carnaval
We zijn vandaag laat op. We blijven hier nog een nachtje op de camping om Verdun en omgeving te bekijken, dus de tent hoeft niet ingepakt te worden. We betalen voor nóg een nacht en gaan Verdun in, we wandelen er en kijken er wat rond. Gelukkig zijn we hier vroeg want er worden allerlei voorbereidingen getroffen voor een festiviteit. We zien mensen verkleed voor het Venitiaans Carnaval dat hier gisteren en vandaag schijnt te zijn. Tegen 11 uur verlaten we de stad.
We rijden naar Les Grottes de la Falouze waar we een wandeling gaan maken, een leuke wandeling, heen met een koude wind en een lichte regenbui, terug warm in de zon.

Les Grottes de la Falouze      Les Grottes de la Falouze     Les Grottes de la Falouze     Les Grottes de la Falouze

Bij terugkomst bij de auto eerst brood gegeten. Daarna naar een andere cache die bleek te liggen bij een oorlogsmonument voor in de Balkanoorlog gesneuvelde soldaten. Dan gaan willen we weer een wandeling doen en we komen uit bij Froide terre. Een restant van een legerplaats uit de eerste wereldoorlog., altijd interessant om te zien. Met de zaklantaarn de bunkers in om er binnen te kijken. We wandelen en kijken hier een tijdje rond, het is een indrukwekkende omgeving met al die bomkraters, die nu vol water staan en vol zitten met o.a. kikkers en watersalamanders. De omgeving van Verdun wordt gekenmerkt door de vele militaire begraafplaatsen en oorlogsmonumenten.

Froide terre     Froide terre    Froide terre       Kleine watersalamander

Groene kikker      Kleine watersalamander     Kleine watersalamander      Kleine watersalamander

Aan het eind van de middag keren we terug naar Verdun en brengen we nog een bezoek aan Citadelle Souteraine, waar men een reconstructie gemaakt heeft van wat er zich hier in de eerste wereldoorlog heeft afgespeeld. Wel wat toeristisch, maar mooi gedaan. We gaan daarna terug naar de tent, maken eten en zitten lekker voor de tent te lezen. Camping Les Breuils N 49 09.152 E 005 21.961

Verdun       Verdun

Maandag 30 april

Pelousses Calcaires       Zonsopkomst   Vanmorgen om 7.45 uur vertrokken bij een temperatuur van slechts 7 graden, het is vannacht waarschijnlijk net boven het vriespunt geweest. We rijden richting Neufchateau. Onderweg bij Génicourt-sur-meusse maken we een wandeling Naar Pelousses Calcaires en zien daar een oehoe over ons heen vliegen in de ‘groeve’.
In Commercy doen we onze boodschappen. We vervolgen de weg naar het zuiden en bij La Chapelle de Massey vinden we een cache en blijkt het een mooi rustig plekje te zijn om ons verse brood te eten. We rijden verder en bij Pagny-la-Blanche Côte parkeren we de auto om 2 caches te doen en een wandeling te maken naar de top van de heuvel.

Pagny-la-Blanche Côte     Pagny-la-Blanche Côte     Pagny-la-Blanche Côte       Pagny-la-Blanche Côte

We rijden door via Neufchateau naar Chatel-sur-Moselle 20 km boven Epinal. Een paar km buiten Chatel-sur-Moselle vinden we een rustige plek op Camping La Tuilerie, een fraai gelegen camping waar we een veld voor ons alleen hebben. De 2 caravans die er staan, staan op een ander veldje. Heerlijk rustig en we betalen hiervoor slechts 10 euro.
Na het eten bekijken we nog het plaatsje en daar ook de restanten van de gelijknamige kasteelruïne, Fortresse Chalet-sur-Moselle. 'We maken daarna nog een wandelingetje naar een grafmonument net buiten het plaatsje en zien een ree op 20 meter afstand en er rent weer een vos over ons pad. Het wordt schemerig, tijd om terug te keren naar de tent voor water en een wijntje.
Camping N 48 19.540 E 006 25.530

Camping La Tuilerie    Camping La Tuilerie    Reebok       Reebok

Dinsdag 1 mei

De rust en de vogels op de camping bevallen ons zo goed dat we nog een nachtje blijven staan. Vanmorgen laat op, lekker vanuit onze slaapzak naar buiten liggen kijken en vogels luisteren. Na het ontbijt eerst een tijdje lekker in de zon gezeten bij de tent. Om een uur of 10 vertrekken we en we maken een wandeling naar een uitzichtpunt bij Tête des Cuveaux ten z.o. van Epinal. Een leuke wandeling met mooie uitzichten en de daar gelegen cache ook gevonden. Terug op de parkeerplaats gaan we eerst eten op de grote stenen/rotsen met mooi uitzicht.
We rijden de weg en vervolgens het bospad verder af en gaan dan richting Tendon voor de watervallen van Tendon, leuke plekjes. We rijden verder naar het noorden naar Autrey voor een cache bij L'Abbeye dÁutrey en een bezoek aan de Abdij met erg mooi tuin. Dan rijden we terug naar de camping in Chalet-sur-Moselle, het was een mooie dag met een temperatuur van 20-21 graden en regelmatig zon. We hebben vandaag weer veel verschillende dieren gezien o.a. een ringslang, een adder, bosmuizen, veel vogels en eekhoorns (die zijn er ook genoeg op de camping).

Uitzicht vanaf Tête des Cuveaux    Watervallen van Tendon        Watervallen van Tendon

L'Abbeye d'Autrey   Ringslang     L'Abbeye d'Autrey

Camping La Tuilerie      Avondrood op camping La Tuilerie

Woensdag 2 mei

Na een nacht met onweer en hevige hoosbuien wordt het tegen 7 uur weer droog. We kunnen weer lekker buiten ontbijten, het lijkt zelfs even of de zon er door zal komen, maar de bewolking overheerst. Om 8.15 uur rijden van de camping weg, de tent laten we nóg een nachtje staan. Het gebeurt zelden dat we zoveel nachten achtereen op dezelfde camping staan, maar deze camping bevalt ons goed, rustig, schoon en niet duur. Het is slechts 12 graden en toch voelt het heel zacht aan, net niet warm genoeg om in een shirt buiten te zitten, maar met een vest erover lijkt het wel lekker weer en het is windstil.
We willen vandaag wat caches gaan doen en wandelen, maar het weer zit ons vandaag toch tegen. Het trekt steeds verder dicht en hoewel het vaak lichter lijkt te worden blijft het toch nat. We besluiten om naar Epinal te gaan. We ontdekken daar o.a. een grote Décathlon en een grote supermarkt, we doen er onze boodschappen en eten er. Als we weer buiten komen is het weer aardig opgeknapt en rijden we naar Col de la Copette om in die omgeving nog wat te gaan wandelen o.a. naar La Roche de Thoné. 's Avonds terug op de camping waait het een beetje en is de temperatuur al gezakt tot12 graden, dat wordt vroeg de tent in vanavond.

Uitzicht vanaf La Roche de Thoné       Uitzicht vanaf La Roche de Thoné     Sacrifice à Mont-Repos    Sacrifice à Mont-Repos

Donderdag 3 mei

Vanmorgen opgestaan bij 5 graden en weer een prachtig zonnetje. Tegen half 9 vertrekken we van de camping en is het al opgewarmd tot 10 graden. We rijden richting St. Die-en-Voges en vinden boven op de Col du Jacques een cache waar een grote pad naast de cache zat. Verder naar St. Die-en Voges en daar wat gewinkeld. Daarna rijden we naar het noorden en bij Climont vinden we een rustig plekje om te eten en om een even lekker in de zon te zitten.
Daarna rijden we via Schimek door naar Nideck. Daar maken we een wandeling naar de Nideck waterval en de ruïne van Nideck , dat wil zeggen eerst een wandeling omhoog van 2,5 km waarvan bij het laatste deel voor Eugeni de stappen wel erg groot waren. Het was een mooie wandeling naar een mooie waterval waarbij we omgeven waren door lenteviolier en de geur ervan. De het laatste stuk bracht ons bij de ruïne wat een leuk en erg rustig plekje was.
Eenmaal terug bij de auto is het al 6 uur en we moeten nog een camping zoeken en die zijn er hier niet zoveel als je wel zou verwachten. We komen uit op een camping met vaste plekken een paar kilometer buiten Still. Een ‘camping’ die niet echt op tenten ingericht is maar voor een nacht nemen we dat voor lief. We zijn moe, willen de tent opzetten en eten maken, we betalen hier slechts 9 euro. Het zou eerst 18 euro zijn, maar omdat we niet met een camper zijn maar met een tent mocht het voor 9 euro, prima toch.
Camping Mon Repos bij Still N 48 33. 528 E 007 23.261 Het was vandaag weer een mooie zonnig dag met een temperatuur van ongeveer 22 graden.

Pad    Doorkijkje    Wandeling naar Nideck waterval      Nideck waterval     Nideck waterval

Onderweg naar de ruïne van Nideck    Ruïne van Nideck        De cache gevonden    Camping Mon Repos

Vrijdag 4 mei

Na een rustige nacht op deze camping zijn we om 7.30 uur weer vertrokken en het is weer prachtig weer. We rijden via Heidelberg naar Schirmeck en onderweg hebben we de tank weer volgegooid a 1,56 per liter! Via Schirmeck gaan we naar de Col du Donnon om daar wat caches te doen en te wandelen. onderweg op een rustig plekje gegeten en lekker in de zon gezeten.
De cache in Saint Quirin gevonden samen met Zwitsers team Pinacles. Verder via Lutzellbourg, leuk maar toeristisch plaatsje aan kanaal met sluisjes. We hebben vandaag onderweg slechts 3 camping of bordjes van campings gezien, waarvan er 1 nog gesloten was.
Wij komen vandaag uit op Aire Naturelle Camping Hinsbourg (N 48 54.627 E 007 17.239) , een keurige en schone camping (11,10) waar we alleen met een Engelse camper staan. Na het eten maken we nog een leuke wandeling langs een meertje bij Donnenbach. Het was vandaag een prachtige dag met max. van 23 graden.

Saint Quirin      Benedenkerk in Saint Quirin    Bovenkerk in Saint Quirin        Bossen bij Saint Quirin

Grotte St. Leon    Donnenbach     Aire Naturelle Camping Hinsbourg      Aire Naturelle Camping Hinsbourg

Zaterdag 5 mei

Na een nacht met veel regen en wind is het vanmorgen droog maar kil ondanks dat het 12 graden is. We ruimen de boel op en gaan bij de barbecueplek zitten eten en internetten. We zitten daar lekker beschut en dat maakt het veel aangenamer. Tegen negen uur rijden we weg, net nadat de wagen van de bakker langs is geweest en we vast lekker vers brood hebben gekocht.
Als we onderweg zijn naar een cache begint het tijdens het wandelen te miezeren en als we terug zijn bij de auto gaat het nog harder. We gaan een 'E.leclerc' in om nog een boodschap te doen en als we buiten komen is het alweer zo goed als droog. We rijden verder naar net noorden en gaan bij Hoste op een parkeerplaats eten.
We rijden verder via St. Avold en vlakbij Boulay-Moselle vinden we een cache bij de restanten van een erg grote bunker. De bunker moet ministens 6 verdiepingen hebben gehad, voor zover wij het kunnen zien, erg indrukwekkend om te zien. We rijden door naar Malling, 13 km boven Thionville, en zetten daar de tent op op gemeentecamping 'Base de Plein Air' voor 15 euro N 49 25.568 E 006 18.007.
We gaan hier vanavond naar een Frans geocache-event toe, 2eme Event de Forteresse, en dit is de dichtstbij zijnde camping. De camping ligt op zich wel leuk, het is een eenvoudige 2 sterren camping met voor deze prijs een matig sanitair, vergeleken met andere campings die we gehad hebben.
We hebben vanavond eerst een barbecue tijdens het event en daarna zouden we een nachtcache gaan doen. We waren wel benieuwd hoe dat allemaal zou gaan worden, er hebben zich, afgezien van Fransen, o.a. ook Duitsers, Luxemburgers, Engelsen en nóg een Nederlanders stel aangemeld . Als wij aankomen gaan de andere Nederlanders net weg We hebben er rondgekeken en we hebben een rondleiding gehad door de ‘Abri du Bichel-Sud’ de bunker bij het eventterrein. Speciaal voor de eventbezoekers waren er mensen die een rondleiding verzorgden door de bunker, heel bijzonder zo’n privérondleiding (wij waren met zijn drieën). Als we weer buiten/boven komen staan er enkele doedelzakspelers te blazen. We nemen nog een kop koffie en besluiten dan terug te gaan naar de camping. We hebben op de heenweg nog geprobeerd een cache te vinden, maar het is hier zo modderig dat we ervan afzien om de nachtcache te lopen i.v.m. al teveel belaste knieën. Terug op de camping zitten we nog een tijdje voor de tent , werken we het reisdagboek bij en luisteren we naar de kikkers. Een meter of 20 voor ons in het water zitten de kikkers luid te kwaken, een bijzonder geluid. Het is windstil geworden en dat is te merken in de temperatuur.

Bunker bij Boulay-Moselle     Bunker bij Boulay-Moselle   Trap in bunker bij Boulay-Moselle     Thionville

Chateau des ducs de Lorainne in Sierck-les-Baines    Abri du Bichel-Sud, de bunker bij het eventterrein       Eventterrein      Gemeentecamping 'Base de Plein Air'

Gemeentecamping 'Base de Plein Air'

Zondag 6 mei
   Romeinse grafheuvel  Mahlknopf
Toen wij gisteravond om 23.15 uur naar bed gingen was het nog droog, maar het heeft verder de hele nacht geregend. Gelukkig is het vanmorgen weer droog en schijnt de zon weer bij een temperatuur van 10 graden. We werden vanmorgen wakker van het 'fluiten' van twee parende egeltjes naast onze tent. Om 7.45 uur rijden we van de camping weg. Het was echt een twee sterren camping, geen warm water bij de afwas en wastafels, geen verlichting in toiletten en douches.
We rijden via de Duitse grens naar Luxemburg en in plaats van de vaste route via België rijden we dit keer verder door Luxemburg naar het noorden. Voordat we Luxemburg uitrijden tanken we nog voor 1,41 per liter, dat scheelt toch mooi weer Was het vanmorgen mooi weer, onderweg wordt het steeds bewolkter en begint het zo nu en dan te regenen. Als we thuis komen is het droog en schijnt de zon.