Zweden / Finland/ Noorwegen 2012 (Barentszee)

Week 1                 Week 2                 Week 3                 Week 4                 Home / andere reizen

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat

Donderdag 19 juli

Herman had nog tot vanmorgen bereikbaarheidsdienst en Eugeni had de middag vrij genomen zodat we vanmiddag om 14.00 uur al konden vertrekken. De geijkte weg, Meppen, Bremen richting Hamburg. Bij Hamburg zitten we een tijdje in een langzaam rijdende file, maar al met al viel het reuze mee ondanks dat we hier net in de spits door kwamen. We willen nog doorrijden tot Putgarden en daar een camping zoeken. We vinden een plekje op de rustige camping Am Deich (incl. douche 25 euro) op nog geen 10 minuten van de veerboot. Een langgerekte camping met aan de ene kant een bosrand en aan de andere kant een dijkje met daarachter een strookje strand en de zee. Het is gelegen in een natuurreservaat, een rustige nette camping met vriendelijke mensen.
We zetten in de regen snel de tent op en we zijn blij dat we een nieuwe tent (weer een Koningsstern) gekocht hebben. Onze oude tent begon wel erg door te slaan, zelfs al zo nu en dan te lekken en daar hebben we op vakantie naar Scandinavië geen zin in. Dit type tent is erg geliefd als bijzettent en is tweedehands moeilijk aan te komen, zeker voor een redelijke prijs. We hebben daarom gekozen voor een nieuwe en hoeven deze vakantie dus niet bang te zijn dat onze slaapzakken nat worden. Na nog even een stukje langs zee te hebben gewandeld, gaan we wat drinken in Gastätte Am Deich. Tegen 10 uur gaan we terug naar de tent en is het mooi geweest voor vandaag.

Vrijdag 20 juli

Farobrug     We hebben lang geslapen en bij het opstaan is het droog. Als we echter terugkomen van de douche regent het alweer. We ontbijten vlug en pakken de tent in en rijden de camping af. We parkeren nog even op de parkeerplaats om hier een geocache te doen die bij een sluisje op het strand blijkt te liggen. Na deze ochtendwandeling gaan we op weg naar de boot. Daar aangekomen kunnen we direct doorrijden en gaan we aan boord van de overtocht van 9.15 hr. Puttgarden – Rodby.
Om 10 uur rijden we de boot af en zijn we aangekomen in Denemarken, we rijden door tot de parkeerplaats bij de Farobrug waar we een boterham eten.
Vervolgens rijden we door naar Helsingör voor de boot naar Helsingborg in Zweden. Ook hier kunnen we bijna direct doorrijden de boot op en na een overtocht van ongeveer 15 min. komen we om half 2 aan in Helsingborg.
We nemen De E4 naar het noorden via Markaryd ,Ljungby, Taberg (hier een cache gedaan aan het meer) en Jongköping maar rijden niet door naar Tiveden Nat. Park zoals de bedoeling was, We vinden een leuke plek op de Camp Fjället tussen Hjo en Tidaholmen (11,00) bij de allervriendelijkste Hanspeter Arnold uit Zwitserland (N 58 12.497 E 014 02.692). Het is niet echt een camping, ze verhuren er kleine huisjes en hebben enkel plekken voor tenten en/of een camper. Hanspeter vertelt ons waar in de buurt vaak elanden te zien zijn, dus daar gaan we vanavond kijken. De opbrengt van onze ‘elandtocht’ was: de wereld aan hazen, 3 reeën, 2 kraanvogels én toch nog één eland.

Camp Fjället      Avondrood...      Omgeving Camp Fjället

Zaterdag 21 juli

Bocksjö Kapel   Vanmorgen lang geslapen, lekker rustig ontbeten in een waterig zonnetje en na nog even met Hans-Peter gesproken te hebben over de elanden en het weer (het schijnt vannacht erg hard geregend te hebben) zijn we om 9 uur vertrokken. We gaan eerst naar het dorpje Föjered, waar we gisteravond in de schemering niet veel van gezien hebben.
We rijden via Hoj naar Karlsborg aan het Vättern. In Karlsborg doen we boodschappen, we kijken er bij de sluizen en zoeken een leuk plekje om onze broodjes te eten. Het is hier erg druk met toeristen, wit voert de boventoon in het aantal boten en (grote) campers. Daarna richting Tiveden National Park. Bij Bocksjö Kapel zoeken en vinden we een geocache en nemen we een kijkje bij het kapelletje.
 Jonge kievit      Dan rijden we verder en maken in Tiveden N.P. een leuke wandeling naar een geocache.
Daarna rijden we verder naar Tivedstorp, het lijkt een klein openluchtmuseum. We kijken hier wat rond en vinden hier 2 geocaches. We vervolgen onze weg via Askersund, waar een event blijkt te zijn van oldtimers, waarvan we er onderweg al veel van tegengekomen zijn (voornamelijk oude Amerikaanse auto’s). Voorbij Askersund proberen we nog een geocache te doen in een grot, maar het pad ernaar toe is al zo lastig dat we besluiten om niet verder te gaan aangezien het al na zessen is en we ook nog een camping moeten zoeken.
We komen terecht op Annaboda Camping ten westen van Örebro. Een erg grote camping, wel heel rustig, maar met allemaal caravans. Na het eten lopen we nog even naar het meer en vinden nog 4 geocaches die hier vlakbij liggen. Even na tienen zijn we terug bij de tent en nemen we nog een glaasje, wijn voor Herman en water voor Eugeni.
Annaboda Camping N 59 20.329 E 014 56.286 (130 SEK excl. douche 14,50 euro)

Tiveden N.P     Tiveden N.P      Tiveden N.P      Annaboda Camping

Zondag 22 juli

Waterrad Lombergshjulet   We hebben vanmorgen eerst nog lekker een poosje in de zon gezeten waardoor we pas om half negen van de camping afreden. Het is dan wel een supergrote camping vol met caravans en ondanks dat het weekend is, is het gelukkig een erg rustige camping zowel ’s avonds als ’s morgens. We doen hier en onderweg nog wat geocaches en rijden noordwaarts richting Börlange. Bij Klenshyttan (tusssen Kopparberg en Ludvika) doen we een cache bij het grote waterrad 'Lombergshjulet' en ontmoeten hier 2 andere geocacheteams.
We stoppen iets verder voor de lunch en een geocache bij de oude hoogovenruïne van Klenshyttan. Het grappige is dat we jaren geleden de ruïne van deze oven al bekeken hebben, toen de restauratiewerkzaamheden nog in volle gang waren. Nu is alles in volle glorie te bekijken. Sinds de 17de eeuw was hier een ijzersmelterij. De lokale boeren waren de eigenaren. In 1882 werd een nieuwe hoogoven gebouwd. De hoogoven is tot 1920 in productie geweest.
De hoogoven en de kiln (oven) waar de erts werd geroast (gedroogd) staan er nog.

Oude hoogoven van Klenshyttan    De tapgaten van de hoogoven   Oude hoogoven van Klenshyttan

We rijden verder via Börlange, Mora, Orsa, richting Sveg. We geocachen hier en daar wat met korte wandelingetjes. We eindigen vandaag op camping Tandsjöborg (11,50 euro excl. douche) net buiten de gelijknamige plaats. Een eenvoudige passantencamping aan een meertje, langs de E45. We zetten de tent op en gaan eten maken. Na het eten gaan we nog een geocache doen die op 200 meter van ons af ligt, maar wel aan de overkant van het water.
Aan de overkant blijkt de Inlandsbanan te lopen en er komen daar per dag 2 treinen over waarvan wij er één hebben gezien, die van 18.45 uur. De andere komt ’s morgens om half 12 langs. We vinden een weg om het water heen en naar het spoor en komen zo bij het stationnetje uit. Heel grappig zo’n opstapje met bord met tijden en tussenstations. Er stond zelfs een bord bij dat je om moet draaien als je wilt dat de trein daar stopt zodat je in kunt stappen. Inlandsbanan is een oude treinverbinding, de spoorlijn Gällivare - Kristinehamn van 1296 km lang die door het binnenland van noord- en midden Zweden loopt, vandaar de naam Inlandsbanan. De dag begon vandaag met een strakblauwe lucht, gaandeweg de dag werd het bewolkter, maar de temperatuur was lekker zo´n 18-19 gr.

Klein en eenzaam perron      Zo rijdt de trein door...      ...en zo zal hij stoppen     Camping Tandsjöborg

Maandag 23 juli

We zijn weer op tijd wakker en het is dan nog droog. Als we net ontbeten hebben voelen we druppels, dus snel onze nog droge tent ingepakt en voordat het echt begint te regenen zitten wij al in de auto. We vertrekken zo mooi op tijd, om half acht rijden we de camping af. We vervolgen onze weg richting het noorden, via Sveg, Östersund, Rond half negen wordt het weer droger, maar dan zijn wij al een mooi eind opgeschoten. Onderweg doen we een paar geocaches, onder andere bij de blacksmith in Höverhogdal.
We rijden niet de E45 tot aan Östersund maar slaan bij Svenstavik af en gaan via de 321 via Frösö naar Östersund. Bij Hoverberg zoeken we aan het meer een cache, maar vinden die niet. We zien onderweg weer opvallend veel kraanvogels. Ook zien we de eerste sneeuw in de verte.
Voor Järsta gaan we bij Håkanstaleden met de boot over naar Norderön om via Frösö naar Östersund te gaan. Dit is wel een omweg, maar we vonden het leuk, deze weg hadden we nog niet eerder gehad. Vijf minuten nadat we aangekomen zijn kunnen we al op de boot en in 10 minuten zijn we over, gratis! Die gratis overtochten waren we in Finland wel gewend, maar we hadden dat hier in Zweden niet verwacht. We vinden hier een geocache en rijden het kleine eilandje over om aan de andere kant als eerste weer in de rij te staan voor de boot. De boot is net vertrokken, daarom reden de anderen als razende roelanden van de boot weg. Zij wisten natuurlijk dat de boot zo zou vertrekken, maar goed, wij hebben vakantie en dus de tijd. Ook deze boot brengt ons in een minuut of 10 naar de overkant en we rijden via Försön naar Östersund. In Östersund doen we boodschappen en dan weer verder naar het noorden, richting Stromsund.
Bij Hallviken vinden we een geocache bij een verlaten vliegveldje een groot open veld midden in de bossen. We rijden Stromsund voorbij en rijden door tot Vilhelmina waar we een plekje aan het water vinden op camping Kolgården. We komen om 18.20 aan op camping, waar Herman, als we de tent hebben staan, meteen de campingkeuken induikt om eten te maken, terwijl Eugeni het weblog bijwerkt. Een prima verdeling en om 18.55 uur zitten we aan tafel te eten!

Höverhogdal       Hoverberg    Boot naar Norderön     Net te laat voor deze boot

Uitzicht op Östersund         Langparkeerder bij vliegveld  Camping Kolgården     Uitzicht vanaf camping Kolgården

Dinsdag 24 juli

Vanmorgen wakker geworden met het zonnetje op de tent en met uitzicht op het meer, prachtig! We zijn weer vroeg en na lekker in het zonnetje ontbeten te hebben, vertrekken we tegen 8 uur van de camping. We gaan eerst wat van de nieuwe geocaches doen die hier het afgelopen jaar bijgekomen zijn. Daarna doen we boodschappen, snuffelen wat rond in leuke winkeltjes en gaan al vroeg eten. Het is nu nog mooi weer, we zijn op een leuk plekje aan het meer en er komt een donkere lucht aan. We hebben net op tijd ons eten op en zitten weer in de auto als de bui losbarst
We rijden verder richting Arvidsjaur en een km of 25 voor Arvidsjaur maken we een korte wandeling naar een vogelhut/uitkijktoren waar ook een geocache ligt. Het is een mooi plekje met mooi uitzicht, maar we worden hier, ondanks onze voorzorgsmaatregelen, lek geprikt door de vele muggen. We hebben het snel gezien, we zagen slechts 2 kraanvogels, en gaan terug naar de auto en rijden verder. Iets verder zien we de eerste rendieren van dit jaar. Voorbij Arvidsjaur volgen we de weg naar Jokkmokk en bij Moskosel gaan we even het dorp in om een cache te zoeken.
We komen uit bij een het station van de Inlandsbanan en er is een grappig klein spoorwegmuseum. We rijden naar de camping hier in Moskosel, maar die is aardig vol en er is alleen nog een plekje pal langs de weg. Daar hebben we geen zin in, dus we rijden verder. Dan maar door naar Jokkmokk of iets anders onderweg, maar onderweg voorbij Kabdalis zien we een campingbordje 'Kronogard Vildmark 10 km'.
We wagen het erop en slaan af de gravelroad in, zoals zoveel wegen hier zijn. Onderweg vragen we ons steeds meer af waar we uit zullen komen en zien wel een plekje aan een meertje waar we, als de camping echt niets is of niet (meer) bestaat, eventueel wel de tent op kunnen zetten. We hobbelen verder en komen uiteindelijk toch uit bij 'Kronogard Vildmark', een groot terrein met caravans en huisjes aan een meertje. Qua opzet lijkt het meer een wintersportcamping en zijn de meeste caravans en huisjes niet bewoond. We vinden een plekje waar we de tent op kunnen zetten en gaan in de keuken, mug-vrij, eten maken. Ondertussen de gratis te gebruiken wasmachine gevuld en met ons eten terug naar de tent om het daar op te eten. We betalen voor dit alles nog geen 6 euro, dat hebben we wel eens anders meegemaakt. Om 22 uur gaan we slapen, de zon schijnt nog. Camping Kronogard Vildmark N 66 13.627 E 019 46.378

Uitzicht op Sorsele    Kerk van Sorsele    Inlandsbanan bij Moskosel    Inlandsbanan bij Moskosel

Inlandsbanan bij Moskosel        Bewaarplaats voor voedsel    Uitzicht vanaf Kronogard Vildmark       Camping Kronogard Vildmark

Woensdag 25 juli

Vanmorgen weer wakker geworden met een strakblauwe lucht, na wel een koude nacht. Hoewel het maar 12 graden is voelt het in de zon 20+, heerlijk. Om half 8 vertrekken we, om eerst de 10 km terug te rijden, richting Jokkmokk de weg nog helemaal voor ons alleen. Wat een rust, heerlijk. Om 8.45 uur passeren we de poolcirkel en vinden hier de geocache. Aangekomen in Jokkmokk doen we eerst de dagelijkse boodschappen en gaan dan op zoek naar een geocache bij een uitzichtpunt. We wandelen naar het uitzichtpunt en vinden er een cache onder de (buiten)dansvloer van een café dat alleen ’s avonds van 18-23 uur open is.
We rijden verder richting Gallivare en kijken even bij de waterkrachtcentrale waar we langs komen en vinden er de geocache. Een paar km verder komen we op een mooie parkeerplaats aan het water, 'Laponia', maar er staat hier zoveel wind dat we ons brood hier maar niet eten. We rijden door naar Projus en gaan bij de waterkrachtcentrale ons brood eten en een geocache doen. De centrale zelf bezoeken we niet omdat we dat zo’n 15 jaar geleden al gedaan hebben in een privé rondleiding.
We rijden verder naar Gällivare en gaan daar naar de informatie en bezoeken gelijk ook het Gällivaremuseum én het muggenmuseum. Bij Gällivari is de grootste ijzermijn van Europa en die willen we wel bezoeken. Zo’n bezoek begint ’s morgens om half 10, duurt ongeveer 3 uur en brengt ons 1050 meter onder de grond. Bij de informatie hebben we dus eerst kaartjes gekocht voor morgenochtend zodat we er zeker van zijn dat we er heen kunnen. Daarna nog even extra broodjes gekocht (de broodjes van vanmorgen smaakten zo lekker dat we ze allemaal opgegeten hebben) en als laatste een plekje gezocht op de enige camping hier, camping Gällivare N 67 07.637 E 020 40.651 (160 SEK ongeveer 18 euro incl. douche).

Uitzicht op Jokkmokk   Eekhoorn bij de tent       Eekhoorn bij de tent     Camping Gällivare

Na het eten gaan we naar Dumdret, daar ligt op 850 meter hoogte een geocache, waar we naar toe willen wandelen. Het is er erg mooi, maar er staat ook een erg koude wind. We rijden terug naar Gällivare en bekijken daar nog een klein kerkje en FJällnäs slott, een van oorsprong houten kasteel uit 1888, dat nu tot een resort behoort. Nog even gekeken waar we morgen bij het station de auto kunnen parkeren en dan terug naar de tent.