Zweden en Åland eilanden (Finland) 2013

Week 1                 Week 2                 Week 3                 Week 4                 Home / andere reizen

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat

Woensdag 14 augustus

Kerk in Nørre Alslev     Vanmorgen om 7.45 uur vertrokken en om half 10 gaan we een geocache ''Wassermühlenwächter' zoeken bij Steinrieder aan de weg naar Cloppenburg. Onderweg proberen we nog een multi te doen, maar die vinden we niet en we rijden door tot een km of 30 voor Hamburg en eten daar rond 12 uur ons brood. Het is de hele morgen droog en zonnig geweest, maar als wij willen eten begint het te regenen, dan maar in de auto eten en de koffie drinken. Onderweg wat kleine files bij Bremen en Hamburg, het is vooral erg druk op de weg met vrachtverkeer.
Onderweg nog een cache gedaan om de benen te strekken en om 15 uur zijn we op Fehrman voor de boot van Puttgarden naar Rødby in Denemarken. We hebben dit keer pech, de boot is net weg en we moeten wachten tot 15.45. Aan boord hebben we wat gegeten, dat hoeven we dan straks niet meer te doen. Als we rond 16.45 uur aankomen rijden we richting een camping waar we al eerder zijn geweest. Onderweg in Nørre Alslev de cache gedaan bij de mooie rode kerk en op zoek naar een pinautomaat voor wat Deense kronen voor de heen- en terugweg. We komen hier bij een drive-in pinautomaat, dit hadden wij nog niet eerder gezien.
Dan rijden we door naar Fakse voor de camping, maar komen onderweg langs een klein campinkje waar maar 2 tenten staan op een groot veld. De auto gekeerd en we blijven hier op deze rustige camping.(Dkr. 140 incl. douche) . Het moet hier ook niet veel drukker worden aangezien er maar 1 gezamelijk te gebruiken toilet met douche is. Evalds teltcamping, Tappernøje.
We zetten de tent op en gaan nog even kijken bij een paar caches die hier vlakbij liggen, we vinden er drie en laten de rest voor een andere keer. Bij Herregården Nysø vinden we de multicache niet, maar het was is leuk om hier even rond te kijken. Het is mooi geweest, terug naar de tent voor weer wat rust bij de tent en om 21.15 uur naar bed. Deze vakantie wordt toch wat anders dan andere vakanties, zowel gevoelsmatig als praktisch gezien, we moeten met wat meer zaken rekening houden en zeker meer rust nemen. Maar we zijn blij dat we in ieder geval weer samen van deze vakantie kunnen genieten.

Evalds teltcamping      Herregården Nysø

Donderdag 15 augustus

Zoals gewoonlijk zijn we weer op tijd wakker en hebben we heerlijk in de zon kunnen ontbijten, dit verhaaltje getikt en koffie gedronken. Om 8.20 uur vertrekken we van de camping en willen we de wandeling naar de cache ‘Oldtidsvejen’ gaan doen, maar net op dat moment begint het flink te regenen uit die ene grijze wolk die hier boven ons hang. We zijn blij dat we net in de zon de tent nog ingepakt hebben, we wachten in de auto even de bui af en als het bijna droog is gaat Herman op pad naar de cache en wacht ik even in de auto. Daarna op weg naar Helsingør om daar de boot te nemen naar Helsingborg in Zweden.
Tien minuten na aankomst kunnen we aan boord en een kwartiertje later rijden we om 13.00 Zweden binnen. We rijden eerst maar richting Hässelholm om uit de drukte te zijn en kijken dan waar we precies langs willen. We willen in de omgeving van Växjö weer eens rondkijken en gaan via Hässelholm naar Torne, zo’n 30km ten zuidoosten van Växjö. We gaan naar Torne Camping & Fiskecamp en vinden op deze redelijk rustige camping een plekje voor de tent.
Net als voorgaande jaren lijkt onze tent weer een geliefde uitvalbasis voor uitvliegende vliegende mieren. Ze zitten ook alleen maar op de tent, niet op de auito en tegen de tijd dat het donker wordt zijn ze weer verdwenen. Na het eten, lopen we nog even naar het dorpje en doen er 2 caches, een bij de brug met mooi uitzicht over het meer en een bij het voormalig station Torne. Bij de tent drinken we nog een kop koffie en rond 21.30 kruipen we de tent in.

Overtocht Helsingør-Helsingborg     Torne Camping & Fiskecamp      Vliegende mieren op de tent    Uitzicht vanaf de brug in Torne

Vrijdag 16 augustus

Lang geslapen, rustig gedoucht en ontbeten en om 9 uur rijden we van de camping om wat in de omgeving rond te kijken en wat caches te doen. We blijven hier nog een nachtje, dus de tent blijft staan. Als we wegrijden komt de zon er een beetje door. Het wordt vandaag een overwegend bewolkte dag met zo’n 19 graden voelt het wel heel zacht aan.
We rijden als eerste naar Huseby Bruk om daar een multi te doen bij de mooie watermolen. We vinden alle antwoorden maar de cache lijkt verdwenen te zijn, jammer. We vinden er nog enkele andere caches en bezoeken er eerst het elektriciteitsmuseum, erg leuk en nostalgisch. Vervolgens bezoeken we de voormalige houtzagerij en het natuurmuseum, erg mooi tentoongesteld. Huseby Bruk vonden we de moeite van bezoeken waard, mooie omgeving en erg rustig op de vroege morgen.

Watermolen   Houtzagerij   Groene kikker

Daarna vinden we nog de multi bij ‘The Charcoal ovens’, een bijzondere plek waarbij we de cache vinden in de voormalige dynamietkelder. Herman maakt hier een foto van een mooi gekleurde rups.

Rups van de wilgenhoutvlinder    The Charcoal ovens     De dynamietkelder

We waren eigenlijk op weg naar Växjö om o.a. boodschappen te doen, maar stoppen onderweg op een mooi plekje bij natuurreservaat Osaby in de buurt van Tofta om brood te eten en gaan daarna weer verder met vinden van bijzondere en mooie caches hier in de buurt. We komen o.a. uit bij een betonnen boot in het bos, hoe die daar gekomen is, is ons een raadsel.
Tegen vier uur rijden we terug naar de camping in Torne om te eten en verder uit te rusten. Op de camping laat onze Deense buurman trots zien wat hij zojuist geschoten heeft, hij heeft een reebok in de achterbak van de auto liggen. ’s Avonds zitten we bij de tent en gaan weer vroeg naar bed.

Lunchplekje   Boot in bos     Kleine vos

Zaterdag 17 augustus

Sommarevent Flybo    We lagen er gisteren om half tien al in, dus vanmorgen weer op tijd wakker. Na een warme nacht met veel regen, is het vanmorgen even droog tijdens ons ontbijt. Als we om 8 uur wegrijden van de camping begint het net weer te spetteren. We krijgen via de mail antwoord op een vraag over een cache die we gisteren niet konden vinden en we gaan nu een tweede poging doen om hem te vinden. Bij Huseby bruk vinden we de cache nu snel en daarna door naar Växjö voor wat boodschappen. Dan wordt het tijd om door te rijden naar het eventterrein van het Sommarevent Flybo om er op tijd voor de opening te zijn. Als we er zijn is het bijna droog en even later, tijdens de wandeling, breekt de zon weer door. We ontmoeten er de eigenaar van de cache die we vanmorgen nog gedaan hebben en de organisatie van het event komt naar ons toe om uit te leggen wat de bedoeling is van dit event, eigenlijk niet veel anders dan bij ons. Het was een groep van ongeveer 50 personen en er kwamen 30 nieuwe caches online binnen een straal van 10km. Sarah van Team Oss stelt voor om samen de caches te doen zodat zij ons kan helpen met de Zweedse teksten. Als snel sluit ook Viktor (Vikapp) zich bij ons aan en niet veel later lopen er nog 3 teams mee. Het is een erg leuke en gezellige groep waarmee we door het Zweedse bos trekken. Na 11 caches gedaan te hebben geven wij aan terug te gaan naar het eventterrein en nemen we afscheid van deze nieuwe geocachevrienden. Als we weer in de buurt zijn en we hebben een slaapplek nodig, dan zijn we van harte uitgenodigd. Het is jammer nu te moeten stoppen, maar onder de omstandigheden is het verstandiger om nu rust te nemen. We gaan terug naar het eventterrein en bedanken de organisatie en groeten de groep die hier nu aan het grillen is op deze mooie locatie aan het meer.

Opening van het event     Mooie eventlocatie   Bbq tijdens event       Zwam

Wij pakken de auto en zetten koers naar het eiland Ölland. Onderweg komen we door Lessebo en daar hadden we wel de papierfabriek willen bezoeken, maar helaas is deze op zaterdag dicht. Op Ölland rijden we naar de zuidpunt en vinden daar, een km of 5 voor Ottenby, een rustige plek op een minicamping in Vintlingen net voor Grönhögen, 120 SEK incl. douche. Er is hier maar weer 1 douche met wc, maar de 2 andere campinggasten verblijven in een grote camper. ’s Morgens eerst regen maar inde loop van de ochtend wordt het, hoewel het er niet op leek, toch weer droog en de rest van de dag is het zonnig en broeierig warm.

Molen op Ölland    Camping Vintlingen

Lange Jan  Zondag 18 augustus

Vroeg wakker tijdens het ontbijt komt de zon erdoor. Lekker nog een tijd zitten lezen bij de tent. Dan gaan we toch weer op stap, dit keer naar het, 5km verderop gelegen, vogelreservaat op het zuidelijkste puntje van het eiland, waar ook de vuurtoren 'Lange Jan' staat. We wandelen er rond, bekijken het museumpje en we zien de nodige vogelaars, die geen van allen iets meer bijzonders lijken te zien met hun vogelkijkers op dit moment dan wij met het blote oog zien. Op een andere plek bij het reservaat maken we nog een wandeling naar 2 caches en als we terug zijn bij de auto voelt het alweer als lunchtijd. Tijdens de korte wandeling hadden we ons al tegoed gedaan aan de frambozen die langs het pad groeiden. Bij de parkeerplaats staan mooie picknicksets en er is hier verder niemand, dus een heerlijk rustig plekje om te eten.

Lange Jan     Damherten aan zee     Lunch

Daarna rijden we verder over de zuidpunt van het eiland, kijken hier en daar even, vinden een paar caches en bekijken Eketorp fort, een ijzertijd ringfort.
Daarna vervolgen we onze rondrit, onderweg bekijken we nog een grafheuvel, halen we nog even wat te eten voor vanavond en keren uiteindelijk terug naar onze minicamping in Ventlinge. Eten en afwassen en daarna willen we nog even naar de zee lopen. Doordat we eerst even op internet wat gingen bijwerken kwam er van het lopen niets meer omdat het de rest van de avond regende. Het werd dus lezen...