Frankrijk voorjaar 2015

De foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Zaterdag 9 mei

In de loop van de ochtend hebben we de boel ingepakt in de auto en kunnen we vertrekken.
Voorbij Maastricht zijn we even van de snelweg af gegaan om ergens rustig brood te eten. Het is al in de loop van de middag als we Luxemburg binnenrijden. Eerst maar even tanken en daarna in het dorpje Useldange waar we het kasteel van Useldange bekeken hebben, de
gelijknamige geocachewandeling gedaan maar helaas de cache niet kunnen vinden.
Dan verder om een camping te zoeken. De eerste twee campings vinden we niets en de derde die we zoeken blijkt gesloten te zijn. Het wordt uiteindelijk camping Krounebierg bij Mersch. Een grote maar wel rustige camping en achteraan is een vrij open stuk waar nog veel plekken vrij zijn. Daar hebben wij een mooi rustig plekje gevonden en als morgenochtend dan de zon weer schijnt...
Morgen gaan we Frankrijk in. We betaalden hier € 17,50 incl. douche.

Kasteel van Useldange    Camping Krounebierg

Zondag 10 mei

Vanmorgen gewone tijd weer op en heerlijk in de zon kunnen ontbijten. Als we weer ingepakt wegrijden gaan we eerst de multi doen die hier vlakbij ligt. Deze ligt op slechts zo’n 250 meter van de tent, maar we hadden gisteravond geen zin meer om die nog te doen. Het blijkt een mooie wandeling te zijn, die wij nog iets langer gemaakt hebben doordat we een afslag gemist hadden. We dachten boven op de heuvel te moeten uitkomen, dat bleek niet juist maar wel erg mooi! We hebben dus geen spijt van deze vergissing. De cache bleek in een soort kloof te liggen, erg mooi daar. Weer zo’n plekje waar we zonder geocachen niet geweest zouden zijn.

Daarna verder richting het zuiden, onderwijl andere caches proberen te vinden, maar niet allemaal even succesvol. Onderweg vers brood gekocht en die lekker op een bankje, in het zonnetje, opgegeten. Wat genieten is dit zo.
Daarna, met tussenstops, via de gewone/kleinere wegen (we vermijden de snelwegen) doorgereden naar camping La Tuileries bij Châlet-sur-Moselle (iets boven Epinan). Een mooie camping waar, in deze tijd, niet heel veel mensen staan. Er staan een aantal voornamelijk nederlandse caravans en of campers, een tentje van een duitse motorrijder en wij. De motorrijder en wij staan allebei alleen op een redelijk groot veld.
Het is een heerlijk rustig plekje, we kijken uit op een grote vijver in het midden omringd door bomen en rechts van ons tussen de bomen door kijken we het veld in en links van ons hetzelfde. Achter ons is een bos.
Na het eten gaan we nog een avondwandeling maken, aan de andere kant van het dorp, die wat langer uitpakt dan verwacht. We vinden er 6 geocaches, 5 traditionals en 1 bonus en hebben dan terug bij de auto 7 km op de teller staan. We zien onderweg een hazelworm, Eugeni stapte er gelukkig net óverheen en Herman merkte hem natuurlijk op. Ook zien we onderweg een ree die waarschijnlijk haar jong vlakbij achtergelaten had en die ging luid briesend het bos in, we hoorden haar stampen. Heel bijzonder om dit te horen in het verder stille bos. We zijn maar snel doorgelopen om haar haar rust te gunnen. Het is inmiddels bijna half negen en we gaan terug naar de tent, drinken nog wat en tegen half tien is het mooi geweest voor vandaag. We betalen hier met de tent € 11,- incl. warm water en douche.
GPS: N 48 °19.499 E 006 °25.546

Hazelworm     Bloesem    Camping La Tuileries      Camping La Tuileries

Maandag 11 mei

We hebben lang geslapen en als we tegen half negen aan het ontbijt zitten horen we een claxon. Het blijkt de plaatselijke bakker te zijn die ook de camping aandoet. Wij hadden alleen nog wat brood uit Nederland over en ik ga snel naar de wagen om vers brood te kopen. Het oude brood wordt snel verruild voor het lekkere verse brood. Smullen maar..
We kijken wat er aan caches in de buurt ligt om vandaag te kunnen doen en gaan, voor ons doen, heel laat op pad. We beginnen met twee multi’s in een dorpje in de buurt. We vinden deze geen van beide, misschien doordat we iets in het frans niet goed begrijpen. Daarna gaan we eerst naar een supermarkt om een paar boodschappen te doen. Een grote Carrefour waar we natuurlijk weer veel te lang binnen zijn. Dan gaan we een mooi plekje zoeken om in alle rust van ons brood te kunnen genieten. We doen dit in een bos in de buurt en vinden er na het eten ook een cache. Maar wat ook opvalt is dat hier wel erg veel mannen alleen komen en gaan. We gaan hier maar niet verder rondwandelen, we zoeken wel een ander plekje… We rijden naar het plaatje Uxegney om daar het gelijknamige fort te bekijken, maar bij aankomst blijkt deze gesloten te zijn. Fort Uxegney was een van de onderdelen van de verdedigingsgordel die werd aangelegd na 1870 van Belfort tot Épinal en van Toul tot Verdun. Het is een van de zeldzame vestingen langs deze linie die niet werden beschadigd tijdens de twee wereldoorlogen. We wandelen hier wat rond, vinden de cache en hebben onze lange broeken omgewisseld voor kortere broeken want het is goed warm vandaag, zo’n 27 graden, phff… Hier vandaan rijden we naar Goldbey om daar een multi te lopen langs het kanaal, maar ook deze gaat niet goed. We vinden, denken we, wel het juiste antwoord, maar we komen niet goed uit en we wandelen dus maar wat verder langs de sluisjes en keren dan terug naar de auto en terug naar de camping. Terwijl Herman met plezier eten maakt kruip ik even de tent in om een uiltje te knappen. Een heerlijke taakverdeling. Na het eten tijd om dit verslag bij te werken en uit te zoeken waar we morgen heen zullen gaan en Herman probeert zijn vandaag gekochte wijn uit.

Dinsdag 12 mei

Lagen we gisteravond net in bed, toen we een lawaai waarvan het even duurde eer we door hadden waar het vandaan kwam. Het bleek een straaljager te zijn die heel laag overvloog, zó laag dat we door het tentdoek heen de knipperende verlichting van de straaljager konden zien. Hij kwam zo twee keer zo laag over en daarna hoorden we hem alleen nog in de verte, het was wel een vreemde gewaarwording. Vanmorgen wederom heerlijk weer en weer lekker in de zon ontbeten. Het warmt al snel op, dus we verruilen de lange broek maar weer voor de korte broek en gaan op pad. Vanmorgen wederom heerlijk weer en weer lekker in de zon ontbeten. Het warmt al snel op, dus we verruilen de lange broek maar weer voor de korte broek en gaan op pad. We rijden eerst oostwaarts richting St. Dié om in de buurt van Taintrux een wandeling te maken naar de top van een heuvel. We wilden daar de cache La Pierre de la Roche vinden bij een reusachtige rots. Nou, het was meer een klauterpartij dan een wandeling, in ieder geval het laatste stuk. Zoals gewoonlijk in dit soort situaties is Herman in zijn element en loopt Eugeni met trillende benen en een draaiende maag door haar hoogtevrees. We hebben de top gehaald en we zijn weer heelhuids terug gekomen, maar de cache hebben we niet kunnen vinden. We lijken er patent op te hebben deze dagen. We kopen in een dorpje bij een bakker en brood en gaan naar een mooi plekje in het bos om het op te eten. We zitten er lekker in de schaduw, want het was vandaag 28 graden. Daarna in de buurt van Épinal nog een boodschap gedaan en via de westkant van de moezel terug naar het noorden. We kijken eerst nog bij Croix de Virine, op een heuvel bij het dorpje Circourt en vinden daar 2 caches. We wandelen er wat en genieten van de mooie omgeving. Het heuvelige landschap met velden vol bloeiende bloemen, een prachtig gezicht. Dan zien we in de verte al wat donderwolken en aangezien er voor vanavond onweer verwacht wordt gaan we maar terug naar de camping om te eten. Mocht het dan wel gaan regenen dan hebben we dat maar vast gedaan. Tegen half acht begint het wel flink te waaien, maar vooralsnog blijft het droog en met een beetje geluk waait het langs ons heen. Want flink waaien doet het al wel.

Woensdag 13 mei

Het is weer heerlijk weer en de verwachtte onweersbuien zijn gelukkig langs ons heen getrokken. Na weer een heerlijk ontbijt, mét eitje, ruimen we de boel op en pakken de tent weer in. We willen nog een paar dagen naar Luxemburg om nog wat caches te doen en lekker te wandelen. Vanmorgen beginnen we in het plaatsje Charmes zo’n 15 km ten noorden van de camping met een multi, maar ook nu zijn we weer goed in het zoeken, maar niet in het vinden van de cache. We zoeken een supermarkt voor de dagelijkse boodschappen en gaan dan richting het noorden. Onderweg kijken we nog bij een sluisje waar net een scheepje geschut wordt, dat blijft een leuk gezicht. Een stukje verder zien we een mooie picknickplek aan een meertje én het is inmiddels 12 uur. Bij Bayon willen we de cache doen bij Le château de Bayon, een ooit imposant, maar nu redelijk vervallen château aan de Moezel. Helaas vinden we ook deze multi niet, maar we komen Fransen tegen die ons zeggen dat we het pad verder door moeten lopen naar de Moezel omdat het er erg mooi is. En ze hebben gelijk gehad, het was een mooi natuurpad en we kwamen uit bij een kiezelstrandje aan de Moezel waar een familie met kleine kinderen aan het genieten was van het zomers weer. We wandelen terug naar de auto en rijden verder om bij Roville-devant-Bayon een multi te doen die we voor de verandering eens wél vinden. Dan wordt het tijd om door te rijden als we niet te laat op een camping in Luxemburg willen aankomen. We rijden eerst naar Consdorf naar camping Pinede, maar na een paar dagen bijna helemaal alleen gestaan te hebben, midden tussen de velden, met redelijk vrij uitzicht naar alle kanten, benauwt het ons een beetje op deze camping met weliswaar mooie, maar met heggen afgebakende, plekken. We besluiten toch nog even verder te kijken bij camping Du Rivage in Wallendorf waar we ooit eerder zijn geweest. Er blijkt nu een ander eigenaar op te zitten (Nederlands). We zien heel veel vrije plekken aan de rivier maar die blijken allemaal gereserveerd te zijn voor het Hemelvaartweekend (waar we al bang voor waren) en we krijgen wat aanwijzingen van plekken waar we wel uit kunnen kiezen. We vinden nog een plek (2e rang) bij het water en het lijkt wel een redelijke keus. Overdag is de camping wel rumoerig (dan zijn wij toch weg), mede door omgevingsgeluiden van het dorp en de weg, maar ´s avonds in het er wel rustig. De rivier is hier de grens tussen Duitsland en Luxemburg. We maken eten en gaan daarna nog even rondwandelen. Als we terugkomen zien we aan de overkant van de rivier een waterrat zwemmen met nestmateriaal, altijd een bijzonder gezicht. Tegen 10 uur houden we het voor gezien en kruipen de tent in.

Donderdag 14 mei

We staan in een dalletje dus vanmorgen nog geen zon op de tent, maar tegen half negen zitten we dan toch in de zon. We hebben wat uitgezocht waar we heen willen om te wandelen en gaan toch maar op stap. We rijden via Reisdorf (hier lijkt ook wel een mooie rustige camping te zijn) naar Beaufort. We doen onderweg nog wat caches (vinden wel de tradi, maar wéér niet de multi) en komen aan bij Chateau de Beaufort. Een mooie kasteelruïne waar het deze morgen al behoorlijk druk is. Er blijkt een muziekfestijn te zijn vandaag en niet veel later horen we het orkest ‘inspelen’. Als we even later aan onze wandeling beginnen is dat onder begeleiding van de muziek van het orkest en dat klinkt helemaal niet slecht. Het is een erg mooie wandeling waarbij we nog een uitstapje maken naar een andere cache, de secret place, maar dat is een geheim gebleven voor ons. We pakken onze wandeling weer op en ook die multi ging vandaag niet zonder slag of stoot. We komen op een gegeven moment een Duitse familie tegen die vraagt of wij ook aan het geocachen zijn en welke wij doen. Zij hebben ‘onze’ cache al eerder gedaan en geven ons nog een tip. Uiteindelijk hebben we alles gevonden en komen we moe maar tevreden met 10,5 km op de teller terug bij de auto. Het is er inmiddels nog veel drukker geworden en we gaan een rustig plekje zoeken om een boterham te eten. Daarna rijden we door richting Echternach om te tanken en boodschappen te doen, dat laatste ging niet omdat alle winkels vandaag gesloten zijn. We zoeken nog een paar caches, waaronder een bij de secret bunker, een geheime schuilplaats uit de oorlog. Toch weer een bijzonder plekje. Daarna terug richting camping met de bedoeling om soep met brood te eten als we onderweg nog een pizzeria tegenkomen, vanavond dus geen soep met brood… Heerlijk gegeten en dan terug naar de camping voor een kop koffie en om dit verslag bij te werken. Vanaf ongeveer half tien vliegen de vleermuizen weer over ons heen.

Vrijdag 15 mei

Net toen we naar bed gingen gisteravond begon het te spetteren en het heeft zo’n beetje de hele nacht geregend. Vanmorgen spetterde het zo nu en dan nog een beetje. Gelukkig is het niet echt koud zodat we gewoon onder het luifeltje kunnen ontbijten. We besluiten naar de cache Diamonds (een lost place) te gaan, dat is tenminste wat binnen. Maar daar aangekomen is het nog wel even zoeken hoe we er binnen komen. Eenmaal binnen vond ik het toch niet prettig om daar rond te lopen i.v.m. onze eigen veiligheid. Dit is een cache die je beter met een groep kunt doen en dan niet met mensen met hoogtevrees zoals ik… We hebben er wat rondgekeken en zijn toen weer naar de auto terug gegaan. Vervolgens eerst maar eens boodschappen gedaan en daarna een plekje gezocht om rustig te kunnen eten. En tja, je bent geocacher of je bent het niet, maar laten we nu precies op onze picknickplek een cache vinden. Soms kun je de cache niet vinden en een andere keer struikel je er bijna over. Het is ook hier dat ik me verstap en mijn knie daardoor weer even wat meer problemen geeft. Een wandeling wordt het nu echt niet meer vanmiddag. Jammer want het weer is helemaal opgeknapt en de zon schijnt. We rijden door de Gorge du Loupe richting Bollendorf om daarna langs de Duitse kant van de rivier terug te rijden naar de camping in Wallendorf. Onderweg zagen we nog een vos de weg oversteken. Op de camping eten gemaakt en lekker rustig gezeten met een boek.

Zaterdag 16 mei

Het is vanmorgen wat heiig en slechts 6 graden, maar de zon komt er al snel door. We ontbijten en pakken de tent in. We vertrekken om 8.15 uur en het is maar goed dat we gisteren al de camping betaald hebben, want nu is de receptie nog gesloten. We betaalden hier € 22, – per nacht incl. Warm water en douche, maar voor het restafval moet je hier eigenlijk een dure, grote, vuilniszak kopen van € 4,50. Maar een klein pendaalemmerzakje mochten we ook wel zo inleveren voor € 1,-. Een vreemde regeling vonden we dit, waarom niet gewoon per nacht is meer berekenen en dan incl. restafval. Maar goed, de camping was wel keurig schoon. We vertrekken richting Belgische grens en stoppen hier en daar nog voor een cache, om te tanken, brood te halen én om te lunchen natuurlijk. We zien onderweg weer een vos oversteken. Daarna richting snelweg en Nederland…