Canada 2000

Reisverslag van 23 juli t/m 20 augustus 2000

De meeste foto's zijn aanklikbaar voor een groter formaat.

Zondag 23 juli
Op zondagmorgen 23 juli zijn we met de eerste trein naar Schiphol vertrokken. Om 8.45 uur konden we al inchecken, we hebben plaatsen bij het raam! Vervolgens hebben we rondgekeken op Schiphol tot we om 11 uur konden 'boarden'. Ons vliegtuig van de luchtvaartmaatschappij Canada 3000 had een half uur vertraging en uiteindelijk mochten we om kwart voor één aan boord. We kwamen om 21.30 uur Ned. tijd aan in Calgary. We moesten hier echter in het vliegtuig blijven omdat wij 45 minuten later door zouden vliegen naar Vancouver. Om 23.30 uur Ned. tijd komen we aan in Vancouver, snel door de douana en een half uur later in de shuttlebus naar ons hotel Quality-Inn Airport.
We brengen onze spullen naar onze kamer en wandelen dan nog even naar een supermarkt in de buurt.
We nuttigen daar wat in de snackbar en kopen er vast kaartjes voor de jarigen thuis. Daarna gaan we terug naar ons hotel, nemen een bad en kruipen om 20.00 uur Canadase tijd (05.00 uur Ned. tijd) doodmoe in bed.

Maandag 24 juli
Klik hier voor een grote foto. Om 5 uur Canadese tijd zijn we allemaal al weer wakker. Na weer een bad of douche gaan we naar beneden om te ontbijten. We bellen naar Cruise Canada, waar we onze camper type C22 gehuurd hebben, en horen dat we om 14.00 uur opgehaald worden bij het hotel.
Vlakbij ons hotel is een bushalte en we nemen de bus downtown. We wandelen hier rond en komen uiteindelijk terecht in Chinatown met veel drugsgebruikers en zwervers en besluiten de bus terug te nemen naar het hotel. We zijn net op tijd terug voor onze shuttle waarmee we naar het camperbedrijf gebracht worden. We krijgen hier uitvoerige instructies, handelen de papierwinkel af en kunnen op weg. Deze camper is toch wel heel wat anders dan de camper die we gewend zijn, de Kip Niwatori op een Mitsibutshi L300.
Eerst gaan we op zoek naar een een supermarkt, we hebben een behoorlijke boodschappenlijst. Ons plan was om Vancouver Island aan het eind van de vakantie te bezoeken, maar de weersverwachting doet ons besluiten dit als eerste te doen en zo rijden we dan naar Tsawassen Ferries. We kunnen nog net mee op de boot van 21.00 uur,
en komen om 22.30 uur aan op Vancouver Island.
Na een zoektocht naar een camping komen we uiteindelijk aan op R.V. Fort Victoria Park om vervolgens toch al weer behoorlijk moe in bed te kruipen. We hebben vandaag prachtig weer gehad.

Dinsdag 25 juli
We zijn weer vroeg wakker, we hebben onze tassen verder uitgepakt en ontbeten. Daarna Victoria ingereden, rondgewandeld, Chinatown in, rondgekeken bij de haven en het bijzondere Empress Hotel bekeken.
Aan het eind v.d. middag boodschappen gedaan en terug naar de camping.

Woensdag 26 juli
We rijden via Nanaimo naar Cathedral Grove (weg 4) in het MacMillan Provincial Park en door naar Tofino. De hele middag regent het en alle campings zijn hier vol. De eerste camping met een vrije plek vanaf Tofino vonden we helemaal niets en zou ook nog 60 Canadese dollar moeten kosten. Dus nog 10 km verder gereden naar een mooiere camping, voor 20 dollar staan we op Long Beach Campground. Het houdt maar niet op met regenen.

Donderdag 27 juli
Het regent nog nog steeds, het regenwoud doet hier, helaas voor ons, zijn naam wel eer aan. We wandelen hier wat onder andere langs de zee, maar het regent zo hard en alles lijkt zo grijs dat we besluiten toch maar verder te gaan. Via Ucelet rijden we terug richting Port Albini en daar voorbij op 'Cameron Lake' picnic ground hebben we gegeten,
het is hier eindelijk weer droog. Via de coastroad aan de oostkant van het eiland rijden we verder tot aan Sayward. We staan hier op camping Fisherboy Parks.

Vrijdag 28 juli
's Morgens eerst naar de haven gereden, maar de boot waarmee we op walvissafari willen vaart vandaag niet uit, dat is jammer want het is windstil en heerlijk weer. We rijden op de terugweg langs Kelsey's café, een bijzonder gebouw met buiten een soort museum van oude auto's. Verder wat gewandeld en rondgereden en vroeg terug naar de camping en daar lekker geluierd.

Klik hier voor een grote foto.                   Klik hier voor een grote foto.                   Klik hier voor een grote foto.
                                                        Link and Pin Logging museumhouse te Sayward

Zaterdag 29 juli
Om 8.30 zijn we aanwezig Robson Bight Charters voor de walvissafari.
We vertrekken om 9 uur en varen de Johnstone Strait op uitkijkend naar orka's.
We hebben ruimte genoeg op de boot, we zijn slechts met 8 personen inclusief
Klik hier voor een grote foto. onze gids/kapitein.
We zien onderweg verschillende orka's, waaronder de B groep. Orka's zijn herkenbaar aan hun vin, die schijnen allemaal verschillend te zijn. Een beetje zoals een vinger-
afdruk bij de mens. Zodoende kon onze gids zien dat dit orka's uit de zogenaamde
B-groep zijn. Het is fantastisch gezicht als ze vlak voor onze boot langs zwemmen.
Onze gids hangt een microfoon in het water zodat we de orka's ook kunnen horen.
In verhouding met potvissen zijn orka's een stuk kleiner. Het is een geweldig gezicht,
maar we vinden het toch iets minder indrukwekkend dan de potvissen die we bij de
Lofoten hebben gezien. Het voordeel hier is dat de boot veel kleiner is en er
hier minder mensen aanwezig zijn.

Klik hier voor een grote foto.          Klik hier voor een grote foto.          Klik hier voor een grote foto.          Klik hier voor een grote foto.

Klik hier voor een grote foto. Om 13.00 uur zijn we terug in het haventje en rijden we door naar Departure Bay bij Nanaimo. Om 16.30 checken we in voor de ferry en om 17.00 uur varen we uit waarna we om 18.30 uur aankomen in Horseshoe Bay. Onderweg hebben we mooi uitzicht op de bekende bergen bij vancouver. We rijden de stad uit en kunnen vervolgens geen camping vinden. Eindelijk bij een camping aangekomen, blijkt deze erg luidruchtig en gaan er net camperaars boos weg. We rijden nog verder door naar Pathfinder Motel en RV park in Agassiz, het is hier heerlijk rustig. Het is inmiddels erg laat en we vinden het welletjes voor vandaag.

Zondag 30 juli
Via Hope, weg nr. 1, naar Hell's Gate Canyon. We maken het tochtje met de Hells Gate Airtram en wandelen er wat. Onderweg even gegeten en daarna doorgereden naar Jade Springs Campsite. Het was vandaag weer erg warm en we zijn blij met de airco in de camper.

Maandag 31 juli
Vlak voor Spences Bridges zien we een nest van een visarend.
We rijden verder via weg 8 naar Merrit, weg 5A naar Kamloops en via weg 1 naar Camping RV River Park bij Sushwap lake vlak voor Sorrento.

Dinsdag 1 augustus
Weg 1 verder gereden en in Craigellachie stoppen we bij het Last Spike monument.
We rijden verder richting Revelstone Park, hier hebben we gewandeld bij het Giant's Cedars Boardwalk en daarna bij Hemlock Grove Boardwalk bij Beaver River gegeten. We zijn doorgereden naar Yoho National Park n overnachten op campground Hoodoo Creek op 1200 meter hoogte. Op deze campground geldt een waarschuwing voor beren en een deel van de campground is ook afgezet, er zou daar regelmatig een beer met jong rondscharrelen.

Woensdag 2 augustus Klik hier voor een grote foto.
Omdat de koelkast niet meer werkt zijn we teruggereden naar Golden op zoek naar een bedrijf die het probleem kan verhelpen. We vinden een bedrijf Waar men zegt ons om 5 uur te kunnen helpen, niet eerder. De tussenliggende tijd brengen we in de buurt door en op een vogeluitkijkpost. Op een parkeerplaats stoppen we om zo'n mooie glimmende vrachtwagen (Peterbilt) te bewonderen. We maken een praatje met de chauffeur die uit Toronto komt,
maar geboren is in Hellevoetsluis! Nederlands spreekt hij niet meer en hij kan zich ook niet veel van Nederland herinneren. Mark kruipt nog even in de cabine van een heuse Peterbilt.

We gaan vast eten en zijn om half 5 terug in de stad bij het bedrijf. De bewuste zaak is gesloten, we zijn bedonderd! Weer gebeld met Cruise Canada en zij geven nog de mogelijkheid om het in Galgary te laten repareren. We zijn nu al een dag kwijt en we moeten dan ons reisplan veranderen, maar zonder koelkast is met deze temperaturen ook lastig. We rijden door naar Lake Louise, de campground is vol en we vinden een plek op de overflow campground.
's Avonds bij Bob en Jean Hunt uit New Hampshire in de camper zitten kijken naar hun foto's. Zij zijn zo gezegd met pensioen en zijn al bijna een jaar onderweg door Amerika en Canada,
zijn in het noorden van Alaska geweest en hebben prachtige foto's gemaakt. Zij hebben hun camper aangepast voor het lange verblijf en hebben een vaste opstelling gemaakt voor de computer, om op die manier o.a. contact te kunnen houden met hun kinderen.
Wij weten het zeker, wij willen ook ooit nog eens naar Alaska. Wat een prachtige natuur!

Mark voor de Peterbilt                                Zomaar een campertje

Donderdag 3 augustus
Naar Banff gereden, maar ook hier kan de koelkast niet gerepareerd worden. We bellen Cruise Canada dat we toch naar Galgary komen. Daar aangekomen worden we direct geholpen en omdat ze het niet ze snel kunnen vinden wordt er een groot onderdeel vervangen zodat wij weer verder kunnen. Om 14.00 uur weer op pad en de 'fridge' weer gevuld bij de eerste Safeway en verder gereden richting Drumheller. Onderweg nog gestopt om te kijken bij Horseshoe Canyon. Wij zien voor het eerst een echte canyon en vinden het erg indrukwekkend.
In Drumheller staan we op Dinosaur Trailer Park.

Banff                                                      Cruise Canada in Galgary                           Horseshoe Canyon

Vrijdag 4 augustus
Klik hier voor een grote foto. Na het ontbijt rijden we door naar de campground in het Dinosaur Provincial Park. De Canadezen hebben een lang weekend en het is overal drukker en veel campings zijn al vol, maar we hebben een mooie plek voor 2 nachten. Op je blote voeten lopen is in dit gebied niet verstandig, gezien het aantal cactussen die er groeit.

Klik hier voor een grote foto.          Klik hier voor een grote foto.

We bezoeken het Royal Tyrell Museum Field Station en we hebben gewandeld bij Coulee Vieuwpoint Trail,
Badlands Trail, Trail of the Fossil Hunters en de Cottonwood Flats Trail en keren daarna terug naar de camping.
Het zijn mooie wandelingen door een heel bijzonder landschap, dat men badlands noemt. Het is al dagen zeer warm, zeg maar heet, maar na de onweersbui van vannacht bleef het een tijdje buiig. Gelukkig was het 's middags weer mooi weer, eigenlijk weer te heet. 's Avonds kregen we weer te maken met onweer, maar we hebben nog wel de 'show' van de parkwachters over de badlands kunnen afzien.

Zaterdag 5 augustus
We rijden vandaag terug naar Drumheller om het Royal Tyrrell Museum te bezoeken. Onderweg nemen we eerst nog een kijkje bij een suspension bridge alvorens we doorrijden naar het museum. Het Royal Tyrrell Museum is een heel mooi en indrukwekkend museum. Na het museumbezoek rijden we door naar de Hoodoo's bij East Coulee, waarna we via weg 570E en weg 36 weer terug rijden naar het Dinosaur Pronvincial Park en onze camping.

Klik hier voor een grote foto. Zondag 6 augustus
We rijden verder via Medicine Hat tot Maple Creek. Het landschap valt ons hier wat tegen en we besluiten niet verder naar het oosten te rijden. De schijnbaar eindeloze graanvelden hier in de provincie Saskatchewan houden we voor gezien en we gaan via weg 41 naar het Cypress Hills Interprovincial Park.
We vinden nog een plekje in het park op Firerock camping en we brengen de rest van de middag door aan het meer.

Maandag 7 augustus
We rijden via Medicine Hat naar Fort Macleod.
Hier bezoeken we het Head-Smashed-In-Buffalo-Jump Interpretive Center. Hier is een museum over de oorspronkelijke bewoners van dit gebied en hun jachtgebruik. Het is ook toegevoegd aan de Unesco Werelderfgoed lijst.
Hierna rijden verder naar Waterton Riverside Campground bij Waterton.

Klik hier voor een grote foto. Dinsdag 8 augsutus
's Morgens eerst naar Waterton en in het park gewandeld in Red Canyon. Daarna doorgereden naar de grens met Montana (USA), maar we worden teruggestuurd om we geen Amerikaanse Dollars hebbn om de visa te betalen. Teruggereden en bij een Indaanse giftshop geld gewisseld en weer naar de grensovergang gereden. Nu konden de formaliteiten wel in orde gemaakt worden en kunnen we de grens over voor ons eerste bezoek aan Amerika. We rijden nu door het Blackfeet Indian Reservation, nemen een kijkje in een Tipi en bekijken de Canadese Rocky Mountains vanaf de Amerikaanse kant.

Canadese Rocky Mountains                         Amerikaanse Schoolbus

Klik hier voor een grote foto.                    Klik hier voor een grote foto.                    Klik hier voor een grote foto.

We rijden verder naar het Glacier National Park. Tot onze grote terleurstelling mogen
we het park niet in met de camper omdat we net iets te lang zijn.
We waren helaas niet op de hoogte van deze restrictie en waren op dat moment ook niet op de hoogte van andere mogelijkheden om het park te bezoeken. Dus rijden we onderlangs het park via East- en West Glacier verder en via weg 93 naar campground Dicky Lake aan het meer bij Trego. Deze campground was eigenlijk al vol maar de mensen die de laatste plek hadden gekregen wilden deze wel met ons delen. Deze vriendelijke mensen waren de heer en mevrouw Brinkerhof (ouders kwamen uit Nederland) uit Utah.
We hebben hier eerst een duik in het meer genomen.

Woensdag 9 augustus
Op weg naar Canada eerst het plaatsje Eureka bezocht en inkopen gedaan. We vervolgen weg 93 naar de grens. Na de nodige formaliteiten gaan we de grens over en via Cranbrook rijden we naar Fort Steele.
We vinden een plek op het Fort Steele Resort & RV Park en brengen een bezoek aan het er bijna tegenover liggende Fort Steele Hertitage Town.

Klik hier voor een grote foto.          Klik hier voor een grote foto.
  Eureka                                                     Fort Steele Heritage Town

Donderdag 10 augustus
We rijden vandaag naar het informatiecentrum van het bekende Radium Hot Springs. Veel campings zijn hier al vol, dus we rijden een stukje terug naar Fairmont Hot Springs.
We vinden hier een plekje op Fairmont Hot Springs Resorts. Een super grote camping maar bij de Hot Springs. We gaan lekker zwemmen, het is nog steeds erg warm. We wandelen naar de 'waterval' bij de camping en liggen daar ook nog een tijdje in het warme water.

Vrijdag 11 augustus
Na het onweer van gisteravond waarna we veel sirenes hoorden, zagen we vanmorgen dat
er een stukje verderop bosbrand was. We kijken even naar het blussen middels een vliegtuig,
voor ons de eerste keer dat we dit in werkelijkheid zien. We rijden weg 93 verder en bij
Radium Hot Springs nemen we even een kijkje bij de hot springs zelf. We rijden verder tot voorbij Vermillion Crossing en zoeken een mooie plek op Marble Canyon Campground. We schrijven in, betalen, hangen ons nummer aan het paaltje en gaan wandelen naar Marble Canyon. We rijden verder naar Paint Pots en maken daar ook nog een wandeling. Terug op de camping hebben we kampvuur gemaakt, dat mag hier weer. De grond werd vroeger door de Indianen en later ook door de blanken gebruikt als grondstof voor verf (grond is sterk ijzerhoudend). Deze campground ligt op een hoogte van 1700 meter en het is 's avonds dan ook een stuk koeler.

Klik hier voor een grote foto. Klik hier voor een grote foto.          Klik hier voor een grote foto.
  Bosbrand                                                  Marble Canyon Campground

Zomaar weer een campertje                       Paint Pots

Klik hier voor een grote foto. Zaterdag 12 augustus
We rijden via de Bow Valley Parkway naar Lake Louise.
We gaan direct door naar campground Lake Louise, nadat we ons hebben verzekerd van een plaats op de camping rijden we terug om te tanken en inkopen te doen.
We parkeren daarna de camper op de camping en nemen de gratis bus naar het meer.
Dat blijkt een goede keus, de parkeerplaats bij het meer was vol. We kijken hier wat rond en kiezen de wandeling naar Mirror Lake (foto rechts), 2,7 km de berg op en vandaar nog 800 meter verder omhoog naar Lake Agnes. Een mooie maar vermoeiende wandeling en voor we teruggaan drinken we warme chocolademelk bij het Lake Agnes Teahouse.
Eenmaal weer ‘beneden’ aangekomen bij Lake Louise nemen we de bus terug naar de camping, moe maar voldaan.

Lake Agnes Teahouse                                 lake Agnes                                               Lake Louise

Zondag 13 augustus
Klik hier voor een grote foto. We vervolgen weg 93 richting Jasper. Onderweg kijken we bij Herbert Lake en we wandelen naar Peyto Lake. We rijden verder naar het Icefield center, maar we besluiten morgen pas de bus naar de gletsjer te nemen en rijden nu door naar Jasper. Voorbij Jonas Creek zien we een zwarte beer langs de weg. We rijden door naar Whistlers campground. We gaan eten en als we daarna over de camping lopen zien we een elk. Wij lopen heel zachtjes om de dieren niet te verjagen en Herman gaat snel zijn camera halen, Blijkt het veld vol te staan met elken die zich zelfs van langsfietsende kinderen niets aantrekken. We voelden ons toen wel een beetje onnozel. Na het eten rijden we naar Jaspers, we kijken er rond, doen boodschappen en lezen er onze email. We rijden verder naar Medicine Lake en Maligne Lake.                                                              Herbert Lake
Onderweg zien we berggeiten en bij Maligne Lake zien we ook nog parelduikers,
daarna keren we terug naar de camping.

Elken op Whistlers Campground                   Peyto Lake

Klik hier voor een grote foto. Maandag 14 augustus
’s Morgens direct naar de gletsjer gereden en met de bus de gletsjer op. Wij vonden het een dure en teleurstellende ervaring. Je staat er met een buslading toeristen op een smerige uitziende ijsvlakte. Dit is volgens ons echt het geld en de moeite niet waard, het is dan ook één van de weinige dingen waar we spijt van hebben dat we het gedaan hebben.

Klik hier voor een grote foto.

Daarna op parkeerplaats Bubble Springs even gegeten.
Na het eten rijden we verder naar de Sunwapta falls en wandelen er rond, daarna naar de Athabasca falls en we hebben nog een stukje gewandeld naar Horseshoe Lake. Via weg 93a rijden we terug naar de camping.

Dinsdag 15 augustus
Vanuit Jasper nemen we weg 16 naar Mount Robson Park en via weg 5 naar het Wells Gray Provincial Park. Het was een vreselijke gravelweg, een waar wasbord naar Clearwater Lake campground. Als we er eindelijk aankomen is de campground vol en wijken we uit naar Falls Creek campground. ’s Avonds hebben we nog een eind langs het meer gewandeld.

Woensdag 16 augustus
We rijden weer helemaal terug door het park over de hobbelweg. We kijken rond bij Bailey's Chute en wandelen naar Mineral Springs. De volgende parkeerplaats weer gestopt en gewandeld naar 'Ray farm'. Verder gereden naar Helmcken Falls, de 4e grootste waterval van Canada 151 meter hoog, 3 maal zo hoog als de Niagara Falls. Daarna gekeken bij de Dawson Falls. Verder richting Clearwater en doorgereden naar het Paul Lake Provincial Park waar we op de campground een plek vinden.

Donderdag 17 augustus
Eerst naar Kamloops voor de laatste boodschappen. Via weg 5a richting Merrit. Onderweg hebben we aan het meer gegeten en visarenden gefotografeerd. Verder gereden via weg 5 langs Hope en bij Chilliwack naar Harrison Hot Springs. In Sasquatch Provincial Park op campground Bench Park gestaan, waar je ook heerlijk kunt zwemmen in Deer Lake.

Vrijdag 18 augustus
Via Chilliwack doorgereden naar Vancouver. In Langley de camper van buiten gewassen. We rijden door naar camping Parkcanada RV Park in Delta-Vancouver. 's Middags lekker gezwommen in het naast de camping gelegen Splashdown Slide, een zwembad met 13 glijbanen. 's Avonds eten, opruimen, douchen en de tassen weer inpakken.

Zaterdag 19 augustus
Doorgereden naar Cruise Canada om voor 10.00 uur de camper in te leveren. Door het camperbedrijf werden we naar het vliegveld gebracht. Op het vliegveld hebben we onze bagage in een bagagekluis gedaan en voor 25 Canadese Dollars een taxi genomen naar Downtown Canada Place. We staan aan het water bij het World Trade Centre en zien hier een groot Cruiseschip liggen dat we eerder in Noorwegen hebben gezien. We wandelen rond en gaan in de Harbour Centre Tower met de lift naar boven en hebben een prachtig uitzicht over Vancouver. Terwijl we hier staan te kijken zien we beneden de taxi aan komen rijden, waarmee we afgesproken hadden dat hij ons 's middags weer bij het WTC op zou halen. We zijn keurig op tijd op het vliegveld terug, halen onze bagage uit de kluis en checken in. We zouden om 19.10 uur vertrekken, maar we blijken minstens 2 uur vertraging te hebben en kijken wat rond in de winkeltjes. We gaan door de douane en wachten daar op ons uiteindelijke vertrek om 22.15 uur.
's Nachts een prachtige zonsopgang gezien.

Harbour Centre Tower                   Uitzicht op B.C. Place Stadion,         Vancouver Convention and
                                                                   het IJshockeystadion                            Exibition Centre met cruiseschip
                                                                                                                                        Rhapsody of the Sea uit Oslo

Overtochten Vancouver-Vancouver Island ,BC ferries
Overtochten Port Angeles (Washington USA) -Vancouver Island
Overtochten Washington USA -Vancouver Island
Dinosaur Provincial Park (Ned.talig)
Canadian Badlands

1995 1996 1997 1998 1999 2000 2002 2003 2004 2005 2006 (1) 2006 (2) 2006 (3) 2007 (1) 2007 (2)